Ägare: Piers Slater, England. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggd av: TL Racing AB (Tage & Thomas Lindström), Sverige. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggår: 1983. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Restaurerad 2015 av: Warren Heath Motorsport, England. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassi no#: TL2401. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Tävlas med i historisk racing. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder 1983:![]() ![]() (bilder från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder nutid innan renovering:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från 240grupp-A.se Arkiven & Pelle Nilsson) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder pågående renovering och byggnation av störtbur 2015:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bilder från Andy Robinson Race Cars England – robinson-race-cars.co) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tekniska bilder nutid efter renovering 2017:![]() ![]() (bilder från motorsportmagazine.com) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1983-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast kända utseende (notera 83003 R-SPORT 007 i bakgrunden).![]() (bild från Warren Heath) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bakgrund
Thomas Lindström bygger TL2401-bilen tidigt 1983 för att tävla med i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETC). För övrigt en av de första Volvo 242 Turbo bilarna att tävla i Grupp-A serien, i vad man då kallade för en seriös satsning.
Thomas Lindström körde först med den tidiga GLT fronten (bild 4) men bytte snart till den nya GLT-fronten (som kom 1980). Och till en början kördes det utan vinge på bilen (bild 1-2), detta berodde på att Volvos klassning av deras Evolutionsmodell inte var färdig för ens i början av september 1983. En liten intressant detalj som kan nämnas var att centrumbultarna var en påskruvad adapter på original-navet (bild 3). Thomas förklarar för mig i ett kort samtal att detta var nödvändigt! Vad som även också var att man pressade i en lös kona på centrumet på en 5-bults fälg! ”-Vi fick vid detta tillfälle tillverka eget då Volvo inte började ta fram tävlingsdelar förrän tidigt 1984” -kommenterar Thomas själv.
Efter en rätt brokig första säsong i ETC så körde Thomas först tillsammans med Stanley Dickens och senare Anders Olofsson. Thomas tävlar även i de Nordiska Mästerskapen 1983 och vinner det mästerskapet utan större problem. Bilen säljs sedan efter detta till Leif Wiik i Finland. I Finland så tävlade Leif året runt så bilen fick gå som både is- (bild 3) grus- och racingbil, och så tävlade Leif under tre år med TL2401 (1984-86), där han hade stora vinstmarginaler!
1987 så tog man initiativet och startade ”Volvo Team Finland” och i detta team ingick tre bilar – Leif Wiik (604), Heikki Salmenautio (IPS183) och Juhani Koskinen i TL2401-bilen, som fortfarande ägdes av Leif Wiik. Koskinen som tidigare hade kört i lilla Grupp-A klassen (1600cc, i en VW Golf I) kämpade på men det lossnade tyvärr aldrig för honom i TL2401-bilen, klasskillnaden kanske blev för stor för honom. Juhani körde även i de Nordiska Mästerskapen tillsammans med stallkamraterna Wiik och Salmenautio med sina respektive bilar, där Wiik kröntes till vinnare, Salmenautio 2:a och Koskinen 3:a på Anderstorp i Sverige.
Leif använder bilen under tre tävlingar (i de Finska Mästerskapen i Grupp-A) 1988 sedan så säljs TL2401-bilen till sin vän Mats Ingman, Mats tävlar fortsättningsvis med bilen 1989-1992 i de Finska Mästerskapen i Grupp-A, som tack vare hjälp från sin vän Leif Wiik som hade ordnat en förmånlig deal på däck för Mats, annars som Mats själv uttryckte det – ”Utan Leif och hans mekaniker Jorma Krook och Kurt ”Kurre” Bäcks hjälp hade jag aldrig kunnat förverkliga tävlandet med TL2401-bilen”. Bilen tävlades även med i Sverige, då på Anderstorp, under tidiga 90-talet där Mats mindes tillbaka att han tvingats bryta på grund av att en tändkabel hade hoppat av! Efter det att Mats slutade att tävla med bilen så blev den ståendes i dryga fyra år, varpå TL2401-bilen såldes till vännen i Sverige – Berndt-Inge Steffansson, dåvarande Steffansson Motorsport. På obekräftade uppgifter så skall en Kjell Tuvesson ifrån Stockholm ha ägt bilen innan dess att den åter kommer tillbaka till Berndt-Inge Steffansson.
