(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
Efter två raka pallplaceringar för Mark Petchs privatägda Volvo 240 Turbo i början av 1986 Australian Touring Car Championship (ATCC), kom Volvo Australien äntligen till festen. Det tog Nya Nyzeeländaren Petch ett år att övertyga Volvo om att de hade en mycket konkurrenskraftig, om inte otrolig, bil här som väntar på dem, mycket exponering fanns även att uppnås genom att stödja teamet tyckte Petch. Många av Volvos återförsäljare såg också det Petch pratade om, och gjorde mycket för att få Volvo att hjälpa till genom ligga på. I början av året var de Volvo återförsäljare som stod för största delen av tävlingsbudgeten, pengarna var en procentsumma av varje bil återförsäljarna sålde under året. Totalt hade teamet stöd från totalt 75 Volvoåterförsäljare.
I mitten av året började en lågsäsong på bilmarknaden och sjönk så lågt till en sådan grad att Volvoåterförsäljarna inte hade råd att ge mer pengar till teamet, och detta efter att man precis lyckats bli organiserade, stallet var nu i fara att lamslås på grund av bristen på finansiella tillgångar vid en kritisk punkt av säsongen i ATCC, då titeln stod på spel. Volvo Australien kunde nu inte låta detta hända, att gå miste om en säsong, och bestämde sig för att nu komma till undsättning. De tog upp det mesta av den ekonomiska biten åt teamet, som nu skulle drivas av före detta stallschefen för Holden, John Sheppard, en lokal förmåga som höll till vid Calder. Sheppard utsågs att driva stallet men dessvärre så drabbade han samman med Petch över hur bilarna skulle skötas och slutresultatet blev att Petch köptes/löstes ut ur teamet. En styrelse hade bildadats med Volvo driftschefen Steve Harvey och Sydney-återförsäljaren Bob Aitken blev utsedd till huvudansvarig. Teamet bildades i mars 1986, då med bara Sheppard, två befintliga förare (Robbie Francevic och John Bowe) och två bilar. Och med bara sju månader till Bathurst, blev teamet tvungen att hyra in personal, en verkstad var tvungen att färdigställas tillsammans och en ny bil byggdes.
Samtidigt som teamet fightades i den långa och tuffa ATCC-serien, och redan tidigt när stallet bildats hade Sheppards mål varit att skapa ett mer självständigt team, eftersom det helt enkelt var opraktiskt att förlita sig på Volvo i Sverige eller RAS Sport i Belgien för hjälp. Detta var ett stort mål att uppnå, vilket kunde ha lett till några logiska innovationer som kunde nyttjas i Europa. Men då teamet fått problem i mästerskapet med det komplexa och det mekaniska och delvis datoriserade bränsleinsprutningssystemet på grund av det Australienska bränslet. Så det behövde hjälp. Volvo Australien kontaktade därför Volvo Motorsport i Sverige, man behövde nu mer än endast levererade komponenterna från Sverige. Mekanikerna man skickade då var Björn Scheuer och Frank Millqvist, man hade hjälp av båda under cirka en månad. Teamet använde sig av begagnade motorer som skeppas från Sverige efter att ha använt Petch motorer som byggts i Nya Zeeland först och sedan sina egenkonstruerade motorer senare. Teamet nådde nu äntligen full styrka, motorerna och insprutningen fungerade och allt verkade flyta på perfekt nu på vägen mot Bathurst. Teamet hade tre bilar till Bathurst, 42 (603), 44 (2428A1168048) och den ursprungliga Petch-bilen som reservbil (240A 405). 44 var bilen som byggts av det nya teamet från en begagnad Volvo 242GT på bara sex veckor. Det var minutiöst byggd med delar från Volvo Motorsport (VMS) i Sverige och mycket arbete hade gått till viktbesparing och att sänka bilens höga tyngdpunkt. 44 var utrustad med den senaste generationens motor och som utvecklade en effekt på 355 hk. Den så kallade Australien-bilen var ett fint exempel på en Grupp-A Volvo 240 för föraren John Bowe att göra rättvisa av. 42 byggdes redan 1984 av Thomas Lindström (TL Racing AB) som sedan sålt bilen till Volvo Motorsport, bilen hade fungerat som referensbil åt Eggenberger under 1985, och byggdes sedan om till högerstyrd 1986, då Volvo Motorsport ville testa detta med förarna i det belgiska RAS Sport teamet. Efter slutförda tester så såldes bilen till Volvo Australien. Deltävling fyra på Adelaide så gjorde bilen sin första tävling med Bowe vid ratten. Lite unikt med var att i Australien körde man med 17-tums BBS-fälgar bak, standard var 16-tums BBS-fälgar i vanliga fall.
(bild – Australian Volvo Dealer teamet 1986)
Volvo 240 Turbo Grupp-A 1986 – Australian Volvo Dealer Team (AVDT)
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 340hk (253kW) @ 6.600rpm / 420Nm @ 4.000-5.500rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.
