TL Racing #TL2401

Ägare: Piers Slater, England.
Byggd av: TL Racing AB, Sverige.
Byggår: 1983.
Restaurerad 2015 av: Warren Heath Motorsport, England.
Chassi no#: TL2401.
Status: Tävlas med i historisk racing. 
Tekniska bilder 1983:
 
(bilder från 240grupp-A.se Arkiven)
Tekniska bilder nutid innan renovering:
  
  
(bilder från 240grupp-A.se Arkiven & Pelle Nilsson)

Tekniska bilder pågående renovering och byggnation av störtbur 2015:

(bilder från Andy Robinson Race Cars England – robinson-race-cars.co)
Tekniska bilder nutid efter renovering 2017:
 
(bilder från motorsportmagazine.com)
1983-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende (notera 83003 R-SPORT 007 i bakgrunden).

(bild från Warren Heath)
Bakgrund


Thomas Lindström bygger TL2401-bilen tidigt 1983 för att tävla med i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETC). För övrigt en av de första Volvo 242 Turbo bilarna att tävla i Grupp-A serien, i vad man då kallade för en seriös satsning.


(TL2401-bilen startklar vintern 1983 och redo för att våren skall nalkas)

Thomas Lindström körde först med den tidiga GLT fronten (bild 4) men bytte snart till den nya GLT-fronten (som kom 1980). Och till en början kördes det utan vinge på bilen (bild 1-2), detta berodde på att Volvos klassning av deras Evolutionsmodell inte var färdig för ens i början av september 1983.

(TL Racing (Thomas) körde initialt med Stanley Dickens tidigt säsongen -83 innan Anders Olofsson (†) tog över för Dickens)

En liten intressant detalj som kan nämnas var att centrumbultarna var en påskruvad adapter på original-navet (bild 3). Thomas förklarar för mig i ett kort samtal att detta var nödvändigt! Vad som även också var att man pressade i en lös kona på centrumet på en 5-bults fälg!

”- Vi fick vid detta tillfälle tillverka eget då Volvo inte började ta fram tävlingsdelar förrän tidigt 1984” -kommenterar Thomas själv.


(Tidiga lösningar som gjordes på tidiga Grupp-A bilar 1983!)

Efter en rätt brokig första säsong i ETC så körde Thomas först tillsammans med Stanley Dickens och senare Anders Olofsson. Thomas tävlar även i de Nordiska Mästerskapen 1983 och vinner det mästerskapet utan större problem. Bilen säljs sedan efter detta till Leif Wiik i Finland. I Finland så tävlade Leif året runt så bilen fick gå som både is- (bild 3) grus- och racingbil, och så tävlade Leif under tre år med TL2401 (1984-86), där han hade stora vinstmarginaler!


(TL2401-bilen hade en rad olika utseenden och i bild 1 så syns bilen när den näst intill har anlänt från Sverige!)

1987 så tog man initiativet och startade ”Volvo Team Finland” och i detta team ingick tre bilar – Leif Wiik (604), Heikki Salmenautio (IPS183) och Juhani Koskinen i TL2401-bilen, som fortfarande ägdes av Leif Wiik. Koskinen som tidigare hade kört i lilla Grupp-A klassen (1600cc, i en VW Golf I) kämpade på men det lossnade tyvärr aldrig för honom i TL2401-bilen, klasskillnaden kanske blev för stor för honom. Juhani körde även i de Nordiska Mästerskapen tillsammans med stallkamraterna Wiik och Salmenautio med sina respektive bilar, där Wiik kröntes till vinnare, Salmenautio 2:a och Koskinen 3:a på Anderstorp i Sverige.


(Bild 1-3 från Anderstorp 1987, där bild 2 är en tämligen sorglig bild då endast mekaniker Kurt ”Kurre” Bäck (andra från vänster) är i livet idag)

Leif använder bilen under tre tävlingar (i de Finska Mästerskapen i Grupp-A) 1988 sedan så säljs TL2401-bilen till sin vän Mats Ingman, Mats tävlar fortsättningsvis med bilen 1989-1992 i de Finska Mästerskapen i Grupp-A, som tack vare hjälp från sin vän Leif Wiik som hade ordnat en förmånlig deal på däck för Mats, annars som Mats själv uttryckte det – ”Utan Leif och hans mekaniker Jorma Krook och Kurt ”Kurre” Bäcks hjälp hade jag aldrig kunnat förverkliga tävlandet med TL2401-bilen”. Bilen tävlades även med i Sverige, då på Anderstorp, under tidiga 90-talet där Mats mindes tillbaka att han tvingats bryta på grund av att en tändkabel hade hoppat av! Efter det att Mats slutade att tävla med bilen så blev den ståendes i dryga fyra år, varpå TL2401-bilen såldes till vännen i Sverige – Berndt-Inge Steffansson, dåvarande Steffansson Motorsport. På obekräftade uppgifter så skall en Kjell Tuvesson ifrån Stockholm ha ägt bilen innan dess att den åter kommer tillbaka till Berndt-Inge Steffansson.


