GTM Engineering – Dealers Volvo Belgium 1984

(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)

Detta team var först ut med att tävla som ett så kallat ”kamouflerat” fabriksteam, ett Dealer Team. Alltså var detta inget fabriksstall, men att Volvo stod klart bakom och bistod med hjälp i form av utveckling och delar. Alltid när man ska gå in med en ny bilmodell i racing så kör oftast bilfabrikerna en testsäsong för att kolla av hur konkurrenskraftig deras produkt (läs bil) är, om produkten visar sig vara konkurrenskraftig nog, då går man vidare (oftast) året därpå och tävlar med full fabriksuppbackning (oftast). Teamet var ett initiativ från Volvo Belgien och Volvo Motorsport Sverige.

Efter säsongen var över så återkallades bilarna med alla delar tillbaka till Volvo Motorsport i Sverige, detta innebar i klartecken att man köpte tillbaka allt material och bilar från teamet.


(bild – Guy Trigaux byter några ord med Patrick Nevé på Brno i dåvarande Tjeckoslovakien)



Volvo 240 Turbo Grupp-A 1984 – Guy Trigaux Engineering (GTM)
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 295hk (219kW) @ 6.000rpm / 380Nm @ 4.500rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.

Tekniska bilder

Chassi – 240A 405

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tävlingskalender 1984 – Chassi 240A 405 (245277)
Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza
Slutresultat – 12
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Jean-Marie Baert
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840408 Vallelunga
Slutresultat – 10
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington
Slutresultat – 17
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa
Slutresultat – DNF
Michel Delcourt
Jean-Marie Baert
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno
Slutresultat – 14
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Jean-Marie Baert
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg
Slutresultat – 13
Michel Delcourt
Jean-Marie Baert
Harald Huysman
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Salzburgring
Slutresultat – 9
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring
Slutresultat – DNF
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840728 Spa
Slutresultat – 15
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Jean-Marie Baert
(Philippe Bervoets )
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone
Slutresultat – 5
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Zolder
Slutresultat – 6
Michel Delcourt
Bernard De Dryver
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
841021* Mugello
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Michel Delcourt
Pierre Dieudonné
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A

Chassi – 240A 406

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tävlingskalender 1984 – Chassi 240A 406 (245278)
Datum Bana Förare Mästerskap
840401 Monza
Slutresultat – 28
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840429 Donington
Slutresultat – 11
Eje Elgh
Jean-Marie Baert
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840513 Enna-Pergusa
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840610 Brno
Slutresultat – Okänt
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840617 Zeltweg
Slutresultat – 8
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840701 Salzburgring
Slutresultat – Okänt
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840708 Nürburgring
Slutresultat – 10
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840728 Spa
Slutresultat – 24
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Philippe Bervoets 
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840909 Silverstone
Slutresultat – 12
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
840923 Zolder
Slutresultat – 10
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
841021* Mugello
Slutresultat – 9
Patrick Nève ✞
Jean-Marie Pirnay
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A




Team Manager
Guy Trigaux (B)


 



Mekaniker
Jean-Michel Famerée (B)

Mekaniker
Marc Wouters (B) ✞
Med flera.



Chassi – 240A 405



Förare
Michel Delcourt (B)


Bakgrund

Född i Bryssel i Belgien 1950 och mest erkänd inom standardvagns racing med BMW, då Delcourt endast kört BMW till så långt bakåt i tiden som 1973, så han har kört allt från BMW 2002, 3,0 CSi och nyare BMW som 635 CSi. Har också sedan tidigare en relation med team manager Guy Trigaux (också från Belgien), som även hade hand om Delcourt BMW team Lucky Strike 1983, så gick de båda vidare till att köra Volvo Turbo efter att ha blivit kontaktade av Volvo Belgien sent under 1983.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo GTM/Volvo Dealers Belgium ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1983 BMW 635 CSi Lucky Strike Team ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1982 BMW 528i Team Duindistel ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1981 BMW 530i Team Duindistel/Gitanes W.M. Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)


Förare
Pierre Diuedonné (B)


Bakgrund

Som en mångsidig förare, är Pierre Dieudonné från Belgien utan tvekan en av de mest erfarnaste tävlande i ETC.

Detta är utan tvekan inom denna serie som han gjort sina största framsteg som förare, då han vann ETC-titeln 1976, och med 10 ETC segrar tillsammans med stallkamraten Jean Xhenceval, då bakom ratten i en Luigi Racing BMW CSL, som Pierre körde fram tills de sena 70-talet. Dieudonné gick med Tom Walkinshaw Racing (TWR) och vann då de Belgiska Produktion Mästerskapen åt TWR i en Mazda RX-7 och samma år vann Tom Walkingshaw (TWR’s chef) de prestigefyllda SPA 24-Timmars. Dieudonné förblev trogen till TWR teamet när man etablerade det stora Jaguar programmet. Och körde konstant åt det brittiska TWR teamet i giganten Jaguar XJ-S bilen åren 1982 och -83.

