(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
Detta team var först ut med att tävla som ett så kallat ”kamouflerat” fabriksteam, ett Dealer Team. Alltså var detta inget fabriksstall, men att Volvo stod klart bakom och bistod med hjälp i form av utveckling och delar. Alltid när man ska gå in med en ny bilmodell i racing så kör oftast bilfabrikerna en testsäsong för att kolla av hur konkurrenskraftig deras produkt (läs bil) är, om produkten visar sig vara konkurrenskraftig nog, då går man vidare (oftast) året därpå och tävlar med full fabriksuppbackning (oftast). Teamet var ett initiativ från Volvo Belgien och Volvo Motorsport Sverige.
Efter säsongen var över så återkallades bilarna med alla delar tillbaka till Volvo Motorsport i Sverige, detta innebar i klartecken att man köpte tillbaka allt material och bilar från teamet.
(bild – Guy Trigaux byter några ord med Patrick Nevé på Brno i dåvarande Tjeckoslovakien)
Volvo 240 Turbo Grupp-A 1984 – Guy Trigaux Engineering (GTM)
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 295hk (219kW) @ 6.000rpm / 380Nm @ 4.500rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.
Tekniska bilder
Chassi – 240A 405
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1984 – Chassi 240A 405 (245277) | |||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840401 | Monza Slutresultat – 12 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840408 | Vallelunga Slutresultat – 10 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington Slutresultat – 17 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Enna-Pergusa Slutresultat – DNF |
Michel Delcourt Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840610 | Brno Slutresultat – 14 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840617 | Zeltweg Slutresultat – 13 |
Michel Delcourt Jean-Marie Baert Harald Huysman |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840701 | Salzburgring Slutresultat – 9 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840708 | Nürburgring Slutresultat – DNF |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840728 | Spa Slutresultat – 15 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné Jean-Marie Baert (Philippe Bervoets ) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840909 | Silverstone Slutresultat – 5 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Zolder Slutresultat – 6 |
Michel Delcourt Bernard De Dryver |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
841021* | Mugello Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
Chassi – 240A 406
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1984 – Chassi 240A 406 (245278) |
|||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840401 | Monza Slutresultat – 28 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington Slutresultat – 11 |
Eje Elgh Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Enna-Pergusa Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840610 | Brno Slutresultat – Okänt |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840617 | Zeltweg Slutresultat – 8 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840701 | Salzburgring Slutresultat – Okänt |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840708 | Nürburgring Slutresultat – 10 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840728 | Spa Slutresultat – 24 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay Philippe Bervoets |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840909 | Silverstone Slutresultat – 12 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Zolder Slutresultat – 10 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
841021* | Mugello Slutresultat – 9 |
Patrick Nève ✞ Jean-Marie Pirnay |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
Team Manager
Guy Trigaux (B)
Mekaniker Jean-Michel Famerée (B) |
Mekaniker Marc Wouters (B) ✞ |
Med flera. |
Chassi – 240A 405
Förare
Michel Delcourt (B)
Bakgrund
Född i Bryssel i Belgien 1950 och mest erkänd inom standardvagns racing med BMW, då Delcourt endast kört BMW till så långt bakåt i tiden som 1973, så han har kört allt från BMW 2002, 3,0 CSi och nyare BMW som 635 CSi. Har också sedan tidigare en relation med team manager Guy Trigaux (också från Belgien), som även hade hand om Delcourt BMW team Lucky Strike 1983, så gick de båda vidare till att köra Volvo Turbo efter att ha blivit kontaktade av Volvo Belgien sent under 1983.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1984 | Volvo 240 Turbo | GTM/Volvo Dealers Belgium | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | BMW 635 CSi | Lucky Strike Team | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | BMW 528i | Team Duindistel | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1981 | BMW 530i | Team Duindistel/Gitanes W.M. Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Pierre Diuedonné (B)
Bakgrund
Som en mångsidig förare, är Pierre Dieudonné från Belgien utan tvekan en av de mest erfarnaste tävlande i ETC.
Detta är utan tvekan inom denna serie som han gjort sina största framsteg som förare, då han vann ETC-titeln 1976, och med 10 ETC segrar tillsammans med stallkamraten Jean Xhenceval, då bakom ratten i en Luigi Racing BMW CSL, som Pierre körde fram tills de sena 70-talet. Dieudonné gick med Tom Walkinshaw Racing (TWR) och vann då de Belgiska Produktion Mästerskapen åt TWR i en Mazda RX-7 och samma år vann Tom Walkingshaw (TWR’s chef) de prestigefyllda SPA 24-Timmars. Dieudonné förblev trogen till TWR teamet när man etablerade det stora Jaguar programmet. Och körde konstant åt det brittiska TWR teamet i giganten Jaguar XJ-S bilen åren 1982 och -83.
