Ägare: Andrew Beverly |
Byggd av: Magnum Racing |
Restaurerad 2014: Moto Historics |
Byggår: 1984 |
Chassi no#: 240A 403/245276 |
Status: Tävlas med i historisk racing (TILL SALU!) |
1984
(bild från Dan Morgan)
2017
(bild från Nans Even)
Tekniska bilder (innan renovering 2014)
(bilder från Marcel Roks Consultants)
Tekniska bilder (efter renovering 2013)
(bilder från Koen Van Brusselen)
Bakgrund
Efter den otäcka kraschen på Brno med första 403-bilen så byggde man en helt ny bil på cirka en månad bara! – En påbörjad kaross hämtades från Magnum Racing i Stockholm och togs ner till Volvo Motorsport i Göteborg, där bilen färdigställdes av mekaniker från både Magnum och VMS. Det ansågs tidsmässigt smidigare eftersom VMS hade alla delar samt mer resurser (mekaniker) tillgängliga jämfört med Magnum, som hade då flera av dem var ute på tävling, och inga av dem hade inte möjlighet att avsätta tid till att bygga en ny bil. Och menas den nya bilen färdigställdes hos VMS så hade Luna-Sportpromotion teamet InfraPaint-bilen till sitt förfogande, men att det var bara en tävling, då bilen stod klar och färdig på startplattan på Salzburgring i Schweiz.
Den nya bilen blev nästintill identiskt byggd som den första bilen var, bortsett från några smådetaljer här och där.
Greger Petersson, som vid det här laget hade lagt hjälmen på hyllan för att endast kunna fokusera på sin roll som teamchef, istället så kom Eje Elgh och Robert L. Kvist att köra med Ulf Granberg bortsett från i Tyskland, där så hade man bjudit in en tysk förare att köra tillsammans med Granberg, Frank Jelinski.
(Bild 1-2 i Tyskland med Frank Jelinsky (rött) & bild 3 i den nya bilens första tävling på Salzburgring och bild 4 där bilen är på Zolder i Belgien)
Näst sista tävlingen under säsongen -84 så kom det man länge hade väntat på från Volvos sida – Man tog Volvos första ’Zeger’ (Seger) på Zolder i Belgien, så där och då skrev man historia som första Volvo att vinna i ETC och som första turboladdade bil att vinna en tävling i Grupp-A. Tävlingen därpå placerade man sig på en andra placering.
(bild 1 vinsten på Zolder med Robert L. Kvist (blått) och Ulf Granberg (vitt) och i bild 2 Granberg tillsammans med Eje Elgh (rött)
Efter färdig tjänstgöring så köptes bilen tillbaka av Volvo Motorsport. Men där stod 403-bilen inte så länge då man hade fått in intresse om att köpa bilen från Volvo Portugal, en privatperson vid namn Artur Mendes var intressenten, och Volvo Portugal hade då fungerat som mellanhand för affären (403 såldes samtidigt tillsammans med 402-bilen, som var en TL Racing bil). Portugisen Artur Mendes, som tidigare hade kört Rover Vitesse, hade nu fått upp ögonen för turboladdat i form av en Volvo 240 Turbo Grupp-A!
(Hur 403-bilen såg ut innan och efter dess att den levererats till Portugal, och hade blivit helvit menas skydds-buren ännu var Luna-Blå)
403-bilen anlände till Portugal i slutet av 1984 i samma skick som den lämnat banan i, bilen plockades ned och lackades om helvit. Även skydds-buren och fälgarna lackades om i vitt. Bilen tävlas sedan med i Portugisiska Mästerskapen under åren 1985-88, som gick av på både bana samt i backe. Bilen hade ett otalt olika utseenden under årens gång i Portugal, och tävlades med sista gången 1988 av Artur Mendes.
(403-bilen gick igenom tre olika utseenden 1985-88 – Bild 1-1985, bild 2-1986, bild 3-1987 & bild 4-1988)
2010 så kommer 403-bilen ut igen efter decennier i förvaring, där bilen kördes på diverse uppvisningslopp och tester. Bilen kommer ut på annons vid några tillfällen (i samma skick som i bilderna nedan), och säljs slutligen via en konsultfirma online i Belgien, till England 2013, till en Andrew Beverly.
(Testkörning på De Braga i Portugal 2010, där fotografen Lennart Westrin själv fick känna på hur det var att köra en Grupp-A Volvo!)
Under 2013-14 så undergår bilen en mycket behövd renovering och återställs till sitt ursprungliga utseende som den hade haft under 1984 med Luna-Sportpromotion, företaget bakom renoveringen var Moto Historics i England. Efter det att bilen blivit renoverad så dyker den upp i sociala medier efter en shakedown efter renoveringen på Snetterton 2014, och sedan dess har Andrew Beverly tävlat med bilen i Heritage Touring Cup med bra resultat och är för närvarande världens snabbaste 240 Turbo på banan.
(Första testkörningen på Snetterton 2014 i England efter renovering)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984
Ägare: Sportpromotion AB
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Luna-Sportpromotion/Bil-Nilsson
Förare:
Ulf Granberg |
Eje Elgh |
Frank Jelinski |
Robert L. Kvist |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840701 | Salzburgring Slutresultat – 4 |
Ulf Granberg Eje Elgh (Greger Petersson ) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840708 | Nürburgring Slutresultat – 11 |
Ulf Granberg Frank Jelinski |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840909 | Silverstone Slutresultat – 7 |
Ulf Granberg Eje Elgh |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Zolder Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg Robert L. Kvist |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
841021* | Mugello Slutresultat – 2 |
Ulf Granberg Robert L. Kvist |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1985-2010
Ägare: Artur Mendes
Serier: Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A & Rampa da Falperra
Utseende/Livery: Deco Indufer/Shell 1985, Solahart/Shell 1986, Toxinas/Shell 1988
Förare:
Artur Mendes
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
850000 | ? Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A |
850510 | Rampa da Falperra Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Rampa da Falperra |
860000 | ? Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A |
860518 | Rampa da Falperra Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Rampa da Falperra |
87? | ? Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A |
870510 | Rampa da Falperra Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Rampa da Falperra |
880000 | ? Slutresultat – ? |
Artur Mendes | Portugisiska Mästerskapen i Grupp-A |
100428 | De Braga |
Artur Mendes | Test |
År: 2014-2017
Ägare: Andrew Beverley
Serier: Heritage Touring Cup & Goodwood Classic Cars Festival Of Speed
Utseende/Livery: Luna
Förare:
Andrew Beverley
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
141004 | Paul Ricard Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
150328 | Vallelunga Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
150606 | Dijon Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
150711 | Monza Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
150913 | Goodwood Motor Circuit Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Goodwood Classic Cars Festival Of Speed |
151003 | Paul Ricard Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
160402 | Jarama Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
160513 | Spa Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
160605 | Dijon Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
160626 | Goodwood Motor Circuit Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Goodwood Classic Cars Festival Of Speed |
161002 | Paul Ricard Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
161022 | Imola Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
170401 | Jarama Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
170520 | Spa Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
170610 | Dijon Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
170701 | Monza Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
171001 | Hungaroring (H) Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |
171021 | Paul Ricard Slutresultat – ? |
Andrew Beverley | Heritage Touring Cup |