IPS Motorsport #IPS185

Ägare: Pelle Nilsson
Byggd av: IPS Motorsport – Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson
Byggår: 1985
Restaurerad 2015-: Wargia Engineering
Chassi no#: IPS185
Status: Undergår renovering

1985

(bild från Per Stureson)

Idag

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Bakgrund


Säsong 1985 så fick IPS Motorsport ändrade förutsättningar då Volvo Tyskland hade fått upp ögonen för teamet 1984, Volvo Tyskland erbjöd IPS Motorsport sponsring detta förutsatt att de endast tävlade i de Tyska Mästerskapen (DPM/DTM), även Castrol Tyskland erbjöd sponsring till teamet. Så istället för att fortsätta att tävla med IPS183-bilen så byggde IPS Motorsport en helt ny och uppdaterad bil för säsongen 1985 (IPS185), hemma i Sverige i Ingmar Perssons garage i Munka-Ljungby. IPS185 byggdes helt från grunden upp med en ny och tom 242 kaross direkt från Volvos produktionsband, teamet kom fortsättningsvis att bestående av bröderna Ingmar & Lennart Persson, Per Stureson, bröderna Per & Anders Boström, Lennart Carlsson, Jörgen Svensson, Roland Hansson och Nils Olof Axelsson (alla från Skåne), IPS185 stod klar på fem månader och tack vare fördelaktig kontakt med Peter Kroeber (ägare av ISA-Racing och som kom att hyra IPS183 av IPS Motorsport 1985) så kunde man köpa delar till förmånliga priser, vilket underlättade för budgeten.


(IPS Motorsport innan den kommande säsongen (som snön avslöjar om)

Ingmar Persson lade hjälmen helt på hyllan för att agera som team chef istället under säsongen 1985, Per Stureson fortsatte naturligtvis bakom ratten i IPS185, och placerade sig alltid i topp 10 i alla tävlingar. Vann gjorde man på Wunstorf, två 2:a placering på både Mainz-Finthen och Erding och två 3:e placeringar på Zolder och Siegerlandring.

Med säsongens resultatet och inte en enda bruten tävling 1985 i IPS185 så avslutades säsongen med att IPS Motorsport vinna DTM-serien (med 17,5 poäng före tvåan)! Och det tål att nämnas igen, att man kört på kontinuitet och tack vare detta så hade man inte brutit ett enda lopp under hela säsongen. Allt tack vare Volvos vinnardelar i IPS185, det och att man haft rätt däck på fälgarna, 1985 så körde man med Pirelli som var en stor del till den stora framgången, menade Per Stureson på.


(Säsongen 1985 slutade briljant!)

Säsongen 1986 blev en sämre men ändå skaplig sådan för IPS Motorsport, där Per Stureson placerat sig på 3:e plats på Zolder i Belgien. Per placerade sig som 2:a på Hockenheim. Dessvärre efter Hockenheim så blev placeringarna något sämre för IPS Motorsports del men Per Stureson placerar sig som 2:a igen på Zolder i Belgien. Teamet kom åter igen alltid bland topp 10 i resterande tävlingar. Viktigt att tillägga är att Per bröt inte en enda tävling under 1986 heller med IPS185.


(Inte en enda bruten tävling 1986 heller!)

IPS Motorsports bil (IPS185) var faktiskt den enda av de nu tävlande Volvobilarna (i DTM & ETCC) som aldrig brutit ett enda race under säsongerna 1985/86. Teamet bytte däck på fälgarna och man körde nu istället Goodyear, och Per Stureson menade på att detta kostat teamet vinster under säsongen. Trots sämre placeringar under säsongen -86 så lyckades faktiskt Per att ta sig till en fin 4:e placering i DTM’s slutnotering med 102 poäng (28 poäng efter serievinnaren). Per Stureson körde även på Anderstorp -86 tillsammans med Kurt Simonsen ✞ och Anders Berggren (de slutade 11:a totalt) och sedan tillsammans med Anders Lindberg på Zolder i Belgien (de slutade 7:a) i ETCC -86.


(Trots att man egentligen uteslutande körde i DTM så blev det ändå ett inhopp på hemmaplan i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A!)

