(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
När man märkt 1984 att Volvo 240 Turbon var en bra tävlingsbil, en tävlingsbil att räkna med bland alla stora lyxbilar så som BMW och Jaguar. Så 1985 så gjorde Volvo klart intresset för två företag om att driva deras Volvostall, Schweiziska Eggenberger Motorsport och Tyska Schnitzer, båda som tävlat med BMW 1984, Rudi Eggenberger såg Volvons potential och ville tävla med Volvo.
Rudi Eggenberger landade till slut kontraktet att leda Volvos nya Dealer Team 1985. Men det fanns villkor och krav från Volvo, ett stort krav var att Thomas och Tage Lindström skulle följa med i teamet. Volvo hade sett fadern (Tage) och sonen (Thomas) Lindströms potential, och om inte annat lagt märket till deras enorma kunskap om Volvo 240 Turbon.
Det blev ett blandat och Europeiskt team i form av Thomas Lindström, Italienaren Gianfranco Brancatelli, Belgaren Pierre Dieudonné och Tysken Sigi Müller Jr. Man byggde två nya bilar hos Eggenberger motorsport i Schweiz. Det gick fort med för att tiden var knapp mellan det att man fått kontraktet och att man skulle börja tävla!
Teamet stötte på problem med FISA (dåtidens FIA) under säsongen 1985 (efter det att klagomål från andra team landat på deras bord), man ifrågasatte hur vida Volvo verkligen producerat 500 stycken Evolutionsbilar, som enligt reglementet, var ett krav för att ens få tävla i ETC då. I och med dessa klagomål så blev Volvo temporärt av med en rad vinster. Men Volvo fick till slut upprättelse och deras vinster återställdes, vilket i sin väg kunde säkra mästerskapet för Volvo 1985. Eggenberger Motorsport vann sju av fjorton (7/14) tävlingar 1985, där ibland även flertalet 2:a och 3:e placeringar! Man knep med andra ord titeln 1985 utan större problem! En sensation och att man nu insåg att Volvon var verkligen på väg upp i klasserna som den kloss den var.
Topp-teamen i ETC blev alltid inbjudna att tävla i Japan och i Macau. I Japan på Fuji Speedway började Brancatelli/Lindström med att ta pole position, vann gjorde sedan paret Müller/Dieudonné, menas Brancatelli/Lindström knep 2:a placeringen. I Macau visade åter igen Brancatelli vad man kan åstadkomma med en Volvo 240, ”Branca” (som Brancatelli vanligtvis kallades för) körde hem både pole position, snabbaste varv och vann tävlingen! Thomas Lindström hade inte samma tur, men vad spelade detta för roll med ”Branca” i teamet.
Så man kan säga att Volvon var redo att göra som Napoleon, att ta sig an och erövra världen! Med konceptet Volvo 240 Turbo.
(bild – Eggenberger Motorsport i Japan 1985 efter det att man vunnit på Fuji Speedway och bakom står Volvos PR-bil)
Volvo 240 Turbo Grupp-A 1985 – Eggenberger Motorsport
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 320hk (238kW) @ 6.600rpm / 400Nm @ 4.000-6.000rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.
