Ägare: – |
Byggd av: Eggenberger Motorsport, Schweiz. |
Byggår: 1985. |
Ombyggnation 1986: RAS Sport, Belgien. |
Chassi no#: 601/245281 (501/245281 – 1985). |
Status: Skrotad. |
Tekniska bilder:![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
1985-första utseendet.![]() (bild från 240grupp-A.se© Arkiven) |
Senast kända utseende.![]() (bild från Teambild.se) |
Bakgrund
I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger på Eggenberger Motorsport från Schweiz skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt. Bland annat detta: – Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar. – Ordna tester och testkörningar med mera. Eggenberger Motorsport tar emot två karosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle han bygga de två bilar han skulle tävla under ETC 1985. Denna bil fick chassinummer 501, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 01 stod för bilens ordning i serie. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers mekaniker med inflytande från Thomas och Tage Lindström. De förare som skulle köra bilen var Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli från Italien. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så körde endast Gianfranco Brancetelli 501-bilen då detta var ett sprint-race. Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Sport) från Belgien. Efter detta så skeppades 501 till Portugal, detta då bilen skulle användas i förartester på Estoril av RAS Sport och Volvo Motorsport. Efter testerna så fraktades bilen till RAS Sports verkstadslokaler för demontering och återuppbyggnad. Man gick grundligt igenom karossen för att säkerställa att den var i gott skick, bilen uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986. Karossen tilldelades ett nytt chassinummer, som nu blev 601. Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86: 1. Från 16/1-86 – 13/2-86 : Chassi 601 1.2 Från 13/2-86 – 15/2-86 : Chassi 601 1.3 Från 16/2-86 – 26/2-86 : Chassi 601 Och så vidare. Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS valt att Thomas Lindström och Johnny Cecotto från Venezuela skulle köra 601-bilen. Under säsongens gång så bytte emellertid Cecotto och Ulf Granberg plats med varandra. Då man fann att Lindström och Granbergs körstil passade bättre och att Cecotto och Anders Olofsson bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så ersatte och körde endast Lindström 601-bilen då detta var ett sprint-race. Sedan som så många vet var att Volvo tackade för sig 1986 och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 601 till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten. Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se© |