Säsongen 1987 så gör IPS Motorsports sin sista säsong med Volvo i DTM med IPS185. Man utökar teamet med Anders Lindberg (i sin egna bil). Säsongen blev en tuff sådan för det svenska teamet då den nya BMW M3 och Ford Sierra RS500 hade gjort entré i Grupp-A! Som bäst placerar sig Per trea på Norisring (Anders fyra), Anders bästa placering var en fjärde plats på Nürburgring (Per femma) och sedan kom Per femma på Salzburgring i Österrike (Anders DNF). I efterhand så menade Per på att det gått så mycket sämre på grund av att utvecklingen av 240 Turbo i stort sett stått stilla sedan 1986 menas övriga bilar hade utvecklats… Efter säsongen 1987 så borde man kanske förväntat sig en lägre placering men Per blev klar sjua totalt menas Anders Lindberg fick nöja sig med en elfte placering.


(DTMs proffsigaste stall 1987 – Bakre rad: Per Stureson & Anders Lindberg. Främre rad: Lennart Persson, Hasse Lindberg, Ulf Svensson & Ingmar Persson)

Hösten 1987 så köper Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport – SRS) och Greger Petersson IPS185 av IPS Motorsport, där bilen levererades från Sverige till England.

Ett samarbete mellan Volvos gamla nemesis Tom Walkinshaw (TWR) och Hans-Åke Söderqvist hade nämligen inletts – På TWR så modifierades IPS185 – Infästningarna i framvagnsbalken för länkarmarna ändrades för att få andra hjulvinklar bland annat. Det sades att karossen delades utmed tröskel på båda sidor från torpedvägg till bakänden, därefter så drog man ut bakskärmarna tills de hade samma mått som framskärmarna, mellanrummet som nu uppstått lades självfallet igen med ny plåt. Detta är dock väldigt svårt att se för det otränade ögat 😉


(Samarbetet nog ingen hade räknat med!)

Enligt uppgifter så testkörde Ulf Granberg IPS185-bilen tillsammans med Win Percy på Donington för att sedan testköra på Nogaro i Frankrike, där testade Granberg tillsammans med Tom Walkinshaw.

Tanken och idén här var att man 1987 skulle tävla med två bilar (där IPS185 var en av dessa två) i Nissan 500 i Wellington på Nya Zeeland. Allt förberedes av Söderqvist Racing Sport tillsammans med Sportpromotion (Greger Petersson). Och ryktet gick i motorvärlden och media att Volvo hade landat ett stort kontrakt med TWR med titeln ”TWR Volvo testing – but what is Walkinshaw planning?” (ovan) med ett foto av Ulf Granberg i Autosport 1987.

Av någon anledning så drar sig TWR ur affären… Eller ja, inte av någon anledning – Utan att Tom Walkinshaw hade varit extremt besviken på IPS185, och jämförde IPS185 med de bilar som RAS Sport hade haft 1986. Och även om bilarna var identiska så var fanns det stora skillnader, då RAS Sports bilar hade stöd från Volvo Motorsport, något som IPS Motorsport inte hade!

Hur som, Söderqvist Racing Sport nu utan TWR, hade flera inplanerade och inbokade tävlingar i Nya Zeeland, Japan och Macau i Asien. Nödlösningen blev att SRS hyrde ut teamets andra bil (
240A 405) som fick gå ETCC för att finansiera den del av säsongen. Allt löser sig till slut och Söderqvist Racing Sport (SRS) kör på Nissan 500 i Wellington, Nya Zeeland, med två bilar (240A 405 & IPS185). Ulf Granberg kör tillsammans med Stig Blomqivst i IPS185 menas Peggen Andersson och nyzeeländaren Ian ”Inky” Tulloch körde 405-bilen. Granberg/Blomqvist slutade totalt på 13:e placering menas Andersson/Tulloch tvingats till DNF på grund av en krasch som förstört hjulupphängningen på höger sida fram.