(TL2401-bilen lackades tillbaka till svart igen 1988 och förblev så även 1989 (bild 4))

Och 1998 köper Patrick Werner bilen av Steffansson Motorsport, han äger TL2401-bilen i cirka 6 månader, och registrerar den för gatan. Hösten 1999 så säljer han bilen till en Tommy Brink…


(Den då gatregistrerade TL2401-bilen på gatan 1998 med Patrik Werner bakom ratten i bild 1, tämligen häftigt!)

TL2401-bilen monteras ned i delar, där motor, växellåda samt bromsar monteras i en nybyggd rallybil istället. Under tiden som går så står den gamla TL2401-bilen hos Brink och samlar damm och då passar en Torbjörn Johansson på att först köpa framvagnen (Eggenberger) för att även sedan återvända igen för att även köpa den dyrbara Volvo Motorsport 1031-bakaxeln. Vid det här laget är det nu inte mycket kvar av den gamla tävlingsbilen… Tommy monterar dock en begagnad framvagn (Volvo original) och en 1030-bakaxel för att det på så sätt skulle vara enklare att flytta på TL2401-chassit vid behov. Det som nu återstod var Rubi störtburen i aluminium, domkrafter och lite delar av det gamla elsystemet med mera. Även de BBS-fälgar som en gång suttit på bilen (tillsammans med centrumbult-system) hade även det sålts separat under årens lopp. Och till slut så säljs även TL2401-chassit till en Torbjörn Svensson.


(Den nya bilen som drivlina plus bromsar hamnade på och som kommit från den gamla TL2401-bilen och som idag återfinns i Tyskland!)

Åren senare, efter flertalet onämnda ägare så köper en Johan Sigby det gamla TL2401-chassit, och när Johan köper chassit så återstod fortfarande delar av elektroniksystemet och Rubi-störtburen. Johan fixar till TL2401-bilen för att köra med på lite banträffar med, bland annat så kördes bilen på Kinnekulle Ring. TL2401-bilen hade återigen nu fått centrumbult med fälg, och då pratar vi om superlätta fälgar i magnesium från en Volvo S40 Super Touring bil med hemmagjorda centrumbults-hubbar. Men i brist av tid och intresse så ställer Johan sedan TL2401-bilen åt sidan och blir då ståendes ute i vind och väder fram till 2006. Då söker Pelle Nilsson upp Johan och vill köpa det nu ledsamma gamla TL2401-chassit, Johan som känner att han inte kan återställa TL2401-bilen till sitt tidigare ursprung bestämmer sig för att sälja efter detta att Pelle intygar att han kan återställa bilen. TL2401-bilen säljs igen och förmodligen för sjunde gången som ett rullande chassi tillsammans med Rubi störtburen som ännu är intakt.


(Notera Nr 5 på dörren sitter ännu kvar flera år efter det att Patrick Werner hade TL2401-bilen)

TL2401-bilen hade nu alltså gått från att vara en gedigen tävlingsbil till att bli en vanlig och registrerad gatbil, då med identitet från en gammal 240 av årsmodell 1975, fast vanlig kan man nog ändå aldrig säga att TL2401-bil blev eller var.

Pelle hade då planer på att återställa bilen, hans plan var då att med hjälp av plåtgurun Kim Sevius att laga upp karossen. Ha nu i åtanke att detta är en bil som tävlats minst 10 säsonger på banan (grus och is!) och sedan levt livet som gatbil under många år! Sånt sätter sina spår kan jag lova! Och som bilderna nedan visar…

TL2401-bilen var och förblev alltid svart förutom under 1987 då den endast lackades om i vit utvändigt.


(Det gamla ledsna TL2401-chassit i stort behov av renovering!)

Under 2014 så kontaktar Pelle mig (Björn Ohlson) då han vill ha hjälp att sälja det gamla TL2401-chassit. Pelle som är en man med tusen järn i elden och lika så många ”leksaker”, har helt enkelt för många renoveringsprojekt för att ge bilen en chans att bli återställd igen. Jag gör lite efterforskningar och får snart kontakt med en herre från England, Warren Heath, en ”Kiwi” (Nya Nyzeeländare), som nu bor i England och som tidigare jobbat med Subaru i WRC. Och för en kunds räkning söker Warren en historisk banbil, och TL2401 visade sig vara perfekt, så i oktober 2014 så säljs TL2401-chassit till en Piers Slater (Warrens kund) i England.

