Ägare: Torbjörn Johansson |
Byggd av: Steffansson Motorsport |
Byggår: 1984 |
Ombyggnation 1986 (Uppdatering): Volvo Motorsport |
Chassi no#: – |
Status: Skall undergå renovering |
1985
(bild från Olli Hakala)
Idag
(bild från Koen Van Brusselen)
Tekniska bilder 1986
Tekniska bilder 2007
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Bakgrund
Byggd av Steffansson Motorsport 1984 och tävlades med i rally av Berndt-Inge Steffansson tillsammans med vännen Matti Hakala (✞) som Co. Driver. Sedan dess att Berndt-Inge började jobba för Volvo Motorsport så sålde han LPO340-bilen till Volvo Motorsport, och som då skulle komma att bli en testbil inom rally. Bilen fick sedermera smeknamnet ”Elektronikbilen” internt på Volvo Motorsport då man hade LPO340-bilen för att testa ut diverse elektroniska lösningar och innovationer, så som Electronic-Traction-Control-systemet (ETC). Ett system som testades en hel del i Finland 1987 tillsammans med de finska rallystjärnorna Timo Mäkinen (✞), Juha Kankkunen och Volvoingenjören Lars Sandberg testkörde kring en bana tillsammans där de körde med ETC-systemet avslaget menas Lars hade kört med ETC-systemet påslaget – Kontentan var att Lars hade varit snabbare än Mäkinen och Kankkunen, tack vare sitt system som han själv uppfunnit redan 1985.
En annan intressant historia kring den här bilen är att Kung Hussein (✞) av Jordanien har åkt kartläsare i den här bilen.
Efter 1987 finns det inte så mycket information att tillgå med dessvärre men att LPO340-bilen återvänder till Sverige igen sent 1990-tal, och befinner sig då i Stockholm, där finner och köper Torbjörn Johansson bilen 1998, som fortfarande är kvar i helt i originalskick som den hade varit 1987. LPO340-bilen är fortfarande än idag i helt orört skick men att planer finns att helt återställa bilen till samma skick som 1987.
Klipp där Timo Mäkinen (med Leif Wiik som Co-driver) kör LPO340-bilen i Finland 1987 när man testade ETC-Systemet i rally.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1985
Ägare: Steffansson Motorsport (SE)
Serier: Svenska Rallyt (SE) & Ypres 24 Hours (B)
Utseende/Livery:
Förare:
Berndt-Inge Steffansson /Matti Hakala ✞ / Co. Driver
Datum | Förare | Mästerskap |
850215-17 | Berndt-Inge Steffansson Matti Hakala ✞ / Co. Driver |
Svenska Rallyt Slutresultat – ? |
860627-29 | Berndt-Inge Steffansson Matti Hakala ✞ / Co. Driver |
Ypres 24 Hours Slutresultat – ? |
År: 1986-1987
Ägare: Volvo Motorsport
Serier: Ahveniston , 1000 Lakes Rally , Loka Ralli & Pohjola Ralli
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Hussein bin Talal al-Hashemi ✞ (JO) /Timo Mäkinen ✞ & Leif Wiik ✞ Co. Driver
Leif Wiik ✞ /Jorma Krook ✞ Co. Driver
Lars Sandberg , Juha Kankkunen , Timo Mäkinen ✞
Datum | Förare | Mästerskap |
860824 | Thomas Lindström |
TEST JYLLANDRINGEN – PUBLIC RELATIONS (PR) |
87? | Hussein bin Talal al-Hashemi ✞ (JO) Timo Mäkinen ✞ Co. Driver |
? Slutresultat – ? |
87? | Timo Mäkinen ✞ Leif Wiik ✞ Co. Driver |
Ahveniston Slutresultat – ? |
870827 | Timo Mäkinen ✞ Leif Wiik ✞ Co. Driver |
1000 Lakes Rally Slutresultat – ? |
870828 | Timo Mäkinen ✞ Leif Wiik ✞ Co. Driver |
1000 Lakes Rally Slutresultat – ? |
870000 | Lars Sandberg Juha Kankkunen Timo Mäkinen ✞ |
TEST (ELECTRONIC-TRACTION-CONTROL-SYSTEM) |
871107-08 | Leif Wiik ✞ Jorma Krook ✞ Co. Driver |
Loka Ralli Slutresultat – ? |
871128-29 | Leif Wiik ✞ Jorma Krook ✞ Co. Driver |
Pohjola Ralli Slutresultat – ? |