Mark Petch Wellington 1985 (405)
Som ett i raden av mina projekt så var detta nog förmodligen mitt första och riktigt utmanande projekt då modifieringen nu skulle vara total, de bitar som behölls modifierades nog alla tror jag, mer eller mindre. Det som inte fanns fick jag i vanlig ordning nytillverka.
Detta blev också ett projekt jag dokumenterade mycket väl med mycket bilder för att se omfattningen av det jobb som komma att ligga bakom denna modell! Och ni kommer även få en större inblick i skalan kontra mina stora ”körvfingrar”! haha!
Först som vanligt, demontering! Och ja, det är många delar att plocka av innan man kan börja på det roliga…
Första momenteten jag tog mig till var att bygga om lådan för tanken, som innebar att jag kapade bort den bakre delen för att sedan lägga igen med en plan del. Tog mig en titt hur det såg ut med bakspoiler på och det såg helt okej ut och sedan blev det grundfärg på det. Bakaxeln blev tvungen att modifieras då den på modellen är en 3-delad axel som nu skulle behöva bli en stålaxel.
Nästa del blev att ta bort lite detaljer som finns på grundmodellen men som inte fanns 1984 i själva golvet. Och brandsläckaren flyttades bak som det var avsett 1984. Det fanns detaljer så som imitation av slangar som var med i själva gjutningen av golvet som slipades bort och som sedan krävde en del efterarbete på.
Ett nytt ingrepp jag nu gjorde var att modifiera fjäderbensstaget för att ni integrera detaljerna på dämpartornen då denna bilen hade en annan typ av fjäderbensstag (slänger med en bild på hur det såg ut original på modellen!), något som jag använde resterande delar av för att förlänga och göra ett nytt dito. Resultatet blev förvånansvärt bra! Som final touch på så lade jag till en imitation för toppen på stötdämparna, precis som på det riktiga men som fattades modellen!
Stagen från störtburen som kommer igenom torpedväggen var integrerat med fjäderbensstaget, något jag separerade och gjorde om. Dessvärre så är jag ingen mästerfotograf och klantade mig med vart jag la fokusen… Så ber om ursäkt för viss out of focus bilder..
Jo just det ja! Jag tog bort tanken för vatteninsprutningen, anledningen att bottendelen är kvar är för att det är där styrarmen fäster på styrningen!
Sedan satte jag tid åt att både modifiera eller tillverka nya delar för inredningen i bilen – Växelspak, rattfäste, mittkonsol, handskfack, kylarplåt, brandvägg, instrumentbräda. stol & golvplåt.
Knapparna från instrumentbrädan valde jag att ta bort från instrumentbrädan som jag sedan använde till mittkonsolen och sedan en ny display och reglage för konsolen för instrumentbrädan. Stolen krävde en del arbete även då den typen av stolen som fanns med var i kevlar och det satt inte en sådan stol i denna bilen så den fick slipas om och även läggas på en del Green Stuff för att få den rundare. Mittkonsolen fick jag slipa till en del då jag först gjorde den inte hade tillräckligt bildmaterial för att se på men när jag sen fick tag på nytt bildmaterial och kunde få till den som den verkligen skulle vara.
Nu var det dags för den nya framvagnen, och 1984 samt i början 1985 i Nya Zeeland så hade man original framvagn och på modellen så var det ett modernt dito som först kom 1986 så detta krävdes lite bearbetning och tillverkning från min sida… Tror jag gjorde tre olika armar innan jag tillslut blev nöjd! Sedan så blev jag tvungen att göra om, eller ja i detta fall så delade jag på ändarna på krängninshämmarstaget och spegelvände dem då dessa (på riktigt) fästes mot länkarmarna och inte mot fjäderbenen som på modellen ursprungligen, ni ser det färdiga resultatet på bild 5&6. Först så var tanken att jag skulle använda mig av de momentstag som jag lyckats att separera från framvagnsbalken men valde att istället tillverka nya då jag ville ha en mer realistisk look. Något som gjordes var även att ändra camber på bilen iom dessa nya länkarmar, något som syns i bild 6, där länkarmen i den bilden blev den jag var mest nöjd med.
En nytt moment som var en fortsättning på fjäderbenstaget som var en serier av anslutningar till det som hade med vevhusventilationen att göra, något som var unikt med denna bil (även andra bilar från Belgien, notera 1984 med GTM samt med RAS 1986). Här tillverkade jag även från scratch en behållare med ventilation samt armatur för elektronikbox i motorrummet, och passade även på att snygga till genom att knyta upp alla el- och bränsleledningar. Exapansionskärlet för vattnet sattes även mot fjäderbensstaget. Det kommer en bild där alla slangar är kopplade längre fram i projektet tillsammans med slutmonteringen.
Igen, ber om ursäkt för bilder med dålig fokus!
Bränslekonsoler! Ja fästen för snabbtankningsystemet i bagaget, som visade sig lite tricky då det gällde att måtta in rätt så att hålen stämde överens med påfyllningen! Fick kapa lite i karossen för att skapa ett nytt fäste men även för att ta bort det ursprungliga som fanns sedan innan. Första bilden är en före och efter kan man säga, dock så skrotade jag slangen som är till ena konsolen och ersatte med ett rör sen i slutfasen, något ni även kommer se som är annorlunda i slutmonteringen är att jag gjorde om armaturerna för tankningsanslutningarna lite…
Här så fick jag i vart fall några bilder på jobbet med slipning, grundlack och lack. Här fick det putsas till lite på finishen märkte jag så det blev lite efterarbete på bla. motorrummet.
Dags för dörrar! Måste ju ha dörrar med backspeglar liksom änna vettu.. Ja och denna modellen skulle ha en annan typ än original så det blev att hitta på ett par donatorspeglar och skrida till verket och modifiera, dörren behövdes det även liiiite modifiering till.
Slutmontering påbörjas! Först motorrum (och som ni kanske ser så är det några småsaker som måste göras klart) för att sedan gå vidare till inredning mm.
Allt sitter i detaljerna… Här kommer de exteriöra sådana! Print och applicering av dekaler.
En öl på det! (borde be Norrlands om spons!)
Färdig!
Levererad!