(Stig Blomqvist i IPS185-bilen och bredvid är Hans-Åke Söderqvist och Ulf Granberg på Wellington och till vänster ser vi 240A 405-bilen)

Nästa tävling var i Japan på Fuji Speedway och här kör Ulf Granberg i par med nyzeeländaren Ian ”Inky” Tulloch i IPS185, de slutar på en 11:e placering. Sedan Macau där Ulf Granberg och italienaren Gianfranco Brancatelli kör i varsin Kamachi-sponsrade bil, Ulf körde IPS185 och kom på en 6:e placering menas Brancatelli körde i en bil SRS hyrt av Team CMS (603) där det blev en DNF.


(Vänster: Fuji Speedway där ”Inky” Tulloch & Ulf Granberg körde IPS185-bilen menas bilden till höger är Macau där Ulf körde själv)

Efter en kaotiskt tävlingssäsong för Söderqvist Racing Sport 1987 så säljer SRS IPS185-bilen till Volvo Thailand, där nu bilen skulle gå under det Volvo Thailand understödda teamet Zepspeed lett av Sepehr Khodayar från Iran. Bilen tävlas med i Thailand 1988 utav förarna Kriangkrai Limnuntarak och Kan Chee Hong, vilka resultat de gjorde är dock okänd då det inte har varit möjligt för mig att söka reda på resultatlistor från Thailand.


(IPS185-bilen under 1988 och 1989 med den thailändske föraren Kriangkrai Limnuntarak & Kan Chee Hong)

Under tidiga 1989 så köper Söderqvist Racing Sport tillbaka IPS185-bilen och säljer den omgående till en Stefan Pettersson, han tävlar med den gamla IPS185-bilen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A, och presterar väl rätt mediokra resultat genom att totalplacera sig som nia säsongen 1990 med tolv poäng och säsongen 1991 artonde plats med endast två poäng. Stefan Pettersson säljer sedan bilen 1992, annons där texten löd ”Volvo 240 GRPA Turbo. Absolut värsta sort. Säljes hel, som ’rolling chassi’ eller i delar”. IPS185-bilen såldes tyvärr av i delar där motorn såldes till ett Danskt SSC team som körde Ford Capri, växellåda köptes av Lennart Köhler (Köhler Racing). Under 2007 så gick ryktet att densamma motor sålts från Danmark till Australien, då till en Dick Prince, som körde en Grupp-A inspirerad 240 Turbo.


(Som ni ser i bilen till vänster så har den samma utseende som i Thailand 1989 men att den lackades om 1991 (till höger) med annonsen infälld i bilden)

Det som nu återstod av IPS185-bilen var ett rullande chassi komplett med Rubi skudds-buren och lite annat smått och gott som  BBS-fälgar, AP-bromsar och en 1031-VMS bakaxel. Och i det skicket såldes bilen till en Brage Rönnqvist i norra Sverige i slutet av 1992. Efter en del forskande så fick undertecknad fatt på denne Brage Rönnqvist, och fick veta att han provkört IPS185 på allmän väg(!) med en Volvo B20 motor(!).

Vidare så hade Brage haft planer på att montera en Volvo 16V-turbo motor, detta skedde dock aldrig utan IPS185-bilen (och motor) blev istället ståendes för att falla i glömska… Så när undertecknad kontaktade Brage om bilen så hade den stått stilla mellan 1993-2005, alltså cirka 13 år eller så. Brage förklarar att det är en hel del arbete kvar att göra innan bilen skulle kunnat bli startklar, han lägger till att han monterat dit ett instrumenthus från Volvo 242GT för att göra IPS185 lite mer anpassad för att köra på allmän väg med. Fjädrarna blev också utbytta för att de betydligt hårda racingfjädrarna som satt på bilen när han köpte den inte alls funkade på allmän väg(!), det blev helt enkelt för studsigt att köra!

Dåvarande skicket 2005 var ändå att IPS185-bilen klarat sig bra genom åren lyckligtvis. Brage var dessvärre inte så noga med förvaringen, som de senaste åren förvarats i ett icke vindtätt skjul med jordstampat golv, han var nog inte medveten om vilken skatt han satt på.

Då undertecknad blev varsko om att bilen fanns var av en person (av yngre generation) som tagit lite bilder och lagt ut på ett internetforum, där började mina efterforskningar kan man säga. Detta skapade en milt sagt stor uppståndelse kring IPS185-bilen, och många ville nu lägga vantarna på den och till och med registrera om bilen för att gå på allmän väg! (Uhhh vilken hemsk tanke…)


(Så som IPS185-bilen hittades i sitt bedrövliga skick 2002! (om fotografen känner igen sina bilder så hör gärna av dig via kontaktsidan för credit!)

