FÄLGAR

Fälgtyp


3-splittsfälgar med skruvat centrum i magnesium eller helgjutna i magnesium för centrumbult eller fembult.  

16-tum fälgar var standard 1984-86 (men man testade 17-tums vid tillfällen under 1984) menas man i Australien 1986 testade med 17-tum bak och 16-tum fram. Man hade klassat in både 16-tum och 17-tum då reglementet sa att man fick köra med fälgar som var 2-tum större än originalfälg, och Turbofälgen var då 15-tum.

Oftast så var innerrimmen 6-tum (15,24 cm) och ytterrimmen 2,5-3-tum (6,35-7,62 cm) och beroende på vilket centrum du hade på fälgen som tex. BBS så kommer centrumet längre in eller med Ronal så kom centrumet längre ut och detta skapade på så sätt olika ”Offset” och ”ET” för er som undrar.

På tidigare Grupp-A bilar körde man med en kona, som pressades på eller som skruvades på centrumet på 5-bults fälgar, för att kunna köra med centrumbult då dessa var billigare än dito för centrumbult (bild 5-6) under dåtiden. En att göra detta var Greger Petersson 1983.


(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thor Rustad)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Peggen Andersson)


Centrumbult Fram & Bak


Första generationens Grupp-A Volvo från 1983 hade endast ett specialnav som man satte mot Volvos originalnav (innanför bromsskiva eller utanför bromskiva tex.). Dessa producerades av TL Racing AB i Norrköping till en början.

(OBS! Navet på bilden är endast demonstrativt och ej aktuellt Volvonav). 

Specialnav med centrumbultssystem – Vänster-högergänga (bild 9-10). Introducerades 1984 av Volvo Motorsport och så sent som 1986 så introducerade Volvo Motorsport ett nytt nav med kylflänsar (bild 4) för att på så sätt öka kylningen för hjulaxellagret, något Volvo hade problem med var att lagren skar pga. den ökade värmen under längre påfrestningar. Åtdragningsmoment låg på 700 Nm via en luftdriven muttermaskin utrustad med en M72 specialhylsa och själva muttern som kom ifrån BBS i Tyskland. Specialtillverkade drivaxlar med centrumbult.

Speciallåsning via ”fjäderlåsning” så att muttern inte skulle kunna gänga upp sig och åka av under körning (bild 13-15).

Bild 11-12 visar en transportmutter man hade för att låsa fast bilarna under transport.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Dan Morgan)


Fälgar




BBS E55 (BBS E50 – 5-bult) 16-tum (17-tum 1986) med alternativ kylarkåpa med flänsar på insidan som skulle leda bort värme bort värme och då samtidigt kyla bromsarna (bild 3-6). 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

 


Ronal Racing 16-tum (17-tum 1988) – Två olika varianter förekom hos Ronal – Centrumbult och 5-bult (där 5-bults egentligen endast användes av det tyska teamet Kissling Motorsport i DTM) Notera att endast själva centret kom från Ronal menas fälgbanorna (rimmarna) kom från BBS.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Torbjörn Johansson)

(bild från Tommie Lindström)



9×17-tums fälg i magnesium med ihåliga ekrar, specialbeställda utav Volvo direkt från Speedline i Italien, vilket då innebar att dessa fälgar har inte funnits på någon annan bil än Volvo 240. Introducerades först 1985 på test och då som 16-tum och Peggen Andersson att köra med Speedline på en Volvo. Speedline 9×17-tum tävlades först med 1986 utav Volvo och då endast på 604 och 605, även om också fälgen förekommit (i bildsammanhang) på 606 så var detta var ej under tävling utan endast tester eller i PR-sammanhang. Två olika centrumet på fälgen upphöjt (bild 1-2) eller nedsänkt centrum (bild 3-4) vilket skapade olika offset på fälgarna. 

Speedlines fälgar förekom dock tidigt tillsammans med Volvo, fast då ett centrum (inte helt olik Ronal) med fälgbanorna (rimmarna) från BBS, och som de då hade på sina testbilar under 1984/85. Fast tilläggas är att IPS Motorsport och Peggen Andersson tävlade de facto med den här fälgen i DTM 1985. Se bild 5-6. 

Det skall idag existera knappa dussinet uppsättningar av dessa extremt ovanliga fem-ekrade fälgar, då inkluderat de som sitter på bilarna på Volvos museum, 01A samt flertalet omnämnda 605.


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från Thomas Stammler)

(bild från Peter Kelly – Speedhunters)



Compomotive Turbo 16-tum 5-bult med skruvad/pressad kona för centrummutter (mest noterbart på bild 2). Användes egentligen bara 1983 men förekom även 1984. 


(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven) 

(bild från 240grupp-A.se Arkiven)