Ägare: Råbin Sandqvist |
Byggd av: Peter Malm & Mats Olsson |
Ombyggd av xxxx: Peter Ribberström |
Byggår: 1995 |
Status: Finns ej längre i trafikregister |
(bild från Bilsport)
Bakgrund
Byggaren till denna bil är en riktig Göteborgare, Peter Malm. Peter bygger bilen runt 1993-94, och var en krockad 242 som monterades ned till tom kaross, karossen lagades och samtidigt byggdes karossen med singeltorkare innan en fin och blank svart lack kom på. Peter, som ville ha en ’race’ stil på bilen, beslutade att han ville ha samma look som sin favoritbil, en bil som han sett så mycket av på 80-talet – Volvo 240 Turbo Grupp-A. Han kontaktade då en vännen Matti Hakkala (som var välbekant med dessa bilar väl) för att få tips och råd om hur han skulle bygga och hur han skulle få tag på de rätta delarna.
Matti tipsade Peter att kontakta Leif Wiik i Finland, som hade fått köpa de sista delar som funnits kvar hos Volvo Motorsport 1987 tillsammans med en bil. Peter reser till Finland och träffar Leif, det blev affär och Peter fick bland annat köpa en uppsättning Speedline 17×9 fälgar, delar till motor och för chassi. Bland dessa delarna så fanns en riktig Volvo Motorsport 1031-bakaxel.
Vidare i byggandet av Peters Grupp-A replika så blev han tvungen att flytta fram bakaxeln 1,5 cm och för att slippa bredda hjulhuset så att Speedline-fälgarna skulle få plats direkt, detta var ett tips som kommit från vännen Mats Olsson som då jobbade på Momek (Tillägg – att man flyttade fram bakaxeln 1,5 cm var absolut inget man gjorde på Volvos bilar i Grupp-A då reglementet inte tillät detta!). Ytterligare ett tips var att använda sig av strålkastarglas av plast från Volvos exportmodeller till Kanada, då det inte gick att köpa de strålkastarglas i plast som man använde på Volvos fabriksbilar (som var en exakt avgjutning av Volvos strålkastarglas i glas). Peter besöker Leif Wiik igen, denna gång för att köpa en Eggenberger framvagn i aluminium och luftdomkrafter, som monterades på Peters bil. Tänk enkelheten med att byta hjul, dock så behövdes ju tryckluft för att aktivera domkrafterna! Vid det här laget så hade Peter nu lyckats så gott som att förverkliga sin dröm – Att äga en bil som såg ut som en Grupp-A Volvo.
Senare så säljer Peter Malm bilen till en kille med namnet Peter Ribberström, som då köper bilen som ett rullande chassi då Malm hade sålt motor (tillsammans med växellåda) och bakaxel separat sedan innan.
(Annonsen från då Peter Malm sålde sin Grupp-A replika för gatan)
Men Speedline 17×9 fälgarna följde med bilen. Den nya ägaren Peter Ribberström monterar sedan i en V8 i bilen och registrerar även om bilen för V8. 2000 så sätter Peter Ribberström ut bilen till salu i Bilsport Börsen för 65.000 kronor, då som rullande chassi igen och köper bilen gör då Råbin Sandqvist.
(Från då Peter Ribberström ägde bilen med en V8-motor monterad som syns i bild 1 (notera att det endast är två pedaler i bild 2!))
(Annonsen från då Peter Ribberström sålde bilen som rullande chassi)
Bilen har dessvärre blivit stående i många många år på grund av bristande intresse och ekonomi. Men det har funnits planer på att montera en B23FT med M90 växellåda, Grupp-A intercooler och ett eftermarknads bränsleinsprutningssystem.
Då bilen idag inte har kvar sin korrekta motor så kan inte den inte anses vara en replika längre, utan mer en slags hyllningsbil om så.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©