Eggenberger Motorsport #501

Ägare: –
Byggd av: Eggenberger Motorsport, Schweiz
Byggår: 1985
Ombyggnation 1986: RAS Sport, Belgien
Chassi no#: 601/245281 (501/245281 – 1985)
Status: Kasserad

1985

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

1986

(bild från Teambild.se)

Tekniska bilder 1985:
  
 
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Bakgrund


I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger på Eggenberger Motorsport från Schweiz skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt.

Bland annat detta:

– Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar.

– Ordna tester och testkörningar med mera.

Eggenberger Motorsport tar emot två karosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle han bygga de två bilar han skulle tävla under ETC 1985.

Denna bil fick chassinummer 501, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 01 stod för bilens ordning i serie. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers mekaniker med inflytande från Thomas och Tage Lindström.

De förare som skulle köra bilen var Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli från Italien. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så körde endast Gianfranco Brancetelli 501-bilen då detta var ett sprint-race.

Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien. Efter detta så skeppades 501 till Portugal, detta då bilen skulle användas i förartester på Estoril av RAS Sport och Volvo Motorsport. Efter testerna så fraktades bilen till RAS Sports verkstadslokaler för demontering och återuppbyggnad. Man gick grundligt igenom karossen för att säkerställa att den var i gott skick, bilen uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986. Karossen tilldelades ett nytt chassinummer, som nu blev 601.

Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86:

1. Från 16/1-86 – 13/2-86 : Chassi 601
—————
– Montera isär 601
– Sandblästra karossen
– Svetsa viktiga punkter i karossen
– Göra nödvändiga reparationer av karossen ut- och invändigt
– Utföra diverse modifieringar för att på så sätt lätta karossen
– Modifiera bränslesystemet för att åtgärda följande
– Reducera depåstoppen
– Reducera vikten på bränsleledningar (Titeflex flygbränsleledningar)
– Utföra diverse modifieringar för att ta bort så mycket som möjligt i jämförelse med hur tidigare byggare (Eggenberger) gjort, så som backspeglar med mera.
– Installera ett mer praktiskt elsystem och instrumentbräda (mätare & reglage med mera)
– Finna andra alternativ för att leda undan värme ur bilen (beslut tas i nästa möte med FISA 14/3-86)
– Breddande av karossen till de tillåtna mått och dimensioner sett till homologerings-handlingarna (+10/0) detta för att kunna testa större fälgar (rimmar)fram och att gå ifrån 8,5 tum till 8,75 tum istället (1/2 tum mer utvändigt och 1/4 tum mindre invändigt för att minska att det skall ta i på insidan hjulhus eller, alternativt, testa 3/4 tum mer utvändigt och 1/2 tum invändigt). Denna modifiering borde ge ett bättre beteende på däcket (1/4 större) och med bilen (bredare spårvidd)

1.2 Från 13/2-86 – 15/2-86 : Chassi 601
—————
Karossen lackad i grundfärg Porsche 908 Grand Prix Vit

1.3 Från 16/2-86 – 26/2-86 : Chassi 601
—————
Uppbyggandet av bilen

Och så vidare.

Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS valt att Thomas Lindström och Johnny Cecotto från Venezuela skulle köra 601-bilen. Under säsongens gång så bytte emellertid Cecotto och Ulf Granberg plats med varandra. Då man fann att Lindström och Granbergs körstil passade bättre och att Cecotto och Anders Olofsson bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så ersatte och körde endast Lindström 601-bilen då detta var ett sprint-race.

Sedan som så många vet var att Volvo tackade för sig 1986 och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 601 till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. † markerar att personen ej längre finns i livet.


År: 1985
Ägare: Eggenberger Motorsport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race, Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport, Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport/Watson’s
Förare: Gianfranco Brancatelli (IT), Thomas Lindström (SE), Pierre Diuedonné (B)

Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza (IT)
Slutresultat – DNF (orsak lager)
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga (IT)
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington (GB)
Slutresultat – 4
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp (SE)
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno (CZE)
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg (A)
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring (A)
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa (B)
Slutresultat – 3
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Pierre Diuedonné (B)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Silverstone (GB)
Slutresultat – 3
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro (FR)
Slutresultat – 6
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850929 Zolder (B)
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851013 Estoril (P)
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama (ES)
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851021 Jarama (ES)
PeO Kjellström – ”Teknikens Värld” TEST – PRESSTEST
851110 Fuji Speedway (JP)
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli (IT)
Thomas Lindström (SE)
Fuji Inter-Tec Race
851124* Macau (MO)
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli (IT) Macau Guia Race

År: 1986
Ägare: RAS Sport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race, Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Nordica, Volvo Dealer Team Europé/Nordica/Kamachi
Förare: Thomas Lindström (SE), Johnny Cecotto (VE), Anders Olofsson † (SE), Mauro Baldi (IT)

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
860323 Monza (IT)
Slutresultat – DNF (orsak batteri)
Thomas Lindström (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860406 Donington (GB)
Slutresultat – DNF (orsak växellåda)
Thomas Lindström (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860413 Hockenheim (DE)
Slutresultat – 1
Thomas Lindström (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860504 Misano (IT)
Slutresultat – 2
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Anderstorp (SE)
Slutresultat – DQ (orsak bränsle)
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860608 Brno (CZE)
Slutresultat – 3
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Zeltweg (A)
Slutresultat – DQ (orsak bränsletank)
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring (DE)
Slutresultat – 10
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860728 Spa (B)
Slutresultat – 12
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Mauro Baldi (IT)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860907 Silverstone (GB)
Slutresultat – 15
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860914 Nogaro (FR)
Slutresultat – 2
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder (B)
Slutresultat – 1
Thomas Lindström (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama (ES)
Slutresultat – 3
Thomas Lindström (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril (P)
Slutresultat – 16
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861109 Fuji Speedway (JP)
Slutresultat – 1 
Anders Olofsson † (SE)
Johnny Cecotto (VE)
Fuji Inter-Tec Race
861123 Macau (MO)
Slutresultat – 3
Thomas Lindström (SE) Macau Guia Race
error: Content is protected!