Och 1998 köper Patrick Werner bilen av Steffansson Motorsport, han äger TL2401-bilen i cirka 6 månader, och registrerar den för gatan. Hösten 1999 så säljer han bilen till en Tommy Brink… TL2401-bilen monteras ned i delar, där motor, växellåda samt bromsar monteras i en nybyggd rallybil istället. Under tiden som går så står den gamla TL2401-bilen hos Brink och samlar damm och då passar en Torbjörn Johansson på att först köpa framvagnen (Eggenberger) för att även sedan återvända igen för att även köpa den dyrbara Volvo Motorsport 1031-bakaxeln. Vid det här laget är det nu inte mycket kvar av den gamla tävlingsbilen… Tommy monterar dock en begagnad framvagn (Volvo original) och en 1030-bakaxel för att det på så sätt skulle vara enklare att flytta på TL2401-chassit vid behov. Det som nu återstod var Rubi stört-buren i aluminium, domkrafter och lite delar av det gamla elsystemet med mera. Även de BBS-fälgar som en gång suttit på bilen (tillsammans med centrumbult-system) hade även det sålts separat under årens lopp. Och till slut så säljs även TL2401-chassit till en Torbjörn Svensson.
Åren senare, efter flertalet onämnda ägare så köper en Johan Sigby det gamla TL2401-chassit, och när Johan köper chassit så återstod fortfarande delar av elektroniksystemet och Rubi stört-buren. Johan fixar till TL2401-bilen för att köra med på lite banträffar med, bland annat så kördes bilen på Kinnekulle Ring. TL2401-bilen hade återigen nu fått centrumbult med fälg, och då pratar vi om superlätta fälgar i magnesium från en Volvo S40 Super Touring bil med hemmagjorda hjulnav med centrummutter. Men i brist av tid och intresse så ställer Johan sedan TL2401-bilen åt sidan och blir då ståendes ute i vind och väder fram till 2006. Då söker Pelle Nilsson upp Johan och vill köpa det nu ledsamma gamla TL2401-chassit, Johan som känner att han inte kan återställa TL2401-bilen till sitt tidigare ursprung bestämmer sig för att sälja efter detta att Pelle intygar att han kan återställa bilen. TL2401-bilen säljs igen och förmodligen för sjunde gången som ett rullande chassi tillsammans med Rubi stört-buren som ännu är intakt.
TL2401-bilen hade nu alltså gått från att vara en gedigen tävlingsbil till att bli en vanlig och registrerad gatbil, då med identitet från en gammal 240 av årsmodell 1975, fast vanlig kan man nog ändå aldrig säga att TL2401-bil blev eller var. Pelle hade då planer på att återställa bilen, hans plan var då att med hjälp av plåtgurun Kim Sevius att laga upp karossen. Ha nu i åtanke att detta är en bil som tävlats minst 10 säsonger på banan (grus och is!) och sedan levt livet som gatbil under många år! Sånt sätter sina spår kan jag lova! Och som bilderna nedan visar… TL2401-bilen var och förblev alltid svart förutom under 1987 då den endast lackades om i vit utvändigt.
Under 2014 så kontaktar Pelle mig (Björn Ohlson) då han vill ha hjälp att sälja det gamla TL2401-chassit. Pelle som är en man med tusen järn i elden och lika så många ”leksaker”, har helt enkelt för många renoveringsprojekt för att ge bilen en chans att bli återställd igen. Jag gör lite efterforskningar och får snart kontakt med en herre från England, Warren Heath, en ”Kiwi” (Nya Nyzeeländare), som nu bor i England och som tidigare jobbat med Subaru i WRC. Och för en kunds räkning söker Warren en historisk banbil, och TL2401 visade sig vara perfekt, så i oktober 2014 så säljs TL2401-chassit till en Piers Slater (Warrens kund) i England. Bilen har återställts till originalskick mer eller mindre. Under 2014 lyckades undertecknad att spåra upp och köpa samma gamla Compomotive Turbo fälgarna (5-bult med lösa kona), som en gång suttit på bilen! Dessa sitter idag på bilen i sitt fina och återställda skick, allt jobb gjordes på Warren Heath Motorsport, som utfört ett förträffligt fint jobb för att återställa bilen. Och undertecknat har varit med under hela resans gång!
Besök gärna WHM’s hemsida! Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®
|