Ägare: Piers Slater |
Byggd av: TL Racing AB |
Byggår: 1983 |
Restaurerad 2015: Warren Heath Motorsport |
Chassi no#: TL2401 |
Status: Tävlas med i historisk racing |
1983
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
2017 (notera 83003 R-SPORT 007 i bakgrunden)
(bild från Warren Heath)
Tekniska bilder (1983)
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder (innan renovering 2007)
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven & Pelle Nilsson)
Tekniska bilder (byggnation av skydds-bur 2015)
(bilder från Andy Robinson Race Cars England – robinson-race-cars.co)
Tekniska bilder (efter renovering 2017)
(bilder från motorsportmagazine.com)
Bakgrund
Thomas Lindström bygger en av de första Grupp-A bilarna 1983 – TL2401-bilen – för att tävla med i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETC). För övrigt en av de första Volvo 242 Turbo bilarna att tävla i Europeiska Mästerskapen serien i Grupp-A , i vad man då kallade för en seriös satsning.
(TL2401-bilen startklar vintern 1983 och redo för att våren skall nalkas)
Thomas Lindström körde först med den tidiga GLT-fronten (bild 1) men bytte snart till den nya GLT-fronten (som kom 1980). Och till en början kördes det utan vinge på bilen (bild 2-3), detta berodde på att Volvos klassning av deras Evolutionsmodell inte var färdig för ens i början av september 1983.
(TL Racing (Thomas Lindström) körde initialt med Stanley Dickens (bild 1) tidigt säsongen -83 innan Anders Olofsson (✞) tog över för Dickens)
En liten intressant detalj som kan nämnas var att centrumbultarna var en påskruvad adapter på original-navet (bild 3). Thomas Lindström förklarar för mig i ett kort samtal ’att detta var nödvändigt’! Vad som även också var att man pressade i en lös kona på centrumet på en 5-bults fälg!
”-Vi fick vid detta tillfälle tillverka eget då Volvo inte började ta fram tävlingsdelar förrän tidigt 1984” -kommenterar Thomas själv.
(Tidiga lösningar som gjordes på tidiga Grupp-A bilar 1983!)
Efter en rätt brokig första säsong i ETC så körde Thomas Lindström först tillsammans med Stanley Dickens och senare Anders Olofsson (✞). Thomas Lindström tävlar även i de Nordiska Mästerskapen i Grupp-A 1983, där han vinner mästerskapet utan större problem. TL2401-bilen säljs sedan efter detta till Leif Wiik (✞) i Finland, som belånade sitt hus för att köpa TL2401-bilen! I Finland så tävlar Wiik året runt, så TL2401-bilen fick gå både is- (bild 3) grus- och racingbil. Vidare så tävlade Wiik under tre säsonger med TL2401-bilen (1984-86), med stora vinstmarginaler!
(TL2401-bilen hade en rad olika utseenden och i bild 1 så syns bilen när den näst intill har anlänt från Sverige!)
1987 så tog man initiativet och startade ”Volvo Team Finland” och i detta team ingick tre bilar – Leif Wiik ✞ (604), Heikki Salmenautio ✞ (IPS183) och Juhani Koskinen (✞) i TL2401-bilen (fortfarande ägd av Wiik). Koskinen som tidigare hade kört i lilla Grupp-A klassen (1600cc, i en VW Golf I) kämpade på men det lossnade tyvärr aldrig för honom i TL2401-bilen, klasskillnaden kanske blev för stor för honom, men trots detta så blev några fina slutplaceringar! Koskinen körde även i de Nordiska Mästerskapen tillsammans med stallkamraterna Wiik och Salmenautio med sina respektive bilar, där Wiik kröntes till vinnare, Salmenautio 2:a och Koskinen 3:a på Anderstorp i Sverige.