Tekniska bilder
(bilder ifrån 240grupp-A.se© Arkiven)
Chassi – 501
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1985 – Chassi 501 (245281) |
|||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
850331 | Monza Slutresultat – DNF (orsak lager) |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850421 | Vallelunga Slutresultat – 2 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850505 | Donington Slutresultat – 4 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850512 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850609 | Brno Slutresultat – 2 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850616 | Zeltweg Slutresultat – 2 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850630 | Salzburgring Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850707 | Nürburgring Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850728 | Spa Slutresultat – 3 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström Pierre Diuedonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850908 | Silverstone Slutresultat – 3 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850915 | Nogaro Slutresultat – 6 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850929 | Zolder Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851013 | Estoril Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851020* | Jarama Slutresultat – 2 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851021 | Jarama |
PeO Kjellström ✞ – ”Teknikens Värld” | TEST – PRESSTEST |
851110 | Fuji Speedway Slutresultat – 2 |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström |
Fuji Inter-Tec Race |
851124 | Macau Slutresultat – DNF (orsak batteri) |
Thomas Lindström | Macau Guia Race |
Chassi – 502
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1985 – Chassi 502 (245282) |
|||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
850331 | Monza Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850421 | Vallelunga Slutresultat – DNF (orsak differential) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850505 | Donington Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850512 | Anderstorp Slutresultat – DNF (orsak differential) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850609 | Brno Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850616 | Zeltweg Slutresultat – 2 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850630 | Salzburgring Slutresultat – 4 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850707 | Nürburgring Slutresultat – 3 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850728 | Spa Slutresultat – 4 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. Carlo Rossi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850908 | Silverstone Slutresultat – 4 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850915 | Nogaro Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850929 | Zolder Slutresultat – 2 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851013 | Estoril Slutresultat – 2 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851020* | Jarama Slutresultat – 3 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851110 | Fuji Speedway Slutresultat – 1 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Fuji Inter-Tec Race |
851124* | Macau Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli | Macau Guia Race |
Chassi – 240A 401 (Referens- & testbil för Eggenberger Motorsport/Volvo Motorsport)
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tävlingskalender 1985 – Chassi 240A 401 (245274) – ENDAST ANVÄND UNDER TEST |
|||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
1985 | Nogaro |
Gianfranco Brancatelli Thomas Lindström Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
TEST |
Team Manager
Rudi Eggenberger (CH) ✞
Bakgrund
Det tog inte mer än ett par år för Schweizaren Rudi Eggenberger att etablera ett rykte om att vara en expert som bil-trimmare och även som team manager i de Europeiska Mästerskapen.
Som en tidigare förare själv så såg han vad som var viktigt för att bygga ett vinnande koncept. Så med båda fötterna på jorden hade Eggenberger ett enastående sätt att se och bemästra det mesta utan problem, han var inte rädd att få smuts under naglarna heller. Eggenbergers dedikation och positiva tänkande gör att det är oftast bäst med små ändringar är bättre än att ha ett dussin personer som alla gör samma saker. Nyckeln och konceptet till att vinna bara en tävling eller ett helt mästerskap, är ren effektivitet
Med erfarenheter inom såväl Touring till Hillclimb som förare själv, och dessutom med en stor erfarenhet inom ett brett område av olika bilmärken. Så beslutade sig slutligen Eggenberger att det var dags att sluta som förare och istället koncentrera sig på trimning av bilarna. Efter att ha etablerat ett bra samarbete med BMW, var och blev Eggenberger en van person inom de Europeiska Mästerskapen med just BMW. Hans team dominerade ETC-serien och tack vare Eggenbergers arbete så vann man de Europeiska Mästerskapen tre år i rad, 1980, -81 och -82, med förarna Helmut Kelleners och Siegfried Müller Jr., och senare med Umberto Grano i två framgångsrika säsonger där man förlorat mot TWR’s mäktiga Jaguarer.
När Eggenberger hade installerat sig i nya lokaler i Lyss, en stad mellan Bern och Biel, och nästan dörr i dörr med Volvo Schweiz, så skulle Eggenberger Motorsport med Rudi spetsen ta upp ett nytt och Svenskt samarbete. Volvos snabba 240 Turbo skulle få möta starkt motstånd från både de starka Rover och BMW teamen och för att inte tala om alla andra etablerade eller nya team som skulle tävla i ETC.
Så under styret av Rudi Eggenberger, skulle Team Volvo Europa verkligen bli internationella, med en bil-trimmare (Rudi) och Svenska bilar med förare från Belgien, Tyskland, Italien och Sverige.
