(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
I februari 1985 så tecknade Mats ”Lillen” Magnusson – Magnum Racing i Stockholm kontrakt med Volvo, om att bygga ett helsvenska ekipaget för en satsning i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A. Man fick en budget på cirka två miljoner kronor att sköta allt annat rörande tävlingsverksamheten så som transport och så vidare, samt att Volvo står för notan och levererar själva alla delar som svarar för själva prepareringen av motor samt transmission men också all elektronik. Även notan för däcken tog Volvo hand om.
Under slutet av säsongen så bestämde man sig för att ersätta Team Coordinator Ulf Sundberg och tillsatte istället Bernt-Inge Steffansson, (Steffansson Automotive). Detta beslut, som kom från Volvo Motorsports sida.
(bild – Magnum Racing teamet på Monza 1985)
Volvo 240 Turbo Grupp-A 1985 – Magnum Racing
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 320hk (238kW) @ 6.600rpm / 400Nm @ 4.000-6.000rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.
Tekniska bilder
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Chassi – 503
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1985 – Chassi 503 (245279) | |||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
850331 | Monza Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850421 | Vallelunga Slutresultat – 13 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850505 | Donington Slutresultat – 5 |
Ulf Granberg Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850512 | Anderstorp Slutresultat – 2 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850609 | Brno Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850616 | Zeltweg Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850630 | Salzburgring Slutresultat – DNF (orsak differential) |
Ulf Granberg Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850707 | Nürburgring Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850728 | Spa Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1985 | Nogaro |
Pierre Francois Rousselot (F) | TEST – PRESSTEST |
850915 | Nogaro Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Ulf Granberg Jean-Pierre Malcher |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851020* | Jarama Slutresultat – 6 |
Christian Danner (D) Leopold von Bayern (D) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1985 | Jarama | Pär Brandt – ”Bilsport” | TEST – PRESSTEST |
Chassi – 504
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1985 – Chassi 504 (245280) |
|||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
851013 | Estoril Slutresultat – DNF (orsak olycka) |
Ulf Granberg Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
Team Manager
Mats ”Lillen” Magnusson ✞
Bakgrund
Den sympatiske och stillsamme Mr. Magnum Racing – Bil och motorbyggare inom racing, rally, rallycross, dragracing och truckracing. Lillen gjorde sig snabbt känd för att bygga tävlingsbilar som gick snabbare än de andras, hade även tidigare karriär som förare i rally och racing i SSK-serien, Super Star i de Europeiska Mästerskapen och Volvo Turbo Cup! Är med andra ord ingen främling när det gäller Volvo 240 Turbo, redan 1983 så hjälpte han Greger Petersson med hans Grupp-A Volvo som då var en första generationens Grupp-A bil, 1984 så jobbade Lillen åter igen med Greger, då som teknisk ansvarig, men inte bara det han byggde även två kompletta bilar under -84 på grund av en krasch.
1985 så är det skillnaden att Lillen både styr teamet plus även då är det tekniska överhuvudet och precis som föregående år så har han byggt två bilar, inte själv förstås.
Team Coordinator
Ulf Sundberg
Bakgrund
Volvo har anställt en ny tävlingsledare för årets aktiviteter i standardvagns Europa mästerkspen, där Volvo mer och mer seglar upp som en av favoriterna. Fast eftersom Volvo officiellt inte tävla i egen regi är Ulf Sundberg på papperet ansvarig för tävlingsverksamheten hos biltrimmaren Mats Magnusson, ägare av Magnum Racing, vilka i år officiellt deltar i ETC med en Volvo 240 Turbo körd av Ulf Granberg, Anders Olofsson (✞) och Ingvar Karlsson (✞).
Team Coordinator #2
Berndt-Inge Steffansson
Bakgrund
Mannen bakom företaget Steffansson Motorsport, som var först att tävla med en Volvo 240 Turbo inom rally och är ett erkänt namn ute i Europa inom rallysfären. Har byggt ett mindre antal bilar som han tävlat med framgångsrikt i bland annat Belgien. I och med Berndt-Inges tävlan med Volvo 240 Turbo så har han länge varit känd inom Volvo.
