Eggenberger Motorsport #501

Ägare: –
Byggd av: Eggenberger Motorsport
Byggår: 1985
Restaurering och Ombyggnation 1986: RAS Sport
Chassi no#: 601/245281 (501/245281 – 1985)
Status: Nedmonterad och kasserad 1986

1985



(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

1986



(bild från Teambild.se)

Tekniska bilder 1985


  
 
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Bakgrund


I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger (✞) på Eggenberger Motorsport från Schweiz hade skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt.

Bland annat detta:

– Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar.

– Ordna tester och testkörningar med mera.

Eggenberger Motorsport tar emot två karosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle man bygga två bilar som man skulle tävla under ETC 1985.

Denna bil fick chassinummer 501, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 01 stod för bilens ordning i serie. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers team med inflytande från Thomas och Tage Lindström.

De förare som skulle köra bilen var Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli från Italien. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så körde endast Thomas Lindström 501-bilen då detta var ett sprint-race.

Favoriserade (ett antagande) av Volvo Motorsport & Eggenberger Motorsport att vinna Europa Mästerskapen 1985 så körde Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli hem hela säsongen (mer eller mindre), duon hade pallplats (topp 3) i 12/14 tävlingar totalt! Menas stallkamraterna Sigi Müller Jr. från Tyskland och Pierre Diuedonné fick nöja sig med mer blygsamma resultat då dem (av någon anledning haft mycket otur säsongen igenom).

Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien. Efter detta så fraktades 501 till Sverige (en kort tid efter Macau) och skeppades sedan till Belgien till RAS Sports verkstadslokaler för demontering och återuppbyggnad. Man gick grundligt igenom karossen för att säkerställa att den var i gott skick, bilen uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986. Karossen tilldelades ett nytt chassinummer – 601.

Denna bilen tar förövrigt en tredjeplacering gällande segrar där den körts till 10 segrar totalt, de bilar som placerat sig före är 07820054-bilen (15) samt 405-bilen (16).

Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86:

1. Från 16/1-86 – 13/2-86 : Chassi 601
—————
– Montera isär 601
– Sandblästra kaross
– Svetsa viktiga punkter i kaross
– Göra nödvändiga reparationer av kaross ut- och invändigt
– Utföra diverse modifieringar för att på så sätt lätta kaross
– Modifiera bränslesystemet för att åtgärda följande
– Reducera depåstoppen
– Reducera vikten på bränsleledningar (Titeflex flygbränsleledningar)
– Utföra diverse modifieringar för att ta bort så mycket som möjligt i jämförelse med hur tidigare byggare (Eggenberger) gjort, så som backspeglar med mera.
– Installera ett mer praktiskt elsystem och instrumentbräda (mätare & reglage med mera)
– Finna andra alternativ för att leda undan värme ur bilen (beslut tas i nästa möte med FISA 14/3-86)
– Breddande av kaross till de tillåtna mått och dimensioner sett till homologerings handlingarna (+10/0) detta för att kunna testa större fälgar (rimmar) fram och att gå ifrån 8,5 tum till 8,75 tum istället (1/2 tum mer utvändigt och 1/4 tum mindre invändigt för att minska att det skall ta i på insidan hjulhus eller, alternativt, testa 3/4 tum mer utvändigt och 1/2 tum invändigt). Denna modifiering borde ge ett bättre beteende på däcket (1/4 större) och med bilen (bredare spårvidd)

1.2 Från 13/2-86 – 15/2-86 : Chassi 601
—————
Karossen lackad i grundfärg Porsche 908 Grand Prix Vit

1.3 Från 16/2-86 – 26/2-86 : Chassi 601
—————
Uppbyggandet av bilen

Och så vidare.

Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS Sport valt att Thomas Lindström och Johnny Cecotto från Venezuela skulle köra 601-bilen, emellertid så kom Johnny Cecotto och Ulf Granberg att plats med varandra. Då man fann att Lindström körstil passade bättre med Granbergs och vice versa med att Cecotto och Anders Olofsson bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så körde endast Lindström 601-bilen då detta var ett sprint-race.

Sedan som så många vet var att Volvo tackade för sig 1986 och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 601 (och 602) till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att montera- och sedan skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten, samt att Volvo inte ville att deras bilar skulle komma ut till allmänheten.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1985

Ägare: Eggenberger Motorsport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race & Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport, Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport/Watson’s
Förare:


Gianfranco Brancatelli

Thomas Lindström

Pierre Diuedonné /ENDAST SPA 24H

PeO Kjellström ✞ – ”Teknikens Värld”/PR-TEST
   

Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza
Slutresultat – DNF (orsak lager)
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington
Slutresultat – 4
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa
Slutresultat – 3
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Pierre Diuedonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Silverstone
Slutresultat – 3
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro
Slutresultat – 6
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850929 Zolder
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851013 Estoril
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851021 Jarama
PeO Kjellström ✞ – ”Teknikens Värld” TEST – PRESSTEST
851110 Fuji Speedway
Slutresultat – 2
Gianfranco Brancatelli
Thomas Lindström
Fuji Inter-Tec Race
851124 Macau
Slutresultat – DNF (orsak batteri)
Thomas Lindström Macau Guia Race


År: 1986

Ägare: RAS Sport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race & Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Nordica, Volvo Dealer Team Europé/Nordica/Kamachi
Förare:


Thomas Lindström

Johnny Cecotto

Anders Olofsson ✞

Mauro Baldi /ENDAST SPA 24H

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
86
Estoril
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Johnny Cecotto
Anders Olofsson ✞
Herver Regout
DRIVERS TEST – VOLVO
860323 Monza
Slutresultat – DNF (orsak batteri)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860406 Donington
Slutresultat – DNF (orsak växellåda)
Thomas Lindström
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860413 Hockenheim
Slutresultat – 1
Thomas Lindström
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860504 Misano
Slutresultat – 2
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Anderstorp
Slutresultat – DQ (orsak bränsle)
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860608 Brno
Slutresultat – 3
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Zeltweg
Slutresultat – DQ (orsak bränsletank)
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring
Slutresultat – 10
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860728 Spa
Slutresultat – 12
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Mauro Baldi
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860907 Silverstone
Slutresultat – 15
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860914 Nogaro
Slutresultat – 2
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder
Slutresultat – 1
Thomas Lindström
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama
Slutresultat – 3
Thomas Lindström
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril
Slutresultat – 16
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861109 Fuji Speedway
Slutresultat – 1 
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Fuji Inter-Tec Race
861123 Macau
Slutresultat – 3
Thomas Lindström Macau Guia Race
error: Content is protected!