Statistik (som team manager) | ||
År | Bil & Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo (Eggenberger Motorsport/Europé Volvo Dealer Team) | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | BMW 635SCi (Eggenberger/BMW Italia) | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | BMW 635SCi (Eggenberger/BMW Italia) | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | BMW 582i (Eggenberger/BMW Italia) | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Team Coordinator
Hans-Åke Söderqvist
Mekaniker Rudi Eggenberger (CH) ✞ |
Mekaniker Tage Lindström |
Mekaniker Urs Kramer (CH) |
Mekaniker – (IT/CH) |
Mekaniker Thomas Eggenberger (CH) |
Mekaniker – (CH) |
Mekaniker Markus Engeli (CH) |
Mekaniker Armin Krieg (CH) |
Mekaniker ? Valente (CH) |
Chassi – 501
Förare
Gianfranco Brancatelli (IT)
Bakgrund
1982 så gjorde denna snabba Italienare en nystart på en andra karriär inom racing som professionell tävlingsförare, då inom standardvagns racing, innan detta så hade Branca gjort sig ett namn inom F1, F2 och F3 under 1970-talet. Han visade sig lovande som förare när han förra året gick med i Eggenberger stallet, då han vann två enskilda tävlingar i ETC tillsammans med föraren Helmut Kelleners, då på Nürburgring och på Silverstone. Han var även nära att sluta på andra plats på årets första tävling på Monza och avslutade året med att sluta cirkeln på den mycket eftertraktade BMW Annual Cup.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | BMW 635 CSi | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Alfa Romeo Alfetta GTV | Team Autolodi | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | Alfa Romeo Alfetta GTV | Luigi Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Thomas Lindström
Bakgrund
Efter att ha startat sin karriär med Volvo 140, VW Golf I/Scirocco och sen Volvo 240 Turbo, och varit en av de första pionjärerna att tävla med en Volvo 240 Turbo i de Europeiska Mästerskapen, befann sig plötsligt Thomas i den ansvarsfulla platsen som förare för Eggenberger. På grund av hans kunskap och faktumet att han var svensk kunde och skulle visa sig vara värdefullt för det nya Eggenberger teamet 1985.
Thomas äger, tillsammans med sin far Tage, ett företag specialiserat på biltrimning, TL Racing AB. Så självklart har Thomas alltid varit och haft mekaniker takterna i sig, dels för att han själv skruvat på de bilar han själv tävlat med. Thomas startade sin karriär inom karting 1968, försökte sig på rally 1971 och bytte snabbt sedan till banracing året därpå. Kort därpå 1974 vann Thomas den Svenska Volvo Cupen i en Volvo 140 och vann även senare i Standardvagns Mästerskapen i Grupp-A 1977 i densamma bil. En kort genomgång av Thomas karriär under 1970-talet, där han alltid var trogen till Volvo. Senare 1983 så vann Thomas de Nordiska Mästerskapen i Grupp-A i sin första svarta Volvo 240 Turbo (Klassiskt för Thomas var att han alltid körde bilar i svart utförande), och året därpå fortsatte han i en ny och starkare bil, såklart i en svart Volvo 240 Turbo!
Sett till den internationella nivån för Thomas så började det 1984, då han tävlade i Europeiska Mästerskapen (ETC), det var här han gjorde sig hörd på riktigt. Scenen var på regniga Monza 1984, Thomas bevisade sin skicklighet i Volvon, det som körde Jaguar, BMW och Rover blev oönskat överraskade av Volvons vägegenskaper och kraft. Thomas höll sig för det mesta i fronten resten av säsongen. Så denna herre var ett självfallet val i val av förare till det nya Eggenberger teamet 1985.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Volvo 240 Turbo | TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | VW Golf I GTI | TL Racing | Svenska Mästerskapen i Grupp-A/Golf Cup |
Förare
Sigfried Müller Jr. (D)
Bakgrund
Att vara den yngste föraren i Eggenberger Teamet betyder inte att Sigi Müller har så mycket mer att lära sig från andra förare i de Europeiska Mästerskapen. Han hade redan delat kronan med föraren Kelleners som var hans stallkamrat i BMW-Eggenberger teamet 1980.
