RAS Sport PR Japan 1986

Ägare: –
Byggd av: Volvo Japan
Ombyggnation 1988: Söderqvist Racing Sport (SRS)
Byggår: 1986
Status: Makulerad, finns ej längre i systemet

1986




(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)

1988



(bild från Hans-Åke Söderqvist)

Bakgrund


Byggdes på en 242 kaross med 1979 års front (skärmar, blinkers, lyktor samt grill). Volvo behövde en bil att visa upp på utställningar, hos bilåterförsäljare och andra motortillställningar runt om i Japan 1986, så Volvo Japan byggde en ”mockup”-bil, en mockup är en bil som ger (i detta fall kunden) information om hur en av Volvos tävlingsbilar såg ut på nära håll. Bilen gick naturligtvis att köra fast var bara utrustad med en standard B21-turbomotor fast var för övrigt så gott som helutrustad med skydds-bur (inte en Rubi utan vad som ser ut som en Matter men som man satt Rubi-dekaler på), en Recaro-stol, 6-punktsbälte och även riktiga centrumbults-fälgar från Speedline med mera. Bilen folierades även upp för att se ut som RAS Sports tävlingsbilar 1986, dock så behöll man midjelisterna som lackades vita som bilen. Sedan flyttades den runt i detta skick mellan återförsäljarna i Japan fram och tillbaka under 1986, tänk dock på att detta aldrig var en äkta Grupp-A bil, utan endast en mockup.


(Bilen utställd på en mässa i Japan 1986)

Bilen skall sedan ha hämtats hem till Sverige av Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive) varpå bilen nästan direkt köptes av Hans-Åke Söderqvist på Söderqvist Racing Sport (SRS), han registrerar bilen för gatan, fronten byts ut, de vackra Speedline fälgarna behålls naturligtvis, tar ur skydds-bur och sätter i en riktig inredning och hade sedan bilen som ”tjänstebil” i sitt företag SRS. Senare så foilerades bilen om i andra färger man förblev vit, midjelisterna plockades bort helt, bilen figurerade även som reklampelare för Hans-Åkes företag – Söderqvist Racing Sport (SRS), och åkte runt på diverse utställningar runt om i Sverige. Bilen hade då samma utseende som den tävlingsbil Hans-Åke hade låtit bygga under 1988 (en bil som han hyrde ut till olika förare, bland annat Ingvar Carlsson som körde i de Svenska Mästerskapen i Grupp 1988 med flera).


(Bild 1-2 visar hur bilen ser ut (mer eller mindre som den gjorde i Japan 1986) efter avslutad tävling på Spa 24-timmars 1988. Bild 3-4 som visar bilen i sitt nya utseende utställd på diverse bilutställningar i Sverige 1988)

Senare så såldes bilen till en Volvo återförsäljare i Stockholm, bilen var då en present till återförsäljarens son, och i början av 1990-talet så var detta en väldigt ha-begärlig bil, med detta sagt så stals bilen inte mindre än 3 gånger(!) där den till slut försvann helt och hållet efter att ha blivit stulen den tredje gången. Vilket är tråkigt, mycket tråkigt!

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

error: Content is protected!