Bilen har återställts till originalskick mer eller mindre. Under 2014 lyckades undertecknad att spåra upp och köpa samma gamla Compomotive Turbo fälgarna (5-bult med lösa kona), som en gång suttit på bilen! Dessa sitter idag på bilen i sitt fina och återställda skick, allt jobb gjordes på Warren Heath Motorsport, som utfört ett förträffligt fint jobb för att återställa bilen. Och undertecknat har varit med under hela resans gång!


(Notera den blanka och fina chassi-brickan ”TL2401” i bild 4!)

Besök gärna WHM’s hemsida!

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.

Förare

Thomas Lindström

Stanley Dickens

Anders Olofsson †

Leif Wiik (FIN) †

Juhani Koskinen (FIN) †

Mats Ingman (FIN)

Andrew Beverly (GB)
 
 
Datum Bana Förare Mästerskap
830320 Monza (IT)
Slutresultat – 16

Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830501 Donington (GB)
Slutresultat – 7

Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830604-5 Ahvenisto (FIN)
Slutresultat – 1

Thomas Lindström Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
830612 Brno (CZE)
Slutresultat – DNF

Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830618-19 Anderstorp
Slutresultat – 1

Thomas Lindström Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
830626 Zeltweg (A)
Slutresultat – 12
Thomas Lindström
Stanley Dickens
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830707 Nürburgring (D)
Slutresultat – 10
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830923 Silverstone (GB)
Slutresultat – DNF

Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
830925* Zolder (B)
Slutresultat – 15
Thomas Lindström
Anders Olofsson
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840122 Lappajärven Jäärata Patopyräys (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840205 Vaasan SM-Jäärata Oravaistenlahdella (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840211 Pietarsaaren SM-Jäärata Kokkolan Kaupunginlahdella (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840212 Carpart SM-Jäärata (Kupio) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840304 Kiperin SM-Jääkiharat (Eura) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
840428/29 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840505/06 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840512/13 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840602/03 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Anderstorp
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN)  
840630/0701 Artukainen Race (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840722 Lapuan Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
840804/05 Säästöpankki-Vauhtiajot – Vetelissä (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
 840811/12 * Ahveniston Syyskilpailut (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850126 Kuhmon Jäärata (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
850127 Kajaanin Jäärata (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
850210 Oritkarin SM-Jäärata (Oulu) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
850224 Vaasan SM-Jäärata (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN)  
850303 Kirkkojärven Jäärata (Parkano) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN)  
850324 Kemin Jäärata (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN)  
850427/28 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN Finska Mästerskapen i Grupp-A
850504/05 Hämeelinnan Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
850525/26 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850608/09 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?

Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850629/30 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850810/11 Ahveniston Syyskilpailut (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
850831/0901 * Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860105 Lapuan Jäärata – Kauhajärvellä (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860119 Lappajärven Jäärata Patopyräys (Myllynrannassa) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
860209 Raahen SM-Jäärata – Meren Jäällä (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
860223 Pumaquartz SM-Jäärata (Kiuruves) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
860302 Vaasan SM-Jäävautiajot (FIN)
Slutresultat – ?

Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Isracing
860309 Varkauden SM-Jäärata (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN)  
860316 Keskipiste Jäärata (Piippola) (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN)  
860426/27 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860503/04 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?

Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860524/25 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Anderstorp
Slutresultat – ?

Leif Wiik (FIN) Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 
860628/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860809/10 Ahveniston Syyskilpailut (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860816/17 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
860913/14 * Artukainen Race (FIN)
Slutresultat – ?

Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870425/26 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?

Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?

Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870516/17 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07 Ahveniston Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp
Slutresultat – 3
Juhani Koskinen (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?

Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailut (FIN)
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
870912/13* Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Juhani Koskinen (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880430/0501 Sadan Auton Ajot (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880507/08 Hämeenlinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880528/29 Seinäjoen Vauhtiajot (FIN)
Slutresultat – ?

Leif Wiik (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
880605* Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Leif Wiik (FIN) Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
890514 Hämeelinna Race (FIN)
Slutresultat – ?
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890604 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890618 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715 Kemora (FIN)
Slutresultat – ?

Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890806 Ahveniston Syyskilpailut (FIN)
Slutresultat – ?
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
890910* Kemora (FIN)
Slutresultat – ?
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
900603 Ahveniston VM-Vauhtipäivät (FIN)
Slutresultat – ?
Mats Ingman (FIN) Finska Mästerskapen i Grupp-A
170319 Goodwood (GB)
Slutresultat – ?

Andrew Beverly (GB) Goodwood GRRC 75th Members Meeting

 

error: Content is protected!!