Chassi – 240A 405
(bild från supercars.com.au)
Tävlingskalender 1986 – Chassi 240A 405 (245277) |
|||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860413 | Sandow Park Slutresultat – 2 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860427 | Adeladie Slutresultat – 1 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860501 | Wanneroo Slutresultat – 3 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860518 | Surfers Paradise Slutresultat – 2 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860601 | Calder Slutresultat – 3 |
John Bowe | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860621 | Lakeside Slutresultat – 4 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860629 | Winton Slutresultat – 4 |
John Bowe | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860713* | Oran Park Slutresultat – 6 |
John Bowe | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
Chassi – 603
(bild från oldracephotos.com)
Chassi – 2428A1168048
(bild från 240grupp-A.se Arkiven)
Team Manager
John Sheppard (AUS)
Bakgrund
När Australian Volvo Dealer Team (AVDT) hade bildats så lejde man motoringenjören John Sheppard från Calder Park i Melbourne, där han driver sitt företag John Sheppard Automotive och är en formidabel expert och skulle bli en stor tillgång till teamet. Tidigare så har denna herre vunnit många segrar på Bathurst i Australien, då med Holder Dealer Team (HDT) som han var team manager för åren 1978-79, det var Sheppards förtjänst att man då värvade Australiens guldpojke Peter Brock. Dessvärre så hade Sheppard egna idéer och tankar hur teamet och Volvo-bilarna skulle skötas vilket resulterade i att problem med bilarna uppstod och även att det skar sig mellan Sheppard och förare Robbie Francevic, och som till slut resulterade i att Francevic tvingades lämna teamet.
Mekaniker Craig Burgess (AUS) |
Mekaniker Geoff Cherry (AUS) |
Mekaniker Wayne Eckersley (AUS) |
Mekaniker Goeff Grech (AUS) |
Transport Mort Brown (AUS) |
Mekaniker/Tekniker Volvo Motorsport (VMS)
Mekaniker/Tekniker VMS Björn Scheuer |
Mekaniker/Tekniker VMS Frank Millqvist |
Chassi – 240A 405
Förare
Robbie Francevic (NZ)
Bakgrund
Robert James Francevic, (Robbie Francevic) som föddes i Nya Zeeland den 18 September 1941, var en hängiven och för att inte tala om väldigt duktig racingförare under 1970- och 80-talet. Han har vunnit den ärorika tävlingen Nissan 500 (som senare blev Nissan Mobil 500) på Wellington, Nya Zeeland. En tävling som går av inne på stadens gator, Robbie vann denna tävling 1985.
Robbie som bor i Auckland, Nya Zeeland tävlar nu i Australien, här tävlar han med en Volvo 240 Turbo tillsammans med sin vän och stallchef Mark Petch, Mark Petch Racing, 1985. Robbie chockade alla de etablerade stjärnorna Peter Brock (Holden), Dick Johnson (Ford Mustang) och Jim Richards (BMW 635) när han tog hem segern på Symmons Plains i Tasmanien (detta var den tredje deltävlingen). Robbie hann komma tvåa samt fyra i två andra tävlingar innan han till slut i finalen på Oran Park i Sydney vann igen. Bortsett från regerande mästaren Jim Richards så var Robbie den enda att vinna två tävlingar under en säsong (Richards vann 7, Robbie vann två och Brock endast en).
1985 så rekryterade man även den Australienske mästaren John Bowe, han skulle dela bil med Robbie och delta på tävlingen Castrol 500. Dess värre så bröt man tävlingen med Bowe bakom ratten på grund en trasig diff.
1986 blev Robbie den andra Nya Nyzeeländare att vinna de Australiensiska Standardvagns Mästerskapen och förarmästerskapen, tidigare hade bara detta gjorts av Jim Richards. Robbie inledde säsongen 1986 starkt i sin Mark Petch Volvo med att vinna de två första deltävlingarna utan något större problem, motståndet var som bortblåst. På Sandow kom Robbie tvåa efter George Furys starka Nissan Skyline men vann igen på Adelaide. Dock efter detta så var Robbies vän och stallchef borta ur leken. Volvo hade klivit in efter att ha sett 240 Turbons potential och utsett en ny stallchef till det nya stallet, den nya stallchefen blev John Sheppard, som tidigare hade varit ansvarig för Holden Commodore stallet. Nu tappade Volvon konstigt nog kraft till den nyanlände Nissan Skyline Turbon och detta trots att man hade en helt nybyggd bil som kom mitt i säsongen. Robbie var oftast långsammare än sin stallkamrat John Bowe när det gällde kvaltävlingarna men Robbie säkrade ändå tillräckligt med poäng för att till slut vinna mästerskapet, då med endast fem poäng över George Fury (Nissan Skyline).