(Bild 1-3 från Anderstorp 1987, där bild 2 är en tämligen nostalgisk (och sorglig) bild där endast mekaniker Kurt ”Kurre” Bäck (andra från vänster) är i livet idag)
Leif Wiik kör bilen under tre tävlingar (i de Finska Mästerskapen i Grupp-A) 1988 sedan så säljs TL2401-bilen till vännen Mats Ingman, han tävlar fortsättningsvis med bilen 1989-1992 i de Finska Mästerskapen i Grupp-A, som tack vare hjälp från sin vän Leif Wiik som hade ordnat en förmånlig deal på däck för Mats Ingman, annars som Mats själv uttryckte det – ”Utan Leif Wiik och hans mekaniker Jorma Krook och Kurt ”Kurre” Bäcks hjälp hade jag aldrig kunnat förverkliga tävlandet med TL2401-bilen”.
TL2401-bilen tävlades även med i Sverige, då på Anderstorp, under tidiga 90-talet där Mats Ingman mindes tillbaka att han tvingats bryta på grund av att en tändkabel hade hoppat av! Efter det att Mats slutade att tävla med bilen så blev den ståendes i dryga fyra år, varpå TL2401-bilen såldes vidare till vännen i Sverige – Berndt-Inge Steffansson, dåvarande Steffansson Motorsport. TL2401-bilen säljs rätt omgående av Steffansson till en Kjell Tuvesson ifrån Stockholm som servade bilen hos Steffansson, och bestämde sig då för att sälja tillbaka bilen till Steffansson igen.
(TL2401-bilen lackades tillbaka till svart igen 1988 och förblev så även 1989 (bild 4)
1998 köper en Patrick Werner TL2401-bilen av Steffansson Motorsport, han äger TL2401-bilen i cirka 6 månader, och registrerar den för gatan, där han sedan testkörde bilen på vägarna runt Vargön utanför Vänersborg där han bodde! Hösten 1999 så säljer Werner bilen till en Tommy Brink.
(Den då gatregistrerade TL2401-bilen på gatan 1998 med Patrik Werner bakom ratten i bild 1, tämligen häftigt!)
Hos Brink, så monteras TL2401-bilen ned i delar – Där den kompletta drivlinan samt bromsar flyttas över till en nybyggd rallybil. Under tiden som går så står den gamla TL2401-bilen hos Brink och samlar damm, då passar en Torbjörn Johansson på att först köpa Eggenberger-framvagnen för att även sedan återvända igen för att även köpa Volvo Motorsport 1031-bakaxeln som Leif Wiik en gång monterat på TL2401-bilen.
Vid det här laget är det nu inte mycket kvar av den gamla tävlingsbilen… Tommy Brink monterar på en begagnad framvagn (Volvo original) och en 1030-bakaxel för att det på så sätt skulle vara enklare att flytta på TL2401-chassit vid behov. Det som återstod var Rubi skydds-buren i aluminium, domkrafter och lite delar av det gamla elsystemet med mera. Även de BBS-fälgar som en gång suttit på bilen (tillsammans med centrumbult-system) hade det sålts separat under årens lopp (till en Björn Gustavsson). Och slutligen så säljs det rullande TL2401-chassit till en Torbjörn Svensson.
(Den nya bilen som drivlina plus bromsar hamnade på och som kommit från den gamla TL2401-bilen och som idag återfinns i Tyskland!)
Åren senare, efter flertalet onämnda ägare så köper en Johan Sigby det gamla TL2401-chassit, och när Johan köper chassit så återstod fortfarande saker som delar elektroniksystemet och Rubi skydds-buren. Johan fixar till TL2401-bilen för att köra med på lite banträffar med, bland annat så kördes bilen på Kinnekulle Ring. TL2401-bilen hade återigen fått centrumbult med fälg, och då pratar vi om superlätta fälgar i magnesium från en Volvo S40 Super Touring bil med hemmagjorda hjulnav för centrummutter (precis som TL Racing hade gjort – Egna hjulnav för centrummutter). Men i brist av tid och intresse så ställer Johan sedan TL2401-bilen åt sidan och blir då ståendes ute i vind och väder fram till 2006. Och från ryktesvägen, att någon äger den gamla TL2401-bilen så söker Pelle Nilsson upp Johan och vill köpa vad som återstår av det gamla TL2401-chassit, Johan, som känner att han inte kan återställa TL2401-bilen till sitt tidigare ursprung, bestämmer sig för att sälja efter detta att Pelle intygar att han kan återställa bilen. TL2401-bilen säljs igen och förmodligen för sjunde gången som ett rullande chassi tillsammans med Rubi skydds-buren som ännu är intakt – Bilen säljs dock utan front, dörrar och bagagelucka.
