Ägare: Peter Kroeber ✞ (ISA Racing) |
Byggd av: GTM Engineering |
Byggår: 1984 |
Restaurerad 1989: Anders Lindberg, Dan Boström & Ulf Svensson (Steffansson Automotive/SAM) |
Restaurerad 2003: ISA-Racing |
Chassi no#: 240A 405/245277 |
Status: Står tävlingsklar |
1984
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
2010
(bild från Peter Kroeber)
Tekniska bilder (1984)
Tekniska bilder (innan renovering 2003)
Tekniska bilder (efter/under renovering 2004)
Bakgrund (berättad i kronologisk ordning)
1984
På kontrakt från Volvo Motorsport och Volvo Belgien så byggde belgaren Guy Trigaux (GTM Engineering) två stycken systerbilar 1984, denna bil (samt 406-bilen) som vi kommer kalla för 405-bilen för enkelhetens skull. Guy Trigaux, som också blev stallchef för detta nya Volvo team, som kom att gå under Belgium Volvo Dealer Team (även kallat GTM). Dem skulle tävla i European Touring Championship (ETC) – Förarna blev Michel Delcourt och Pierre Diuedonné (Jean-Marie Baert på Spa 24h), där man placerade sig som 15:e bil totalt (GTM-teamet var det enda Volvo team som deltog i Spa 24-timmar 1984). I övrigt så kom bästa resultatet på Silverstone i England där Delcourt/Diuedonné placerade sig som 5:a totalt.
Efter säsongen 1984 så kontaktar en Mark Petch (från Nya Zeeland), Bo Wikås (chef för Volvo Motorsport i Sverige), då han han blivit informerad av Andy Rouse i England att Volvo Motorsport hade en bil till salu, något som Wikås bekräftade – Att den fanns en bil men den var ej till salu. Detta visade sig bli lite vanskligt men efter en tids påtryckningar och ett bra anbud så lyckas till slut Mark Petch att få köpa 405-bilen från Volvo Motorsport, som vid tillfället fortfarande befann sig i Belgien och väntade på att bli fraktade till Volvo Motorsport.
(Volvos första kamouflerade ’fabriksteam’, men som inte alls var ett fabriksteam utan kallades mest så – Dealers Volvo Belgium)
1985
Efter många om och men, många på- och avlastningar på diverse flygplan så anländer 405-bilen till slut till Nya Zeeland i Januari 1985. Guy Trigaux (bild 3) hade anlänt dagarna innan själva bilen till Nya Zeeland, detta då Trigaux hade lovat att hjälpa Mark Petch (till vänster i bild 3) under de första tävlingarna för att på så sätt bekanta Mark Petch och hans team med den nya bilen och den fyrcylindriga turbomotorn. Något man nästintill alls hade kunskap om vid denna tid i varken Nya Zeeland eller Australien.
Föraren Michel Delcourt hade anlänt med Trigaux till Nya Zeeland, då Delcourt skulle köra 405-bilen två tävlingar (Wellington & Pukekohe), initialt så hade Petch velat haft Pierre Diuedonné, men han hade dessvärre fått förhinder på grund av andra åtaganden. När väl den väldigt försenade 405-bilen hade anlänt till Nya Zeeland, detta på grund av problematik som uppstått i Tyskland, och man hade haft en lång väg att transportera 405-bilen.
(405-bilen lastas på av på en flygplats (bild 1) i Nya Zeeland för att sedan lastas om (bild 2) och sen vidare till Wellington)
I Wellington så tvingades man att starta sist av 20 bilar totalt med 405-bilen då teamet anlänt sent, och Delcourt, som skulle köra första delen av tävlingen, fick lånat en bil för att som hastigast hinna bekanta sig med statsbanan i Wellington. Petch egna förare – Robbie Francevic, skulle köra andra delen av tävlingen, och han hade inte hunnit att bekanta sig med Volvon.
