Ägare: – |
Byggd av: Ulf Granberg, Sune Ohlsson & Magnum Racing |
Byggår: 1982 |
Restaurerad 1985: Kenneth Norlén |
Chassi no#: |
Status: M.I.A. (”Missing in action”) |
1982
(bild 240Grupp-A.se Arkiven)
Sista kända utseende
(bild 240Grupp-A.se Arkiven)
Bakgrund
Kortfattat så sökte Ulf Granberg efter något nytt efter att ha tröttnat på högljudda V8-motorer och stora Camaro-bilar, och 1982 så kom det tillfälle som Granberg väntat på, nämligen Volvo Turbo Cup, som skulle vara en billigare klass att tävla i om inte annat.
1982 så byggde Granberg byggde en Volvo 240 Turbo Cup-bil tillsammans med Sune Ohlsson och Mats Magnusson på Magnum Racing, planen hade varit att dela på bilen i Turbo Cupen men istället så togs beslutet att bygga ytterligare en bil, så Granberg köpte en till bil som också blev en Turbo Cup bil, som Sune Ohlsson kom att tävla med.
Granberg och Ohlssons bilar byggdes samtidigt hemma i Granbergs garage strax utanför Göteborg menas motorerna byggdes och bromsades (dyno) av Magnum Racing. Vad som gjorde det enklast att hålla bilarna isär var via backspeglarna, där Granbergs Volvo hade svarta menas Ohlssons hade kromade (alltså standard från fabrik). De båda kom att tävla under Granbergs sponsornamn – Luna Tools, där Granberg också ägde båda bilarna.
Granberg förblev i Volvo Turbo Cupen i två säsonger, där han missat att vinna serien med en poäng(!) efter Börje Thor (✞) 1982 men att sen så kom vinsten för Granberg som vann cupen 1983.
(Ulf Granberg vann till slut Turbo Cupen 1983, något som gjorde att Volvo fick upp ögonen för honom för Grupp-A 1984!)
Efter 1983-säsongens slut så säljer Granberg bilen till en Kenneth Norlén från den norra delen av Sverige, där Norlén tävlar med bilen i sitt dåvarande skick (och utseende) och placerar sig på en meriterad 4:e plats totalt säsongen 1984 i Turbo Cupen.
(I ett kallt vinterland där Kenneth Norlén stoltserar med sin Turbo Cup Volvo och notera dubbarna på hjulen, dessa hade man för att Turbo Cupen tävlade både på asfalt (bana), grus (backe) och is (is-racing)
1985 så görs Volvo Turbo Cup reglementet om för att vara med som Grupp-A, vilket innebar att man fick ta ut mer effekt, och man fick använda intercooler och mekanisk insprutning (tack och hej turbo-förgasare!). Så Norlén bestämmer sig för att bygga om och renovera Granbergs gamla bil, så den tas helt isär och lackas om i blått och Norlén sätter i nya fina delar. Bland annat så fick det bli ett topplock från Grottis med mera, Norlén hade även också mycket hjälp från Mats Magnusson på Magnum Racing, till exempel så gick alltid Nolens motorer i Magnum Racings bromsbänk (dyno). Säsongen 1985, med en helt nybyggd och ombyggd bil, så slutar Norlén på en total 11:e placering i Turbo Cupen.
(Det nya utseendet bilen fick inför 1985 – Ny lack samt nya 16-tums Compomotive-fälgar)
Kenneth Norlén, som bodde upp i den norra delen av Sverige kunde göra säsongen längre, så därför kördes bilen med i is-racing en hel del under vinterhalvåret i Volvo Turbo Cupen (som även inkluderade is-racing tävlingar), fast det blev en del is-racing utanför Turbo Cupen såklart. Norlén kör sedan sin sista säsong i Turbo Cupen 1986 för att sedan gå över till att enbart tävla i Grupp-A säsongen 1987, fast blev det bara två körda tävlingar -87 samt ytterligare en 1988.