Från Tyskland och med racing ligger i blodet i familjen Müller familjen, då hans pappa var en duktig standardvagns förare (vann själv i de Europeiska Mästerskapen 1975). Siegfreid Müller Jr. började sin racing karriär inom gokart när han fortfarande var tonåring, då 1978, hade han precis slagit en särskild Ayrton Senna, och slutade på 6:e plats i Världs Mästerskapen i gokart. Sedan bytte han till större fordon och gav sig in i racing året därpå, där gjorde han debut med Zakspeed och deras Ford Escort i de Europeiska Mästerskapen. Sedan skaffade sig Sigi mer värdefull erfarenhet i en bil med större och mycket kraftigare motor, nämligen i en Grupp 5 Lancia Montecarlo Turbo i de Tyska Mästerskapen 1981. Och året därpå blev det BMW M1 och körde då i Grupp C SHS i olika valda Endurance Världs Mästerskap tävlingar.
Efter en väldigt och stor blandning av erfarenhet som förare och i av olika bilar återvände Sigi Müller till ETC igen sent 1983, detta efter ett långt uppehåll från racingen, då han spenderat tid å affärernas vägnar i USA. Så 1984 återvände Sigi till Rudi Eggenbergers team och BMW, och även tillsammans med den Schweiziske bil-trimmaren bytte han till Volvo året därpå i Grupp-A.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | BMW 635 CSi | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | BMW 323i | Linder Rennsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | BMW 323i | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Chassi – 502
Förare
Pierre Diuedonné (B)
Bakgrund
Som en mångsidig förare, är Pierre Dieudonné från Belgien utan tvekan en av de mest erfarnaste tävlande i ETC.
Detta är utan tvekan inom denna serie som han gjort sina största framsteg som förare, då han vann ETC-titeln 1976, och med 10 ETC segrar tillsammans med stallkamraten Jean Xhenceval, då bakom ratten i en Luigi Racing BMW CSL, som Pierre körde fram tills de sena 70-talet. Dieudonné gick med Tom Walkinshaw Racing (TWR) och vann då de Belgiska Produktion Mästerskapen åt TWR i en Mazda RX-7 och samma år vann Tom Walkingshaw (TWR’s chef) de prestigefyllda SPA 24-Timmars. Dieudonné förblev trogen till TWR teamet när man etablerade det stora Jaguar programmet. Och körde konstant åt det brittiska TWR teamet i giganten Jaguar XJ-S bilen åren 1982 och -83.
Efter tester man utförde med Volvo på vintern, blev denna Belgare smått frestad av den uppenbara potentialen hos Volvo 240 Turbon, och långt före andra så tog Dieudonné draget att tävla med Volvo med Thomas Lindström. Så efter ett års erfarenhet med det Belgiska Volvo stallet blev Dieudonné en del av det nya Dealer Team man format 1985, alltså Rudi Eggenberger. Ett stall som Belgaren sedan tidigare hyst stor respekt för under många års tid.
Efter det att han tagit examen som mekanisk ingenjör, och med ambitioner och som en duktig förare samt en högt respekterad motorsport journalist. Så inom sin erfarenhet av en rad olika bilar, allt från Formula 3 till Endurance tävlingar. Han har kört i Le Mans med både BMW, Ferrari och Mazda, han har fått möta målflaggan vid fem tillfällen i tävlingen French Classic.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1985 | Volvo 240 Turbo | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | GTM | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Jaguar XJ-S | TWR | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1982 | Jagua XJ-S/Alfa Romeo Alfetta GTV | TWR/Luigi Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Sigfried Müller Jr. (D)
Bakgrund samma som ovan.
Förare
Carlo Rossi (IT)
Bakgrund
Kör en tävling för Volvo i 24-timmars på Spa.
Förare
Didier Theys (B)
Bakgrund
Kör en tävling för Volvo i 24-timmars på Spa.