Efter en mycket mycket omtumlande tävling med en kollision och en motorhuv som vägrade att hålla sig stängd så lyckades faktiskt Delcourt/Francevic att vinna Nissan 500 Street Race i Wellington totalt, och detta var en otrolig bedrift eftersom 405-bilen hade anlänt i sista sekund till banan och att man startade från sista ruta! Man hade dessutom satt snabbaste tiden den dagen med 1.29,5!
Andra tävlingen på Pukekohe placerade sig Delcourt/Francevic fyra totalt, detta efter ett däckproblem som uppstått – Man hade fått slut på däck! Och tvingades hålla tillbaka på tempot för att bevara däcken så långt det gick.
(Startade sist men slutade först på Wellington (bild 1-2) – Se även hela tävlingen (över 3h) från Wellington 1985)
Här tar ett nytt kapitel sin början för Mark Petch Racing, med egna ekonomi så gör teamet entré i Australian Touring Car Championship (ATCC) 1985, där 405-bilen uppträdde imponerande under det nya Grupp-A reglementet, Francevic vinner vid två tillfällen (Symmons Plains & Oran Park) och kommer på andra placering vid ett tillfälle (Surfers Paradise) som bästa resultat. Inte illa! Wayne Eskersley hade för övrigt tagit över som ansvarig för byggandet av motor efter det att Guy Trigaux hade hjälpt till på Wellington och Pukekohe på Nya Zeeland. Vid det här laget så var Robbie Francevic inte bara involverad som förare utan också i inställningarna på 405-bilen.
Senare under året fick 405-bilen en uppdatering inför långdistans-tävlingarna Sandown (Castrol 500) och Bathurst (James Hardie 1000), där Francevic får sällskap av Australiensaren John Bowe i de båda tävlingarna. 405-bilen hann lackas om inte mindre än tre gånger under 1985 (tre olika livery/utseenden).
Mark Petch, när han köpt 405-bilen, så var ju tanken att han skulle vara med och köra, och detta hände tillsammans med Robbie Francevic i den inhemska och Nyzeeländska serien ’Benson & Hedges’, som är en serie som gick av på Manfield, Bay Park och Pukekohe där man vann i första, kom tvåa i andra och bröt i det tredje på grund av en havererad differential.
På Bathurst så testkörde Allan Moffat 405-bilen för att visa Australien ’what the Volvo was all about.’
(De två olika utseenden 405-bilen hade 1985 i Australien)
(Klipp då Allan Moffat testkörde 405-bilen i samband med Bathurst 1985)
1986
Mark Petch Racing byter namn till Mark Petch Motorsport, och 405-bilen hyrs ut till en byggherre vid namn Graham Cameron från Nya Zeeland, där han kör två tävlingar i de Nya Zeeländska mästerskapen i Grupp-A, han placerar sig som trea i båda tävlingarna.
Fortsättningsvis så återvänder Mark Petch till Nissan 500 Street Race i Wellington, detta i ett försök att ta en andra rak vinst då kör Robbie Francevic tillsammans med dåvarande regerande Europamästaren i Grupp-A 1985, Thomas Lindström. Tyvärr så blir det inte som Petch önskat då man tvingats att bryta racet på grund av en sprucken oljeledning. Och oturen var framme igen dryga veckan senare när Francevic/Lindström körde på Pukekohe, där hade man tvingats att bryta till grund av en trasig fördelare.
(’The Swedish Challenge’ var en satsning Mark Petch gjorde 1986 därav 405-bilens Sverigeinspirerade tema och sponsorer)
När resan på Nya Zeeland 1986 var över så hägrade en ny säsong för MPM (Mark Petch Motorsport) i Australien i Australian Touring Car Championship (ATCC), där Robbie Francevic vinner de två första deltävlingarna enkelt i 405-bilen, och då kliver Volvo Australien in och köper upp Mark Petch’s team – Australian Volvo Dealer Team (AVDT) grundas, där 405-bilen kommer att ingå.
I det nya AVDT så kom tre bilar att ingå – 405-bilen, 603-bilen samt en nybyggd bil – Alla dessa bilar får desamma utseende de bilar som tävlas med i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (RAS Sport) 1986. Under säsongen -86 så får Robbie Francevic en team kamrat, John Bowe. De båda kör i både 405-bilen och 603-bilen under säsongen, även om Francevic kör 405-bilen mestadels. Och tack vare de poäng Francevic lyckats att samla på sig med 405-bilen så vinner han Australian Touring Car Championship serien 1986!
I november 1986 så drar sig Volvo ur Grupp-A på grund av reglementes ändringar och dispyter med FIA. Så de tre AVDT-bilarna (405, 603 och 2428A1168048) köps i retur av Volvo och fraktas till Volvo Motorsport (VMS) i Sverige, bilarna splittras då upp och köps av olika privata team.
(405-bilen innan den såldes till AVDT 1986 (bild 1-2) och efter att den sålts till AVDT (bild 3-4)
1987-88
Söderqvist Racing Sport (SRS) köper 405-bilen och en av de två högerstyrda bilarna (2428A1168048) av Volvo Motorsport, där Söderqvist Racing Sport hyr ut 405 till ett italienskt team som tävlar med bilen i de Europeiska Mästerskapen 1987. Vidare så kör Ulf Granberg bilen vid ett tillfälle i det Nordiska mästerskapen, på Jyllandring i Danmark.
Tillsammans med sponsring av Nyzeeländska U-Bix Copiers Dealer Team (Garry & Mike Pedersen) så tävlar SRS med 405-bilen på Nya Zeeland i Wellington i Nissan 500, där kör Peggen Andersson tillsammans med ’Inky’ Tulloch. 405-bilen förblir i Nya Zeeland med bröderna Garry och Mike Pedersen (som även hade ansvarat för att Peggen Andersson kommit och tävlat med sin bil redan 1986), de tävlar med bilen i Benson & Hedges serien med förarna Ian ’Inky’ Tulloch och Gary Croft, med då med support från Söderqvist Racing Sport.
(Först i Europa (bild 1-2) och sedan till Nya Zeeland (bild 3-4)
1989
Först enligt rykten så skall 405-bilen blivit kvar på Nya Zeeland efter sista tävlingen i Benson & Hedges serien, men att det nu framkommit att Hans-Åke Söderqvist hade fraktat hem bilen till Sverige igen, varpå han säljer bilen till Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive – SAM). Bilen, som då stod i en container, förblev så under hela 1988. Varför? Det vet ingen, men man kan spekulera att bilen var i dåligt skick och var i behov av en renovering. Men även att bilen anlänt till Sverige såpass sent, att det då inte fanns tid att renovera 405-bilen för att tävla med den.
Berndt-Inge Steffansson (SAM) ”anställer” den unge Anders Lindberg att renovera den nu trötta och slitna 405-bilen tillsammans med vännerna Ulf Svensson och Dan Boström, de uppgraderar och modifierar 405-bilen med nya komponenter som lagts till i en endast svensk tilläggsklassning (läs mer om detta på sidorna ÖVRIG INFORMATION & CHASSI BAK) av FIA klassningarna (alltså inte internationellt). Anders Lindberg berättar vidare hur han minns vilket dåligt skick 405-bilen var i när han först fick se den rullas ut från containern som den stått i drygt ett års tid, men att han, Svensson och Boström färdigställde bilen på endast tre veckor!
Trion – Lindberg, Svensson & Boström fick även till slut ordning på Volvos vatteninsprutningssystem för motor, och lyckades därmed att uppnå närmare 400hk 1989 (detta var med tillåtna modifieringar och nya tillåtna komponenter)! Anledningen till att Lindberg tog på sig detta uppdrag för Steffansson var för att tävla med bilen i de Svenska Mästerskapen 1989, han blir två totalt i serien, endast 26 år gammal, med veteraner som Peggen Andersson (som vann mästerskapen 1989) och Ulf Granberg, Thomas Lindström och Stig Blomqvist.
(Resultatet av en helrenovering som gjordes på endast tre veckor av Lindberg (mitten), Dan Boström (vänster) och Ulf Svensson (höger)! Se även tävling från Kinnekulle med Anders Lindberg i toppen!)
