Eggenberger Motorsport #502

Ägare: –
Byggd av: Eggenberger Motorsport 
Byggår: 1985
Restaurering 1986: RAS Sport
Chassi no#: 602/245282 (502/245282 – 1985)
Status: Nedmonterad och kasserad 1986

1985



(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

1986



(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tekniska bilder 1985


  
 
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Tekniska bilder 1986


  
  

Bakgrund


I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger (✞) på Eggenberger Motorsport från Schweiz hade skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt.

Bland annat detta:

– Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar.

– Ordna tester och testkörningar med mera.

Eggenberger Motorsport tar emot två karosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle man bygga två bilar som man skulle tävla under ETC 1985.

Denna bil fick chassinummer 502, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 02 stod för bilens ordning i serie. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers team med inflytande från Thomas och Tage Lindström.

De förare som skulle köra bilen var Sigi Müller Jr. från Tyskland och Pierre Diuedonné från Belgien. Man tävlade även framgångsrikt utanför Europa, I Japan och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så körde endast Gianfranco Brancatelli 502-bilen då detta var ett sprint-race.

Hela säsongen 1985 så drabbades Müller Jr/Diuedonné av materialproblem (DNF Vallelunga, Italien/ Donington Park, England/ Anderstorp, Sverige & Brno, Tjeckoslovakien) eller att placera sig efter stallkamraterna Lindström/Brancatelli. Anledningen till att Müller Jr/Diuedonné alltid fick nöja sig med 2:a (Österreichring, Österrike/ Zolder, Belgien & Estoril, Portugal), 3:e (Nürburgring, Tyskland & Jarma, Spanien) & 4:e placeringar (Salzburgring, Österrike/ Spa 24-timmar, Belgien & Silverstone, England) torde vara (ett antagande) att Volvo Motorsport och Eggenberger Motorsport favoriserade Lindström/Brancatelli för att vinna Europa Mästerskapen 1985.

Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Service) från Belgien. Efter detta så fraktades 502 till Portugal (en kort tid efter Macau), detta då bilen skulle användas i förartester på Estoril av RAS Sport och Volvo Motorsport. Efter testerna så fraktades bilen till RAS Sports verkstadslokaler för demontering och återuppbyggnad. Man gick grundligt igenom karossen för att säkerställa att den var i gott skick, bilen uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986. Karossen tilldelades ett nytt chassinummer – 602.

Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86:

1. 13/2-86 : Chassi 602
—————
– Montera isär 602

1.2 Från 14/2-86 – 20/2-86 : Chassi 602
—————
– Sandblästra kaross
– Svetsa viktiga punkter i kaross
– Göra nödvändiga reparationer av kaross ut- och invändigt

1.3 21/1-86 : Chassi 602
—————
Karossen lackad i grundfärg Porsche 908 Grand Prix Vit

1.4 21/2-86 – 5/3-86 : Chassi 602
—————
Uppbyggandet av bilen under samma premisser som 601 och så vidare.

Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS Sport valt att Ulf Granberg och Anders Olofsson (✞) skulle köra 602-bilen, emellertid så kom Johnny Cecotto och Ulf Granberg att plats med varandra. Då man fann att Thomas Lindström körstil passade bättre med Granbergs och vice versa med att Cecotto och Olofsson bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så ersatte och körde endast Cecotto 602-bilen då detta var ett sprint-race.

Under för-tester i mars på Monza så fattade 602 eld med Cecotto bakom ratten, skadorna på bilen var såpass stora att RAS Sport var tvungna att renovera om bilen igen. Endast de tre första tävlingarna var bilen tagen ur tjänst (604 tävlades med under tiden) och återkom lagom till Misano i Italien igen!



(601 (#1), 604 (#2) och 602 längst till vänster, fräsch igen till tester på Misano i Italien!)

Sedan som så många redan vet är att Volvo tackade för sig och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 602 (och 601) till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att montera- och sedan skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten, samt att Volvo inte ville att deras bilar skulle komma ut till allmänheten.

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1985

Ägare: Eggenberger Motorsport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race & Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport, Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport/Watson’s
Förare:


Pierre Dieudonné

Siegfreid Müller Jr.

Carlo Rossi

Gianfranco Brancatelli

Datum Bana Förare Mästerskap
850331 Monza
Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning)
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850421 Vallelunga
Slutresultat – DNF (orsak differential)
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850505 Donington
Slutresultat – DNF (orsak krasch)
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850512 Anderstorp
Slutresultat – DNF (orsak differential)
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850609 Brno
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850616 Zeltweg
Slutresultat – 2 
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850630 Salzburgring
Slutresultat – 4
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850707 Nürburgring
Slutresultat – 3
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850728 Spa
Slutresultat – 4
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Carlo Rossi
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850908 Silverstone
Slutresultat – 4
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850915 Nogaro
Slutresultat – DNF (orsak krasch)
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
850929 Zolder
Slutresultat – 2
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851013 Estoril
Slutresultat – 2
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851020* Jarama 
Slutresultat – 3
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
851110 Fuji Speedway
Slutresultat – 1
Pierre Dieudonné
Siegfreid Müller Jr.
Fuji Inter-Tec Race
851124* Macau
Slutresultat – 1
Gianfranco Brancatelli Macau Guia Race


År: 1986
Ägare: Volvo Motorsport
Serier: –
Utseende/Livery: –
Förare:


Ulf Granberg

Anders Olofsson ✞

Johnny Cecotto

Hervé Regout

Datum Bana Förare Mästerskap
860100 Estoril
Slutresultat – ENDAST TEST
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
Johnny Cecotto
Hervé Regout
Förartest inför 1986


År: 1986

Ägare: RAS Sport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race & Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Nordica, Volvo Dealer Team Europé/Nordica/Kamachi
Förare:


Thomas Lindström

Ulf Granberg

Didier Theys

Anders Olofsson ✞

Johnny Cecotto

Datum
Bana
Förare
Mästerskap
860504 Misano
Slutresultat – 8
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860518 Anderstorp
Slutresultat – DQ (orsak bränsle)
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860608 Brno
Slutresultat – 1
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860615 Zeltweg
Slutresultat – DQ (orsak bränsletank)
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860713 Nürburgring
Slutresultat – 18
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860728 Spa
Slutresultat – DNF (orsak motorhaveri)
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Didier Theys
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860907 Silverstone
Slutresultat – 4
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860914 Nogaro
Slutresultat – 3
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder
Slutresultat – DNF (orsak växellåda)
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama
Slutresultat – 13
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril
Slutresultat – DNF (orsak motor)
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861109 Fuji Speedway
Slutresultat – DNF
Ulf Granberg
Thomas Lindström
Fuji Inter-Tec Race
861123 Macau
Slutresultat – 1
Johnny Cecotto
Macau Guia Rac
error: Content is protected!