Efter tester man utförde med Volvo på vintern, blev denna Belgare smått frestad av den uppenbara potentialen hos Volvo 240 Turbon, och långt före andra så tog Dieudonné draget att tävla med Volvo med Thomas Lindström. Så efter ett års erfarenhet med det Belgiska Volvo stallet blev Dieudonné en del av det nya Dealer Team man format 1985, alltså Rudi Eggenberger. Ett stall som Belgaren sedan tidigare hyst stor respekt för under många års tid.
Efter det att han tagit examen som mekanisk ingenjör, och med ambitioner och som en duktig förare samt en högt respekterad motorsport journalist. Så inom sin erfarenhet av en rad olika bilar, allt från Formula 3 till Endurance tävlingar. Han har kört i Le Mans med både BMW, Ferrari och Mazda, han har fått möta målflaggan vid fem tillfällen i tävlingen French Classic.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1984 | Volvo 240 Turbo | GTM | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Jaguar XJ-S | TWR | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | Jagua XJ-S/Alfa Romeo Alfetta GTV | TWR/Luigi Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1981 | BMW M1 | BMW Zol Auto | World Championship in Group 5 |
Förare
Jean-Michel Baert (B)
Bakgrund ej tillgänglig…
Förare
Philippe Bervoets (B)
Bakgrund ej tillgänglig…
Förare
Harald Huysman (N)
Bakgrund ej tillgänglig…
Chassi – 240A 406
Förare
Patrcik Nevé (B) ✞
Bakgrund
Patrick Nevé, en ganska meriterad formelbilsåkare, han tävlade i Formel 1 under några lopp 1976 för att sedan gå över till att bli Williams enda förare 1977. Néves bästa resultat blev i Italien då han slutade upp som sjunde bil över mållinjen. Under 1978 så tävlade Néve under egen regi i Formel 1, och avslutade även sin karriär inom F1 samma år. Totalt så blev det 14 startande F1 tävlingar, han gjorde sin debut i Maj 1976. Néve har varit mest uppmärksammad för att han var den första föraren att köra för Frank Williams, då i en March. Dock så tog Néve aldrig några GP poäng under sin tid i Formel 1. Innan F1 så hade Néve haft bättre framgång inom Formula Ford och Formula 3.
Senare kom han även att köra Formula 2 men hoppade sedan av att köra formula-bilar för att gå över till standardvagnsracing istället, 1978 så körde han på Spa 24-timmar i en BMW 530i dock så hade Néve redan testat på detta 1977 då han, tillsammans med tysken Dieter Quester, vunnit på Zolder i de Europeiska Mästerskapen i en Alpina BMW 3.0 CSL. Sedan så skedde inget för ens 1984 då Néve hyrde in sig som förare i en av Guy Trigaux Volvo 240 Turbo bilar. Efter detta så lade Néve hjälmen på hyllan för gott för att dra sig tillbaka till att driva sitt eget racing team och starta upp ett sportsmarketingföretag i Bryssel.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1984 | Volvo 240 Turbo | GTM | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | March 832 | Onyx Racing Engineering | European Formula 2 Championship |
1982 | March 82G | March Racing | World Endurance Championship |
1981 | Ford Capri | Team Nashua | World Endurance Championship |
Förare
Jean-Marie Pirney (B)
Bakgrund ej tillgänglig…
Förare
Philippe Bervoets (B)
Bakgrund ej tillgänglig…
Förare
Eje Elgh
Bakgrund
Eje Elgh, 30 år gammal började inom gokart och blev Svensk Mästare två gånger samt Nordisk Mästare. Elgh började sedan som fabriksförare i Formel 3 1976, året därpå (1977) blev Elgh Engelsk Mästare. Året efter så blev han fabriksförare i Formel 2 och blev även trea i Europeiska Formel 3 Mästerskapen 1981. 1982 så flyttar Elgh till Japan för att tävla i Formel 2.
Elgh var en förare med världsstatus som Volvo tog väl hand om, han hann köra totalt fyra tävlingar under 1984 tillsammans med Ulf Granberg samt att han även körde en tävling med GTM-stallet. Vidare hade Elgh bland annat även tävlad i Volvos gästbil i Volvo Turbo Cupen 1982, då endast två race. Elgh var även testförare för Volvo på uppvisning inför viktigt folk på Volvo 1983 men även också under större tester för Volvos räkning, han körde då den kommande Volvo 760 Turbo bilen, men vad han körde var tävlingsversionen av den bilen.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1984 | Volvo 240 Turbo | Luna/Sportpromotion GTM |
ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | March 832 (Ogawa BMW) | Team Le Mans | Japanese Championship in Formula 2 |
1982 | Maurer MM82 (BMW) | Maurer Motorsport | European Championship in Formula 2 |
1981 | Maurer MM82 (BMW) | Maurer Motorsport | European Championship in Formula 2 |
Förare
Jean-Michel Baert (B)
Bakgrund ej tillgänglig…