Efter mästerskapen, var Francevic inte glad. Han var glad att ha vunnit mästerskapet, men ville vinna från toppen och köra för poäng som han blev tvungen att göra under senare delen av mästerskapet var inte hans stil. Spänningarna som uppstått under säsongen mellan Francevic och stallchefen John Sheppard kom till ett slut under tävlingen Castrol 500 på Sandow. Robbie skulle köra tillsamman med sin landsman Graham McRae, som inte hunnit med att testköra bilen nästan på grund den blev färdigbyggd så sent. Men Robbie vägrade köra nu, han menade på att ingen av de bilarna teamet hade var tillräckligt konkurrenskraftiga för att kunna vinna. Den bilen som Robbie skulle kört med Graham McRae startade aldrig, och John Bowe hade kört tillsammans med Alfredo Costanzo, de gick inte i mål. Och den 15 September fick Robbie Francevic ”sparken” från teamet, detta var dagen efter Castrol 500.
Efter det att Robbie lämnat Volvostallet så börja han tävla med sin vän Mark Petch igen fast då i en Ford Sierra XR4Ti
Men tidigare under 1986 var det planerat att Robbie skulle fått en plats i RAS teamet under Spa 24-timmar, man skulle delta med en tredje bil var det tänkt. Robbie skulle ha kört med med Italienaren Mauro Baldi, men detta hände aldrig…
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | Mark Petch Motorsport/Australian Volvo Dealer Team (AVDT) | Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A (ATCC) |
1985 | Volvo 240 Turbo | Mark Petch Motorsport | Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A (ATCC) |
Bakgrund
John började sin karriär inom motorsporten i Formula Vee i en Elfin 500 1971, där han vann Tasmanska-titeln i sin debut. Följande år vann han även Formula Ford titeln i Tasmanien
Efter att ha gjort väl ifrån sig i den inhemska Forumla Ford gick John vidare till Forumla 5000, detta var sent 70-tal, och så började John att tävla för det mest prestigefyllda team som Forumla 5000 serien hade att erbjuda, Garrie Cooper Ansett Elfin Racing. Han nådde sin höjdpunkt inom Forumla 5000 var när han vann 1979 års Australien Grand Prix, då körde han Coopers V8-drivna Elfin MR8. Samma år kom John även på andra plats i Australiensiska Formula 2 Mästerskapen. Efter det att Formula 5000 serien lagts ned i början av 1980 så fortsatte John att tävla med öppna bilar, han blev en toppförare inom Formula Pacific kategorin, en omdöpt version av Formula Atlantic. Efter att ha varit andreförare åt Alfredo Costanzo i flera säsonger bröt sig till slut John fri för att ta sitt första Australiensiska förarmästerskap 1984, han gjorde om det igen året därpå i en Ford-driven Ralt RT4.
Under 1985 så började John att köra för Mark Petch Racing, som körde en Volvo 240 Turbo, i de Australiensiska Långdistans Mästerskapen. Då tillsammans med Nya Nyzeeländaren Robbie Francevic på Sandown Castrol 500 och på James Hardie 1000 på Bathurst. Även om Volvon var snabb och man lyckades kvala in på en femte plats så räckte det ändå inte hela vägen, man gick tyvärr inte i mål. Men intressant nog så var John snabbare i bilen än vad Robbie hade varit under kvaltävlingen på Bathurst, klarade John teamet till tredje plats under kvalet.
Under Australiensiska Standardvagns Mästerskapen 1986 i det nystartade Australian Volvo Dealer Team hade man ersatt Mark Petch, och expanderat genom att bygga en ny bil. John fick jobbet att köra den nybyggda bilen i team med Robbie Francevic som förblivit i teamet. Allt detta skedde till den fjärde deltävlingen i mästerskapen. Robbie gick så långt som till att vinna mästerskapen 1986 menas John fick nöja sig med en åttonde plats, John hade ändå placerat sig på tredje placeringar på Calder- och på Oran Park.
John tog även över ledarrollen i Volvoteamet efter det att Robbie lämnat dem i slutet av 1986.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | Australian Volvo Dealer Team (AVDT) | Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A (ATCC) |
1985 | Volvo 240 Turbo | Mark Petch Motorsport | Australiensiska Mästerskapen i Grupp-A (ATCC) |
1984 | Ralt RT4/84 | Porsche Cars Australia | Australian Drivers’ Championship |
1983 | Ralt RT4/84 | Porsche Cars Australia | Australian Drivers’ Championship |
Chassi – 603
Förare
Robbie Francevic (NZ)
Bakgrund samma som ovan.
Bakgrund samma som ovan.
Förare
Graham McRae ✞ (NZ)
Bakgrund
McRae kom bara att köra med Volvo vid ett tillfälle 1986, på Bathurst, men skulle egentligen ha varit två men Sandow blev inställt på grund av team politiska skäl.
Förare
Neville Crichton (AUS)
Bakgrund
Crichton kom bara att köra med Volvo vid ett tillfälle 1986, på Bathurst. Chrichton hoppade in och ersatte Robbie Francevic.
Chassi – 2428A1168048
Förare
John Bowe (AUS)
Bakgrund samma som ovan.
Förare
Alfredo Costanzo (AUS)
Bakgrund
Costanzo kom att köra med Volvo vid två tillfällen 1986, på Sandow och Bathurst.