Ägare: Stefan Larsson |
Byggd av: Esko Salonen |
Byggår: 1995 |
Chassi no#: |
Status: Skall undergå renovering |
1995
(bild från Esko Salonen)
Idag
(bild från Stefan Larsson)
Tekniska bilder (blandat 1996-2010)
(bilder från Esko Salonen & Thor Rustad)
Bakgrund
Byggd på en begagnad och renoverad kaross med delar från IPS183-bilen (IPS183, en tidigare Grupp-A Volvo som dessförinnan tävlats med i Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Deutsche Produktionswagen Meisterschaft 1983-1986 och i Finska mästerskapen i Grupp-A 1987-88). 1995 så byggdes IPS183-bilen om för Grupp-F rally, och då blev hjulupphängningsdelarna (komplett 1031 VMS-bakaxel med momentstag, krängningshämmare, dämpning (stötdämpare & fjädrar), AP-bromsar (ok, skivor & bellhouse) & centrumbult/mutter (samt bränsle- och elsystem) från en banbil överflödiga så att säga, och såldes då till Esko Salonen, som då byggde en helt ny banbil, dock ej Grupp-A utan kördes initialt med en trimmad B20-motor med förgasare och som sedan byttes ut mot en B21/23-motor med extraktorgrenrör och direktinsprutning, bilen hade även watt-länk. BBS-fälgarna som Salonen hade på sin bil hade han lyckats att få köpa från Mats Ingman, som tidigare hade haft Leif Wiiks gamla bil (TL2401). Bilen byggdes upp under en två års period enligt Salonen.
Salonen sålde sedan bilen efter att ha haft den i över 10 år, då till en Trond Valstad i Norge runt 2007-08, Valstad plockar av 1031-VMS bakaxeln (som hamnar på en Grupp-A Volvo han just då renoverade) och säljer vidare Salonen-bilen till Thor Rustad 2009, då fortfarande i Norge. Dryga året senare, runt 2010, så säljer Rustad bilen till Peter Pettersson i Sverige, där Pettersson smider planer om att bygga om bilen helt till Grupp-A! Planerna läggs dock på is och till slut så säljs bilen till en herre Petterssons närhet, där förblir Salonen-bilen en tid, men inget sker här heller och den säljs igen(!), då till Stefan Larsson på SL Turbo, som tidigare hade varit ägare till en äkta Grupp-A Volvo (603), och som innerligt ångrat att han sålt den! Detta skulle bli Larssons revansch – Att bygga en egen Grupp-A Volvo. Efter samtal med Larsson så förklarar han att bilen står som ett långtidsprojekt på pallbockar, där fronten i dags läget är bortplockad och en B21-bottendel sitter monterad i motorrummet, och att planen är att bilen skall bli komplett med en helt nybyggd Grupp-A motor med en ny topp maskin-fräst (på hundradelen!) efter Grupp-A konceptet och en sprillans ny turbo av hans egen kreation, också exakt efter Grupp-A konceptet!
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1995-2007
Ägare: Esko Salonen
Serier: Historic Racing
Utseende/Livery:
Förare:
Esko Salonen
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
980829-30 | Ahveniston Slutresultat heat 1/2 – 8 Slutresultat heat 2/2 – 9 |
Esko Salonen | Historic Racing |
980913 | Alastaro Slutresultat – 5 |
Esko Salonen | Historic Racing |
990605-06 | Virtasalmi Slutresultat heat 1/2 – 2 Slutresultat heat 2/2 – 4 |
Esko Salonen | Historic Racing |
990710-11 | Jurva Slutresultat heat 1/2 – 2 Slutresultat heat 2/2 – 4 |
Esko Salonen | Historic Racing |
990814-15 | Ahveniston Slutresultat heat 1/2 – 7 Slutresultat heat 2/2 – 8 |
Esko Salonen | Historic Racing |
030816-17 | Ahveniston Slutresultat heat 1/2 – 5 Slutresultat heat 2/2 – 6 |
Esko Salonen | Historic Racing |
070818-19 | Ahveniston Slutresultat – 3 |
Esko Salonen | Historic Racing |
070908 | Alastaro Slutresultat – DNF |
Esko Salonen | Historic Racing |