Ägare: Pelle Nilsson |
Byggd av: Zacco Motorsport med hjälp av Söderqvist Racing Sport, Tommy Olsson & Håkan Ivarsson |
Byggår: 1989 |
Status: Registrerad gatbil (för närvarande avställd) |
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Bakgrund
Byggdes som en slags replikabil (för gatan) av en Volvo 240 Turbo Grupp-A 1989, då med flera inblandade i bilden men främst Hans-Åke Söderqvist, som ägaren Hasse Svensson (från Staffanstorp) kände sedan tidigare, då han hade hyrt och tävlat i en av Söderqvist tävlingsbilar i en 6-timmars tävling på Knutstorp 1988, som förvisso fick ett abrupt avslut då herr Svensson hade kraschat bilen rätt häftigt i en däckvall.
(Bilder ifrån Hasse Svensson & Bilsport)
Hasse Svensson tog hjälp av kompisen Tommy Olsson, också från Staffanstorp, att sätta ihop bilen. Och anledningen att bilen kom till var att Svensson ville ha en potent gatbil som kunde göra ’slarvsylta’ av både BMW och Mercedes under dåtiden. Bilen har sedan dess sålts och varit i Västerås hos en Kenneth Olsson. Bilen, som i svensk folkmun ofta blev refererad till som ’Zacco-Volvon’, såldes till Pelle Nilsson 1995 av Kenneth Olsson, och ungefär samtidigt när Nilsson köpte Zacco-bilen så blev han en rikskändis bland Volvofolket som ’Zacco-Pelle’, och Zacco-bilen har förblivit i hans ägo sedan dess. Planer på att fixa upp bilen finns men i mån om tid!
(Idag står Zacco-bilen förvarad i väntan på att få komma ut igen! Varmt och torrt såklart!)
(Alla annonser i kronologisk ordning som Zacco-bilen sålts vidare från ägare till ägare!)
Vidare så kompletterade Pelle Nilsson Zacco-bilen rätt omgående med många genuina Grupp-A delar, som inte fanns på bilen sedan innan: |
Grupp-A skyddsbur i aluminium (Rubi) |
Grupp-A Getrag Motorsportlåda |
Grupp-A Intercooler (Längerer & Reich) |
Grupp-A krängningshämmare (Rör- & solid-variant) |
Grupp-A elsystem (EZ-K) & Grupp-A vatteninsprutning (WTT) |
Enda detaljen som egentligen skiljer Zacco-bilen från en riktig Grupp-A Volvo, ja det är väl avsaknaden av luftdomkrafter i golvet som känns överflödigt på en gatbil *blink blink* |
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Teknisk Specifikation
Bil: Volvo 240 Turbo Grupp-A replika (1983), Zacco Motorsport. (Replika är en kopia av ett föremål som avses efterlikna originalet så långt som möjligt) |
Kaross: Aluminium huv & aluminium bagagelucka, tunnare glasrutor, plastlyktor samt nyare backspeglar från 1986. |
Interiör: Rubi-skyddsbur och inredningen består svart original innertak, inget baksäte (såklart), två Recaro-stolar, två Sabelt 6-punkts bälten, brandvägg, R-Sport mocka-ratt, borttaget handskfack med diverse analoga och elektriska mätare i konsol i instrumentbräda. |
Hjulupphängning: Eggenberger Motorsport framvagn, Bilstein dämpare fram/bak med hårdare fjädrar anpassat för gata, rör-krängningshämmare fram och solid bak. |
Bromsar: AP 4-kolvs bromok (”close back”) med 315mm bromsskivor fram & AP 305mm bromsskivor bak (1984-spec bellhouse för bromsskivor). |
Motor: B21ETAL, Grottis-topp, Grupp-A intercooler, Grupp-A turbo, Grupp-A oljetråg, Grupp-A grenrör och Grupp-A insug. |
Transmission: 1031 Volvo Motorsport bakaxel, Dana-differential med utväxling. 3,54:1., Getrag Motorsport 5-växlar med Grupp-A magnesium-sprängkåpa och AP 215mm koppling. |
Fälgar: Speedline centrumbult 17″x9″ (Ovanliga!) med Pirelli P600 215/45 ZR 17. |
Övrigt: Finns att läsa om i Bilsport nr 9 1989, för er som vill läsa om hur bilen såg ut innan Pelle Nilsson gjorde helt Grupp-A av bilen. |