Stallchef/Chefsmekaniker Mats Magnusson ✞ |
Mekaniker Göran Qvist |
Mekaniker Fred Lindberg |
Mekaniker Kenneth ”Linkan” Lindqvist ✞ |
Mekaniker Hasse Haag |
Mekaniker Jonas Haag |
Mekaniker Mats Green |
Mekaniker/Tekniker Volvo Motorsport
Mekaniker/Tekniker Björn Scheuer |
Mekaniker/Tekniker Göran Sällström ✞ |
Mekaniker/Tekniker Frank Millqvist |
Tekniker Kent Melin |
Tekniker Lars Sandberg |
Mekaniker Kenneth Larsson |
Mekaniker Stefan Heijus |
Chassi – 503
Förare
Ulf Granberg
Bakgrund
Redan som 16-åring började hans karriär inom sporten ta ordentlig fart i och med Svenska mästerskaps-segern i Trial som fabriksförare för Monark 1965. 1969 bytte Granberg från MC till att börja tävla med bilar i rally, till en början i en äldre Volvo PV544, men snart körde han Volvo Amazon och i Svenska rallyt ställde han upp under två år i en ny Volvo 142.
1972 kom han att debutera i banracing i en Se-sponsrad Volvo 142 i enhetsklassen Volvo Cupen, en serie som han fortsatte i fram tills seriens nedläggning 1975. Mellan åren 1976 och 1978 deltog Ulf i den då Super Star Cup (senare Camaro Cup) i en Sibylla-sponsrad Camaro och blev ”Mr Super Star” med hela motorsport Sverige.
Efter en mindre lyckad session hos Renault som fabriksförare i Formel 3 återkom Granberg till standardvagnsracing igen 1982 i den nystartade Volvo Turbo Cup. Serien gick på alla underlag med ban-, is- och backrace. Variationen passade Ulf som hand i handske och han vann serien två år i rad. Framgångarna gick inte Volvos ledning förbi och han blev erbjuden en fabriksstyrning för dem i det dåvarande europeiska standardvagnsmästerskapet ETC 1984.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Magnum Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | Luna/Sportpromotion | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Volvo 240 Turbo | Team Luna | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | Volvo 240 Turbo | Team Luna | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Anders Olofsson ✞
Bakgrund
Anders började sin karriär med Formel 3 1975, då kom Anders tvåa i de Svenska Formel 3 mästerskapen, året efter blev Anders delad Europamästare i klassen. Anders fick anbud om att köra F1 1979 men blev tvungen att tacka nej på grund av att han inte kunde resa det finansiella medlen. 1982-83 så fick Anders en plats i Greger Peterssons Volvo 240 Grupp-A bil i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A). Under 1984 så kontaktades Anders av Thomas Lindström från Norrköping (TL Racing), han ville ha med Anders i sitt team i Europeiska Mästerskapen, sagt och gjort.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Magnum Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Volvo 240 Turbo | Sportpromotion/TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | Volvo 240 Turbo | Sportpromotion | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Ingvar Carlsson ✞
Bakgrund
Killen som kört allt från rally i skogarna till racing ute på asfaltbanorna. Ingvar blev Svensk Mästare inom Rally 1984 i en Mazda 323.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Magnum Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Mazda 323T 4WD | Mazda World Championship Rally Team | WRC |
1983 | BMW 323 | – | WRC |
1982 | BMW 323 | – | WRC |
Förare
Jean-Pierre Malcher (F)
Bakgrund
Tidigare erfarenheter inom Formula 3, Le Mans men annars kört Franska mästerskapen inom standardvagns racing. Gästkörde på Nogaro i Frankrike.
Förare
Prins Leopold Von Bayern (D)
Bakgrund
Leopold tävlade i Australien 1984 i James Hardie 1000, körde då en BMW 635CSi för Frank Gardners fabriksstödda team som samarbetade med tidigare Formula 1 världsmästaren Denny Hulme (✞).
Kör för Magnum Racing i finalen och sista deltävlingen i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) på Jarama i Spanien.
Förare
Christian Danner (D)
Bakgrund
Christian, en tysk racerförare. Danner vann det första Formel 3000-mästerskapet som arrangerades 1985. Han debuterade samma år i Formel 1 för Zakspeed och hans första lopp var Belgiens Grand Prix 1985.
Kör för Magnum Racing i finalen och sista deltävlingen i ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) på Jarama i Spanien.
Chassi – 504
Förare
Ulf Granberg
Bakgrund samma som ovan.
Förare
Ingvar Carlsson ✞
Bakgrund
Bakgrund samma som ovan.