Eggenberger Motorsport #501

Ägare: –
Byggd av: Eggenberger Motorsport, Schweiz.
Ombyggnation 1986: RAS Sport, Belgien.
Byggår: 1985.
Chassi no#: 601 (501 – 1985).
Status: Skrotad.
Tekniska bilder:
  
 
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
1985-första utseendet.

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Senast kända utseende.

(bild från Teambild.se)
Bakgrund


I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger på Eggenberger Motorsport från Schweiz skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt.

Bland annat detta:

– Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar.

– Ordna tester och testkörningar mm.

Eggenberger Motorsport emot två råkarosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle han bygga de två bilar han skulle tävla under ETC 1985.

Denna bil fick chassinummer 501, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 01 stod för bilens ordning i produktion. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers mekaniker med inflytande från Thomas och Tage Lindström.

De förare som skulle köra bilen var Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli från Italien. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut) beläget i Kina men i Macau så körde Gianfranco Brancetelli 501-bilen ensam.

Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien. Bilarna kom tillbaka till Sverige och skeppades sedan till Belgien och till RAS Sports verkstadslokaler för demontering. Man gick grundligt igenom karosserna för att undvika att stöta på att den var ramsned under ihop-monteringen. Man uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986, man uppgraderade även bilens chassinummer, som nu blev 601. Sedan for man på tester för att kolla av bilarna gent emot förarna.

Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86:

1. Från 16/1 – 13/2 : Chassi 601
—————
– Montera isär 601
– Sandblästra karossen
– Svetsa viktiga punkter i karossen
– Göra nödvändiga reparationer av karossen ut- och invändigt
– Utföra diverse modifieringar för att på så sätt lätta karossen
– Modifiera bränslesystemet för att åtgärda följande
– Reducera depåstoppen
– Reducera vikten på bränsleledningar (Titeflex flygbränsleledningar)
– Utföra diverse modifieringar för att ta bort så mycket som möjligt i jämförelse med hur tidigare byggare (Eggenberger) gjort, så som backspeglar mm.
  Installera ett mer praktiskt elsystem och instrumentbräda (mätare & reglage mm.)
– Finna andra alternativ för att leda undan värme ur bilen (beslut tas i nästa möte med FISA 14/3)
– Breddande av karossen till de tillåtna mått och dimensioner sett till homologeringshandlingarna (+10/0) detta för att kunna testa större fälgar (rimmar)
  fram och att gå ifrån 8,5 tum till 8,75 tum iställe (1/2 tum mer utvändigt och 1/4 tum mindre invändigt för att minska att det skall ta i på insidan
  hjulhus eller, alternativt, testa 3/4 tum mer utvändigt och 1/2 tum invändigt). Denna modifiering borde ge ett bättre beteende på däcket (1/4 större) och
  med bilen (bredare spårvidd)

1.2 Från 13/2 – 15/2 : Chassi 601
—————
Karossen lackad i grundfärg Porsche 908 Grand Prix Vit

1.3 Från 16/2 – 26/2 : Chassi 601
—————
Uppbyggandet av bilen

Osv.

Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS valt att Thomas Lindström och Johnny Cecotto från Venezuela skulle köra 601-bilen. Under säsongens gång så bytte Johnny Cecotto och Ulf Granberg plats med varandra. Då man fann att Thomas och Ulfs körstil passade bättre och att Johnny och Anders bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut) beläget i Kina men i Macau så körde Thomas Lindström 601-bilen ensam.

Sedan som så många vet var att Volvo tackade för sig 1986 och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 601 till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se®

Racing Kalender & Förare


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej.

Förare      

Gianfranco Brancatelli (IT)

Thomas Lindström

Pierre Diuedonné (B)

Johnny Cecotto (VE)

Anders Olofsson
     
Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza (IT)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga (IT)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington (GB)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno (CZE)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg (A)

 

Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring (A)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring (D)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa (B)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Pierre Diuedonné (B)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Silverstone (GB)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro (F)

 

Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850929 Zolder (B)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851013 Estoril (P)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama (E)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851110 Fuji Speedway (JP)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström
Fuji Inter-Tec Race
851124* Macau (MO)
Gianfranco Brancatelli (IT) Macau Guia Race
860323 Monza (IT)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860406 Donington (GB)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860413 Hockenheim (D)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860504 Misano (IT) Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Anderstorp
Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860608 Brno (CZE)
Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Zeltweg (A) Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring (D) Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860728 Spa (B)
Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Mauro Baldi (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860907 Silverstone (GB)
Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860914 Nogaro (F) Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder (B)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama (E)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril (P)
Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861109 Fuji Speedway (JP)
Anders Olofsson
Johnny Cecotto (VE)
Fuji Inter-Tec Race
861123 Macau (MO)
Thomas Lindström Macau Guia Race