(Notera Nr 5 på dörren sitter ännu kvar flera år efter det att Patrick Werner hade TL2401-bilen)
TL2401-bilen hade alltså gått från att vara en gedigen tävlingsbil, i Sverige och Finland, till att bli en sedvanlig registrerad gatbil, med identitet från en gammal 240 av årsmodell 1975, fast vanlig kan man nog ändå aldrig säga att TL2401-bil blev eller var. Inte för den som visste om dess historia!
Pelle Nilsson som hade planer på att återställa TL2401-bilen, för genom att ta hjälp av plåtgurun Kim Sevius att laga upp delar av karossen, som vid detta lag hade varit med om den del! Ha i åtanke att detta var en bil som tävlats minst 10 säsonger på banan (lägg även till grus och is!) och sedan levt livet som gatbil under många år! Sånt sätter sina spår kan jag lova! Och som bilderna nedan väl visar…
TL2401-bilen var och förblev alltid svart förutom under säsongen 1987 då den endast lackades om i vit utvändigt men att den sedan blev svart igen till säsongen 1988.
(Det gamla ledsna TL2401-chassit i stort behov av renovering!)
Under 2014 så kontaktar Pelle Nilsson undertecknad (Björn Ohlson), och vill ha hjälp att sälja det gamla TL2401-chassit. Pelle som är en man med tusen järn i elden och lika så många ”leksaker” (läs bilar och så vidare), har helt enkelt för många renoveringsprojekt för att ge bilen en chans att bli återställd igen. Undertecknad gör lite efterforskningar och får snart kontakt med en herre från England, Warren Heath, en ”Kiwi” (Nya Nyzeeländare), boendes i England och som tidigare jobbat med Subarus fabriksstall i WRC, för en kunds räkning söker Warren en historisk banbil, och TL2401-bilen visade sig vara perfekt, så i hösten 2014 så säljs TL2401 till en Piers Slater (Warrens kund) i England.
Bilen återställs, mer eller mindre, till originalskick. Under 2014 lyckades undertecknad även att spåra upp och köpa desamma gamla Compomotive Turbo fälgar (5-bult med lösa kona), som en gång suttit på bilen! Dessa sitter idag på TL2401-bilen i sitt fina och återställda skick, allt jobb gjordes på Warren Heath Motorsport, som utfört ett förträffligt fint jobb för att återställa bilen. Och undertecknat har varit med under hela resans gång!
(Notera den blanka och fina original(!) chassi-brickan ”TL2401” i bild 4!)
Besök gärna WHM’s hemsida!