Efter tester man utförde med Volvo på vintern, blev denna Belgare smått frestad av den uppenbara potentialen hos Volvo 240 Turbon, och långt före andra så tog Dieudonné draget att tävla med Volvo med Thomas Lindström. Så efter ett års erfarenhet med det Belgiska Volvo stallet blev Dieudonné en del av det nya Dealer Team man format 1985, alltså Rudi Eggenberger. Ett stall som Belgaren sedan tidigare hyst stor respekt för under många års tid.

Efter det att han tagit examen som mekanisk ingenjör, och med ambitioner och som en duktig förare samt en högt respekterad motorsport journalist. Så inom sin erfarenhet av en rad olika bilar, allt från Formula 3 till Endurance tävlingar. Han har kört i Le Mans med både BMW, Ferrari och Mazda, han har fått möta målflaggan vid fem tillfällen i tävlingen French Classic.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo GTM ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1983 Jaguar XJ-S TWR ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1982 Jagua XJ-S/Alfa Romeo Alfetta GTV TWR/Luigi Racing ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1981 BMW M1 BMW Zol Auto World Championship in Group 5


Förare
Jean-Michel Baert (B)


Bakgrund ej tillgänglig…



Förare
Philippe Bervoets (B)


Bakgrund ej tillgänglig…



Förare
Harald Huysman (N)


Bakgrund ej tillgänglig…




Chassi – 240A 406



Förare
Patrcik Nevé (B) ✞


Bakgrund 

Patrick Nevé, en ganska meriterad formelbilsåkare, han tävlade i Formel 1 under några lopp 1976 för att sedan gå över till att bli Williams enda förare 1977. Néves bästa resultat blev i Italien då han slutade upp som sjunde bil över mållinjen. Under 1978 så tävlade Néve under egen regi i Formel 1, och avslutade även sin karriär inom F1 samma år. Totalt så blev det 14 startande F1 tävlingar, han gjorde sin debut i Maj 1976. Néve har varit mest uppmärksammad för att han var den första föraren att köra för Frank Williams, då i en March. Dock så tog Néve aldrig några GP poäng under sin tid i Formel 1. Innan F1 så hade Néve haft bättre framgång inom Formula Ford och Formula 3.

Senare kom han även att köra Formula 2 men hoppade sedan av att köra formula-bilar för att gå över till standardvagnsracing istället, 1978 så körde han på Spa 24-timmar i en BMW 530i dock så hade Néve redan testat på detta 1977 då han, tillsammans med tysken Dieter Quester, vunnit på Zolder i de Europeiska Mästerskapen i en Alpina BMW 3.0 CSL. Sedan så skedde inget för ens 1984 då Néve hyrde in sig som förare i en av Guy Trigaux Volvo 240 Turbo bilar. Efter detta så lade Néve hjälmen på hyllan för gott för att dra sig tillbaka till att driva sitt eget racing team och starta upp ett sportsmarketingföretag i Bryssel.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo GTM ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1983 March 832 Onyx Racing Engineering European Formula 2 Championship
1982 March 82G March Racing World Endurance Championship
1981 Ford Capri Team Nashua World Endurance Championship


Förare
Jean-Marie Pirney (B)


Bakgrund ej tillgänglig…



Förare
Philippe Bervoets (B)


Bakgrund ej tillgänglig…



Förare 
Eje Elgh 


Bakgrund

Eje Elgh, 30 år gammal började inom gokart och blev Svensk Mästare två gånger samt Nordisk Mästare. Elgh började sedan som fabriksförare i Formel 3 1976, året därpå (1977) blev Elgh Engelsk Mästare. Året efter så blev han fabriksförare i Formel 2 och blev även trea i Europeiska Formel 3 Mästerskapen 1981. 1982 så flyttar Elgh till Japan för att tävla i Formel 2.
 
Elgh var en förare med världsstatus som Volvo tog väl hand om, han hann köra totalt fyra tävlingar under 1984 tillsammans med Ulf Granberg samt att han även körde en tävling med GTM-stallet. Vidare hade Elgh bland annat även tävlad i Volvos gästbil i Volvo Turbo Cupen 1982, då endast två race. Elgh var även testförare för Volvo på uppvisning inför viktigt folk på Volvo 1983 men även också under större tester för Volvos räkning, han körde då den kommande Volvo 760 Turbo bilen, men vad han körde var tävlingsversionen av den bilen.

Statistik
År Bil Team Mästerskap
1984 Volvo 240 Turbo Luna/Sportpromotion
GTM
ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A)
1983 March 832 (Ogawa BMW) Team Le Mans Japanese Championship in Formula 2
1982 Maurer MM82 (BMW)  Maurer Motorsport European Championship in Formula 2
1981 Maurer MM82 (BMW)  Maurer Motorsport European Championship in Formula 2


Förare
Jean-Michel Baert (B)


Bakgrund ej tillgänglig…


error: Content is protected!