Uppståndelsen och ryktet om IPS185 når en Peter ”Peppe” Eriksson, han skyndar på och köper bilen av Brage i stående skick, IPS185 stannar dock inte hos Peppe mer än några månader innan en välkänd Pelle Nilsson dyker upp och knackar på Peppes dörr, varpå ett anbud ges som bara inte gick att motstå – Något som Peppe ångrar djupt idag (då intresset kom tillbaka för några år sedan igen!).


(IPS185-bilen efter att den fått lite TLC, alltså en mycket välbehövlig tvätt efter att ha stått under 13 år av damm! Fint utfört av Peppe!)

IPS185 står förvarad hos Pelle i cirka nio år innan en mycket efterlängtad renovering tar sin början runt 2014/15, fokus lades på att återställa karossen först. Och under 2015 så ställs bilen ut på lite olika träffar och kommer även med i ett reportage i tidningen Klassiker med sin gamla förare bakom ratten – Per Stureson. Undertecknad deltog på plats.


(Före (2007) och efter (2015), vad tycks? Bilden till vänster är tagen i samband med ett reportage som tidningen Klassiker gjorde om IPS185 2015)


(IPS185-bilen utställd efter sin renovering (precis i samma utseende som den haft 1985!) med foton tagna av Arslan Golic – Speedhunters)

Framme vid 2020 och IPS185 väntar fortfarande på ett ”nytt hjärta” (läs motor), då det planerades att bilen skulle körts av Per Stureson i ett historiskt race på Anderstorp 12/06-20 i samband med att DTM skulle gästat i Sverige, dessvärre så kom en pandemi i vägen! Men vem vet? Kanske inom en snar framtid!

Kortare reportage av tidningen Klassiker om IPS185 med Per Stureson och nuvarande ägaren Pelle Nilsson från 2015.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1985-1987

Ägare: IPS Motorsport
Serier: Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM) 1985, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM) 1986-87, Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETC) & Världs Mästerskapen i Grupp-A (WTCC)
Utseende/Livery: Castrol, Sachs/Volvo Originalzubehör
Förare:


Per Stureson

Anders Lindberg

Kurt Simonsen ✞

Anders Berggren

Leif Lindström

Datum Bana Förare Mästerskap
850324 Zolder
Slutresultat – 26
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850505 Wunstorf
Slutresultat – 1
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850512 Avus-Rennen
Slutresultat – 5
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
830626 Zeltweg
Slutresultat – 15
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850602 Mainz-Finthen
Slutresultat – 2
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850609 Erding
Slutresultat – 16 (RD1)
Slutresultat – 2 (RD2)
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850721 Diepholz
Slutresultat – 8 (RD1)
Slutresultat – 6 (RD2)
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850818 Zolder
Slutresultat – 3
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850908 Siegerlandring
Slutresultat – 3 
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
850922* Nürburgring
Slutresultat – 8
Per Stureson Deutsche Produktionswagen Meisterschaft (DPM)
1985 Nürburgring
? – ”Auto Motor und Sport”
TEST – PRESSTEST
860330
Zolder
Slutresultat – 3
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860404 Hockenheim
Slutresultat – 2
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860427 Nürburgring
Slutresultat – 9
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860511 Avus-Rennen
Slutresultat – 6
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860518 Anderstorp
Slutresultat – 11
Per Stureson
Kurt Simonsen
Anders Berggren
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
860601 Mainz-Finthen
Slutresultat – 11
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860608 Wunstorf
Slutresultat – 7
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860713 Nürburgring
Slutresultat – Okänt
Per Stureson
Anders Lindberg
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
860818 Zolder
Slutresultat – 2
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860821* Nürburgring
Slutresultat – 11
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
860928* Zolder
Slutresultat – 6
Per Stureson
Anders Lindberg
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
1986 Mantorp
Anders Lindberg – ”Stuntgruppen” TEST – Stuntgruppen PR
870329 Hockenheim
Slutresultat – 11
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870412 Zolder
Slutresultat – DNF
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870426 Nürburgring
Slutresultat – 8
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870510 Avus-Rennen
Slutresultat – DNF
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870525 Anderstorp
Slutresultat – 3
Per Stureson
Anders Lindberg
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETCC)
870531 Mainz-Finthen
Slutresultat – 9
Per Stureson
Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870628 Norisring
Slutresultat – 3
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870711 Nürburgring
Slutresultat – 5
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870712 Nürburgring
Slutresultat – DNF (orsak växellåda)
Per Stureson
Anders Lindberg
Världs Mästerskapen i Grupp-A (WTCC)
870802 Wunstorf
Slutresultat – 6
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870809 Diepholz
Slutresultat – DNF
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)
870823* Salzburgring
Slutresultat – 5
Per Stureson Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM)