Norlén säljer bilen till en Joachim Waljé (även han var i från den norra delen av Sverige så det var nära och bra!). Några tävlingar körs under resterande säsongen -88 av Waljé, då även i Castrol Cup och han fortsätter säsongen 1989 med de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (även Castrol Cup), han slutar totalt på en 17:e placering (med endast fåtal körda tävlingar). Sedan säljer Waljé bilen redan -89/90 till en person i Göteborg, varpå bilen då ska ha blivit stulen och försvinner spårlöst.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1982-1983
Ägare: Ulf Granberg
Serier: Volvo Turbo Cup
Utseende/Livery: Luna Verktyg o Maskin
Förare:
Ulf Granberg
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
820531 | Mantorp Slutresultat – 7 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820606 | Ahvenisto Slutresultat Heat 1 – DNF |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820606 | Ahvenisto Slutresultat Heat 2 – 6 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820711 | Falkenberg Slutresultat – 3 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820718 | Hammarbacken Slutresultat – ? |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup (backtävling) |
820808 | Knutstorp Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820822 | Karlskoga Slutresultat – 4 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820905 | Kinnekulle Slutresultat – 2 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
821010* | Keillers Backe/ Göteborg Slutresultat – ? |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup (backtävling) |
830612 | Mantorp Slutresultat – 8 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
820605 | Ahvenisto Slutresultat Heat 1/2 – 1 Slutresultat Heat 2/2 – 1 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
830612 | Mantorp Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
830619 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
830807 | Knutstorp Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
830821 | Karlskoga Slutresultat – 2 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
830904* | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg | Volvo Turbo Cup |
År: 1984-88
Ägare: Kenneth Norlén
Serier: Volvo Turbo Cup, Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:
Kenneth Norlén
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840603 | Ahvenisto Slutresultat Heat 1 – 12 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
840603 | Ahvenisto Slutresultat Heat 2 – DNF |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
840708 | Falkenberg Slutresultat – 12 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
840729 | Kinnekulle Slutresultat – 3 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
840819* | Knutstorp Slutresultat – 14 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
850624 | Sundsvall Slutresultat – ? |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
850728 | Kinnekulle Slutresultat – 8 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
850901 | Karlskoga Slutresultat – 10 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
850922* | Kinnekulle Slutresultat – 6 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
86? | Ahveniston Slutresultat Heat 1/2 – 4 Slutresultat Heat 2/2 – 5 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
860504 | Mantorp Slutresultat – 5 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
860706 | Falkenberg Slutresultat – 17 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
860727 | Kinnekulle Slutresultat – 7 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
860817* | Mantorp Slutresultat – 5 |
Kenneth Norlén | Volvo Turbo Cup |
870705 | Falkenberg Slutresultat – 16 |
Kenneth Norlén | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
870726 | Kinnekulle Slutresultat – 19 |
Kenneth Norlén | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
880515 | Mantorp Slutresultat Heat 1/2 – 12 Slutresultat Heat 2/2 – DNS |
Kenneth Norlén |
Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1988/89
Ägare: Joachim Waljé
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A, Castrol Cup
Utseende/Livery:
Förare:
Joachim Waljé
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
880924 |
Kinnekulle Slutresultat – 5 |
Joachim Waljé | Castrol Cup |
890507 | Mantorp Slutresultat – 12 |
Joachim Waljé | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890528 | Knutstorp Slutresultat – 9 |
Joachim Waljé | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890618 |
Norrköping Grand Prix Slutresultat – DNS |
Joachim Waljé | Norrköping Grand Prix |
890709 | Falkenberg Slutresultat – ? |
Joachim Waljé | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890730 | Kinnekulle Slutresultat – 11 |
Joachim Waljé | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890806 | Knutstorp Slutresultat – DNF |
Joachim Waljé | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
890827 | Sturup Slutresultat – DNF |
Joachim Waljé | Sturup Raceway |
890910 | Knutstorp Slutresultat – 13 |
Joachim Waljé | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |