Ägare: – |
Byggd av: Eggenberger Motorsport |
Byggår: 1985 |
Restaurering 1986: RAS Sport |
Chassi no#: 602/245282 (502/245282 – 1985) |
Status: Nedmonterad och kasserad 1986 |
1985
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
1986
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder 1985
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder 1986
Bakgrund
I slutet av 1984 när Volvo och Rudi Eggengerger (✞) på Eggenberger Motorsport från Schweiz hade skrivit kontrakt om att han skulle bli den att sköta Volvo i ETC 1985, ingick många uppgifter i detta kontrakt.
Bland annat detta:
– Att förbereda två helt nybyggda och tävlingspreparerade Volvo 240 tävlingsbilar.
– Ordna tester och testkörningar med mera.
Eggenberger Motorsport tar emot två karosser från Volvo i Sverige. På dessa karosser skulle man bygga två bilar som man skulle tävla under ETC 1985.
Denna bil fick chassinummer 502, förklarat att 5 stod för produktionsåret 1985 och att 02 stod för bilens ordning i serie. Bilen byggdes helt från grunden av Eggenbergers team med inflytande från Thomas och Tage Lindström.
De förare som skulle köra bilen var Sigi Müller Jr. från Tyskland och Pierre Diuedonné från Belgien. Man tävlade även framgångsrikt utanför Europa, I Japan och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så körde endast Gianfranco Brancatelli 502-bilen då detta var ett sprint-race.
Hela säsongen 1985 så drabbades Müller Jr/Diuedonné av materialproblem (DNF Vallelunga, Italien/ Donington Park, England/ Anderstorp, Sverige & Brno, Tjeckoslovakien) eller att placera sig efter stallkamraterna Lindström/Brancatelli. Anledningen till att Müller Jr/Diuedonné alltid fick nöja sig med 2:a (Österreichring, Österrike/ Zolder, Belgien & Estoril, Portugal), 3:e (Nürburgring, Tyskland & Jarma, Spanien) & 4:e placeringar (Salzburgring, Österrike/ Spa 24-timmar, Belgien & Silverstone, England) torde vara (ett antagande) att Volvo Motorsport och Eggenberger Motorsport favoriserade Lindström/Brancatelli för att vinna Europa Mästerskapen 1985.
Efter säsongen och i slutet av 1985 så bröt Volvo med Eggenberger, tog hans plats gjorde företaget RAS Sport (Ring Auto Service) från Belgien. Efter detta så fraktades 502 till Portugal (en kort tid efter Macau), detta då bilen skulle användas i förartester på Estoril av RAS Sport och Volvo Motorsport. Efter testerna så fraktades bilen till RAS Sports verkstadslokaler för demontering och återuppbyggnad. Man gick grundligt igenom karossen för att säkerställa att den var i gott skick, bilen uppgraderade även bilarna efter senaste specifikation från 1986. Karossen tilldelades ett nytt chassinummer – 602.
Så här såg ordningen ut som skickats via ett TELEX till Volvo Motorsport i Sverige från RAS i Belgien och som skett sedan 16/1 -86:
1. 13/2-86 : Chassi 602
—————
– Montera isär 602
1.2 Från 14/2-86 – 20/2-86 : Chassi 602
—————
– Sandblästra kaross
– Svetsa viktiga punkter i kaross
– Göra nödvändiga reparationer av kaross ut- och invändigt
1.3 21/1-86 : Chassi 602
—————
Karossen lackad i grundfärg Porsche 908 Grand Prix Vit
1.4 21/2-86 – 5/3-86 : Chassi 602
—————
Uppbyggandet av bilen under samma premisser som 601 och så vidare.
Efter tidiga tester 1986 så hade Volvo Motorsport tillsammans med RAS Sport valt att Ulf Granberg och Anders Olofsson (✞) skulle köra 602-bilen, emellertid så kom Johnny Cecotto och Ulf Granberg att plats med varandra. Då man fann att Thomas Lindström körstil passade bättre med Granbergs och vice versa med att Cecotto och Olofsson bättre matchade varandra. Ändringarna gjorde att Granberg/Lindström körde 602 och Cecotto/Olofsson körde 601. Man tävlade framgångsrikt Europa men även i Japan på Fuji Speedway och i Macau (som de bästa teamen alltid blir inbjudna till efter säsongens slut). I Macau så ersatte och körde endast Cecotto 602-bilen då detta var ett sprint-race.
Under för-tester i mars på Monza så fattade 602 eld med Cecotto bakom ratten, skadorna på bilen var såpass stora att RAS Sport var tvungna att renovera om bilen igen. Endast de tre första tävlingarna var bilen tagen ur tjänst (604 tävlades med under tiden) och återkom lagom till Misano i Italien igen!
(601 (#1), 604 (#2) och 602 längst till vänster, fräsch igen till tester på Misano i Italien!)
Sedan som så många redan vet är att Volvo tackade för sig och drog sig ur Grupp-A helt. Så man tog hem 602 (och 601) till Sverige igen och på Volvo Motorsports avdelning fick man i uppgift att montera- och sedan skrota ned bilen då den ej längre fyllde något syfte för tävlingsverksamheten, samt att Volvo inte ville att deras bilar skulle komma ut till allmänheten.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1985
Ägare: Eggenberger Motorsport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race & Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport, Volvo Dealer Team Europé/Eggenberger Motorsport/Watson’s
Förare:
Pierre Dieudonné |
Siegfreid Müller Jr. |
Carlo Rossi |
Gianfranco Brancatelli |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
850331 | Monza Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850421 | Vallelunga Slutresultat – DNF (orsak differential) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850505 | Donington Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850512 | Anderstorp Slutresultat – DNF (orsak differential) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850609 | Brno Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850616 | Zeltweg Slutresultat – 2 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850630 | Salzburgring Slutresultat – 4 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850707 | Nürburgring Slutresultat – 3 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850728 | Spa Slutresultat – 4 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. Carlo Rossi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850908 | Silverstone Slutresultat – 4 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850915 | Nogaro Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850929 | Zolder Slutresultat – 2 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851013 | Estoril Slutresultat – 2 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851020* | Jarama Slutresultat – 3 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851110 | Fuji Speedway Slutresultat – 1 |
Pierre Dieudonné Siegfreid Müller Jr. |
Fuji Inter-Tec Race |
851124* | Macau Slutresultat – 1 |
Gianfranco Brancatelli | Macau Guia Race |
År: 1986
Ägare: Volvo Motorsport
Serier: –
Utseende/Livery: –
Förare:
Ulf Granberg |
Anders Olofsson ✞ |
Johnny Cecotto |
Hervé Regout |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860100 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ Johnny Cecotto Hervé Regout |
Förartest inför 1986 |
År: 1986
Ägare: RAS Sport (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A, Fuji Inter-Tec Race & Macau Guia Race
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Nordica, Volvo Dealer Team Europé/Nordica/Kamachi
Förare:
Thomas Lindström |
Ulf Granberg |
Didier Theys |
Anders Olofsson ✞ |
Johnny Cecotto |