Ägare: – |
Byggd av: Eggenberger Motorsport, Schweiz. |
Byggår: 1985. |
Ombyggnation 1986: RAS Sport, Belgien. |
Chassi no#: 602/245282 (502/245282 – 1985). |
Status: Skrotad. |
Tekniska bilder 1985:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
Tekniska bilder 1986:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
1985-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
Senast kända utseende.![]() (bild från 240grupp-A.se Arkiven) |
Bakgrund
I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger på Eggenberger Motorsport från Schweiz skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt. Bland annat detta: – Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar. – Ordna tester och testkörningar med mera. Eggenberger Motorsport tar emot två karosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle han bygga de två bilar han skulle tävla under ETC 1985. Denna bil fick chassinummer 502, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 01 stod för bilens ordning i serie. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers mekaniker med inflytande från Thomas och Tage Lindström. De förare som skulle köra bilen var Sigi Müller Jr. från Tyskland och Pierre Diuedonné från Belgien. Man tävlade även framgångsrikt utanför Europa, I Japan och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så ersatte och körde endast Thomas Lindström 502-bilen då detta var ett sprintrace. Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien. Bilen kom tillbaka till Sverige och skeppades sedan till Belgien till RAS Sports verkstadslokaler för demontering och återuppbyggnad. Man gick grundligt igenom karossen för att säkerställa att den var i gott skick, bilen uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986. Karossen tilldelades ett nytt chassinummer, som nu blev 602. Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86: 1. 13/2-86 : Chassi 602 1.2 Från 14/2-86 – 20/2-86 : Chassi 602 1.3 21/1-86 : Chassi 602 1.4 21/2-86 – 5/3-86 : Chassi 602 Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS Sport valt att Ulf Granberg och Anders Olofsson skulle köra 602-bilen. Under säsongens gång så bytte emellertid Johnny Cecotto och Ulf Granberg plats med varandra. Då man fann att Thomas Lindström och Granbergs körstil passade bättre och att Cecotto och Olofsson bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så ersatte och körde endast Cecotto 602-bilen då detta var ett sprintrace. Under för-tester i mars på Monza så fattade 602 eld med Cecotto bakom ratten, skadorna på bilen var såpass stora att RAS Sport var tvungna att renovera om bilen igen. Endast de tre första tävlingarna var bilen tagen ur tjänst (604 tävlades med under tiden) och återkom på Misano i Italien igen!
Sedan som så många redan vet är att Volvo tackade för sig och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 602 till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se® |