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1983
Ägare: TL Racing AB
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Coop Te/TL Racing
Förare:
Thomas Lindström |
Stanley Dickens |
Anders Olofsson ✞ |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
830320 | Monza Slutresultat – 16 |
Thomas Lindström Stanley Dickens |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830501 | Donington Slutresultat – 7 |
Thomas Lindström Stanley Dickens |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830604-5 | Ahvenisto Slutresultat – 1 |
Thomas Lindström | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
830612 | Brno Slutresultat – DNF |
Thomas Lindström Stanley Dickens |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830618-19 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Thomas Lindström | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
830626 | Zeltweg Slutresultat – 12 |
Thomas Lindström Stanley Dickens |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830707 | Nürburgring Slutresultat – 10 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830903 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Thomas Lindström | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
830911 | Silverstone Slutresultat – DNF |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
830925* | Zolder Slutresultat – 15 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1984-1988
Ägare: Leif Wiik Racing Team
Serier: Finska Mästerskapen i Isracing, Finska Mästerskapen i Grupp-A & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Leif Wiik Racing Team, Nordica/Union/Coca Cola 1987
Förare:
Leif Wiik ✞ |
Juhani Koskinen ✞ |
840122 | Lappajärven Jäärata Patopyräys Slutresultat – 2 |
Leif Wiik ✞ |
Finska Mästerskapen i Isracing |
840205 | Vaasan SM-Jäärata Oravaistenlahdella Slutresultat – 1 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
840211 | Pietarsaaren SM-Jäärata Kokkolan Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
840212 | Carpart SM-Jäärata (Kupio) Slutresultat – 1 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
840304 | Kiperin SM-Jääkiharat (Eura) Slutresultat – 1 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
840428/29 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840505/06 | Hämeelinna Race Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840512 | Kemora Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Kemora Slutresultat – DNF |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840602/03 | Ahveniston Vauhtipäivät Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840617 | Anderstorp Slutresultat – 2 |
Leif Wiik ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
840630/0701 | Artukainen Race Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840722 | Lapuan Vauhtiajot Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840804/05 | Säästöpankki-Vauhtiajot – Vetelissä Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840811 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – 3 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840812 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – 4 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
840902* |
Jyllandringen Slutresultat – DNF |
Leif Wiik ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
850126 | Kuhmon Jäärata Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
850127 | Kajaanin Jäärata Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
850210 | Oritkarin SM-Jäärata (Oulu) Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
850224 | Vaasan SM-Jäärata Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | |
850303 | Kirkkojärven Jäärata (Parkano) Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | |
850324 | Kemin Jäärata Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | |
850427/28 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ |
Finska Mästerskapen i Grupp-A |
850504/05 | Hämeelinnan Ajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
850512 | Anderstorp Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
850525/26 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
850608/09 | Ahveniston Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
850629/30 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
850810/11 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
850831/0901 * | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860105 | Lapuan Jäärata – Kauhajärvellä Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860119 | Lappajärven Jäärata Patopyräys Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
860209 | Raahen SM-Jäärata – Meren Jäällä Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
860223 | Pumaquartz SM-Jäärata (Kiuruves) Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
860302 | Vaasan SM-Jäävautiajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
860309 | Varkauden SM-Jäärata Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | |
860316 | Keskipiste Jäärata (Piippola) Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | |
860426/27 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860503/04 | Hämeelinna Race Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860524/25 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860615 | Anderstorp Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska/Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
860628/29 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860810 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – 2 |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860816/17 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
860913/14 * | Artukainen Race Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870118 |
Lapuan Jäärata – Kauhajärvellä Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870125 |
Oravaisten Jäärata |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870201 |
SM-Poroveden Vauhtikisat |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870208 |
Ruokojärven SM-Jäärata |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870222 |
Pietarsaaren SM-Jäärata |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870314 |
Kuhmon Jäärata |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870315 |
Kajaanin Jäärata |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Isracing |
870425/26 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870502/03 | Hämeelinna Race Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870516/17 | Kemora Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870606/07 | Ahveniston Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870613 | Anderstorp Slutresultat – 3 |
Juhani Koskinen ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870627/28 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870808/09 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870912/13* | Kemora Slutresultat – ? |
Juhani Koskinen ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880430/0501 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880507/08 | Hämeenlinna Race Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880528/29 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880605* | Hämeelinna Race Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1989/90
Ägare: Mats Ingman
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:
Mats Ingman
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
890506 | Hämeelinna Race Slutresultat – DNF |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890604 | Ahveniston VM-Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890610 |
Anderstorp Slutresultat – DNF |
Mats Ingman | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
890618 | Kemora Slutresultat – ? |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890715 | Kemora Slutresultat – ? |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890806 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – ? |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890910* | Kemora Slutresultat – ? |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
900603 | Ahveniston VM-Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Mats Ingman | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 2017
Ägare: Piers Slater
Serier: Goodwood GRRC 75th Members Meeting
Utseende/Livery: Coop Te/TL Racing
Förare:
Andrew Beverly
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
170319 | Goodwood Slutresultat – |
Tom Sheppard |
Goodwood GRRC 75th Members Meeting |