År: 1987

Ägare: Söderqvist Racing Sport/SRS
Serier: Nissan Mobil 500, Fuji Inter-Tec Race & Macau GP
Utseende/Livery: U-Bix Copiers Dealer Team, Nordica-Le Mans, Kamachi
Förare:


Ulf Granberg

Stig Blomqvist

Ian Tulloch

Tom Walkinshaw ✞  /ENDAST NOGARO TEST

Win Percy /ENDAST DONINGTON TEST
Datum
Bana
Förare
Mästerskap
87?
Donington
Ulf Granberg
Win Percy
SRS/TWR FÖRARTEST
87?
Nogaro
Ulf Granberg
Tom Walkinshaw
SRS/TWR FÖRARTEST
871026 Wellington
Slutresultat – 13
Ulf Granberg
Stig Blomqvist
Nissan Mobil 500
871115 Fuji Speedway
Slutresultat – 11
Ulf Granberg
Ian Tulloch
Fuji Inter-Tec Race
871129 Macau
Slutresultat – 6
Ulf Granberg
Macau GP


År: 1988-1989

Ägare: ZepSpeed/Volvo Thailand
Serier: Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Volvo-ZepSpeed/Pirelli/Shell 1988
Förare:


Kriangkrai Limnuntarak

Kan Chee Hong
Datum
Bana
Förare
Mästerskap
88? Bira circuit Pattaya
Resultat – ?
Kriangkrai Limnuntarak
Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
88? Bira circuit Pattaya
Resultat – ?
Kan Chee Hong
Thailändska Mästerskapen i Grupp-A
88?
Bira circuit Pattaya
Resultat – ?
Kriangkrai Limnuntarak
Thailändska Mästerskapen i Grupp-A

År: 1990-1992
Ägare: Stefan Pettersson
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:

Stefan Pettersson

Datum
Bana
Förare Mästerskap
900513 Mantorp
Slutresultat – 15
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900527 Knutstorp
Slutresultat – 11
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900610 Anderstorp
Slutresultat – DNF
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900715 Falkenberg
Slutresultat – DNS
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900729 Kinnekulle
Slutresultat – 9
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
900805* Knutstorp
Slutresultat – 6
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910512 Mantorp
Slutresultat Heat 1/2 – 10
Slutresultat Heat 2/2 – 7
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910525
Knutstorp
Slutresultat Heat 1/2 – 5
Slutresultat Heat 2/2 – 6
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910609 Anderstorp
Slutresultat Heat 1/2 – 10
Slutresultat Heat 2/2 – 11
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910714 Falkenberg
Slutresultat – 6
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910728 Kinnekulle
Slutresultat Heat 1/2 – 7
Slutresultat Heat 2/2 – 5
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
910804* Knutstorp
Slutresultat Heat 1/2 – 8
Slutresultat Heat 2/2 – 4
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920524 Knutstorp
Slutresultat – ?
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920614 Kemora
Slutresultat – ?
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920823
Jyllandsringen GP
Slutresultat – ?
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A
920913* Knutstorp
Slutresultat – ?
Stefan Pettersson Svenska Mästerskapen i Grupp-A

År: 2015
Ägare: Pelle Nilsson
Serier: (TEST – ”REPORTAGE”)
Utseende/Livery: Castrol/Sachs
Förare:

Per Stureson

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
150908 Kinnekulle
Per Stureson TEST – ”REPORTAGE”
error: Content is protected!