Ägare: Andrew Beverly, England. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: Magnum Racing, Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Restaurerad 2014 av: Moto Historics, England. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1984. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: 240A 403/245276. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Tävlas med i historisk racing. (FOR SALE!) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder innan renovering 2014:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Marcel Roks Consultants) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder efter renovering:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Koen Van Brusselen) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1984-första utseendet.![]() (bild från Dan Morgan) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende.![]() (bild från Nans Even) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Efter den otäcka kraschen på Brno med första 403 så hade man blivit tvungen att hämta en nybyggd och identiskt byggd reservbil för att kunna fortsätta att tävla under resten av säsongen 1984. Greger Petersson har nu lagt hjälmen på hyllan för att endast kunna fokusera på sin roll som team chef, så nu hade man tagit in Eje Elgh och Robert L. Kvist att köra med Ulf Granberg istället, i Tyskland så bjöd man in en tysk förare att köra tillsammans med Ulf, Frank Jelinski.
Näst sista tävlingen under säsongen så kom det man länge hade väntat på från Volvos sida, man tog Volvos första, då på Zolder, så skrev man historia som första Volvo i ETC och som första turboladdade bil att vinna en tävling i Grupp-A. Tävlingen därpå placerade man sig på en andra placering.
Efter färdig tjänstgöring så köptes bilen tillbaka av Volvo Motorsport. Men där stod 403-bilen inte så länge då man hade fått in intresse om att köpa bilen från Volvo Portugal, en privatperson vid namn Artur Mendes var intressenten, och Volvo Portugal fungerade som mellanhand för affären (403 såldes samtidigt tillsammans med 402-bilen, som var en Thomas Lindström bil). Portugisen Artur Mendes, som tidigare hade kört Rover Vitesse, hade nu fått upp ögonen för turboladdat i form av en Volvo 240 Turbo Grupp-A.
403 anlände till Portugal i slutet av 1984 i samma skick som den lämnat banan i, bilen plockades ned och lackades om helvit. Även skydds-buren och fälgarna lackades om i vitt. Bilen tävlas sedan med i Portugisiska Mästerskapen under åren 1985-88 men även en del backracing tävlingar under 1985-87. Bilen hade ett otalt olika utseenden under årens gång i Portugal, och tävlades med sista gången 1988 av Artur efter det så ställdes 403 undan för förvaring ända fram till under tidiga 2000-talet. Bilen kommer ut på annons vid några tillfällen, och säljs via en konsultfirma online i Belgien, till England 2013, till en Andrew Beverly.
2010 så kommer 403-bilen ut igen efter decennier i dvala, där bilen kördes på diverse uppvisningslopp och tester. Senare så kom bilen ut på till salu i detta bekanta skick som i bilderna nedan.
Under 2013-14 så undergår bilen en mycket behövd renovering och återställs till sitt ursprungliga utseende som den hade haft under 1984 med Luna-Sportpromotion, företaget bakom renoveringen var Moto Historics i England. Efter det att bilen blivit renoverad så dyker den upp i sociala medier efter en shakedown efter renoveringen på Snetterton 2014, och sedan dess har Andrew Beverly tävlat med bilen i Heritage Touring Cup med bra resultat och är för närvarande världens snabbaste 240 Turbo på banan.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
|