1990-91
Efter säsongen -89 så var min mentor Rolf Öhberg spekulant på 405-bilen, men efter många turer fram och tillbaka så faller affären igenom (det skulle dröja ytterligare 10 år innan Rolf fick köpa en Grupp-A Volvo!), det slutar med att Åke Ernstsson ✞ (Imser Motorsport) från Svenljunga köper bilen av Steffansson Automotive (SAM), där Ernstsson tävlar med den i de Svenska Mästerskapen säsongen 1990. Bilen hyrs ut till Stefan Pettersson, där han tävlar på Knutstorp i de Svenska Mästerskapen 1990.
(Bilen behåller samma utseende 1989-90)
1992-2003
Bilen säljs till en bilsamlare i Österrike 1992 och där förblir bilen fram tills 2003.
(405-bilen blir stående på ett bil-museum i över ett decennium)
2003-idag
2003 köper Peter Kroeber (✞) bilen, och den totalrenoveras igen (karossen doppades i syra och är idag i totalt toppskick ut i centrummuttrarna). Peter tävlar med bilen vid några tillfällen. Per Stureson är med vid ett tillfälle av dessa, då på Nürburgring där de vann! Peter Kroebers bil är en av få Grupp-A bilar som idag existerar i toppskick!
2008 når dock ett tråkigt besked mig (och övriga racing-världen), att Peter Kroeber har gått bort efter en tids sjukdom. Peter blev bara 58 år.
(Före (2003) och efter (2006)
Men att 405-bilen förblir i Kroebers familjs ägo än i dag, här ser vi några bilder på Mark Petch (tillsammans med Peter Kroebers dotter, Sascha) på Isa Racing i Tyskland (där Petch gjorde ett studiebesök till sin gamla bil), som han hade och tävlade bilen mellan 1985/86 i Nya Zeeland och Australien.
Detta är den segerrikaste bilen från Grupp-A tiden med hela 16 vunna tävlingar under sitt bälte!
(Studiebesök ”down the memory lane” för Mark Petch när han fick återse sin gamla bil)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984
Ägare: GTM Engineering (GTM)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Dealers Volvo Belgium
Förare:
Michel Delcourt |
Pierre Dieudonné |
Jean-Marie Baert |
Harald Huysman |
Bernard De Dryver |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840401 | Monza Slutresultat – 12 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840408 | Vallelunga Slutresultat – 10 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington Slutresultat – 17 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Enna-Pergusa Slutresultat – DNF |
Michel Delcourt Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840610 | Brno Slutresultat – 14 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné Jean-Marie Baert |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840617 | Zeltweg Slutresultat – 13 |
Michel Delcourt Jean-Marie Baert Harald Huysman |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840701 | Salzburgring Slutresultat – 9 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840708 | Nürburgring Slutresultat – DNF |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840728 | Spa Slutresultat – 15 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné Jean-Marie Baert (Philippe Bervoets ) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840909 | Silverstone Slutresultat – 5 |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Zolder Slutresultat – 6 |
Michel Delcourt Bernard De Dryver |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
841021* | Mugello Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Michel Delcourt Pierre Dieudonné |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1985/86
Ägare: Mark Petch Motorsport/Mark Petch Mechanical Seals (MPM)
Serier: Nissan Mobil 500, Australienska Mästerskapen i Grupp-A (ATCC), Better Brakes AMSCAR Series, Pepsi 250, Sandown Castrol 500, James Hardie Bathurst 1000 & Benson & Hedges Series
Utseende/Livery: SKF/Mark Petch (Nissan Mobil 500), Mark Petch Mechanical Seals (ATCC), Mark Petch Mechanical Seals/Pye Audio (ATCC/Bathurst), Mark Petch Mechanical Seals/Swedish Challange (Benson & Hedges/Nissan 500/NZTC) & Mark Petch Mechanical Seals/Castrol (ATCC)
Förare:
Michel Delcourt |
Robbie Francevic |
Mark Petch |
John Bowe |
Allan Moffat ENDAST TEST |
Graham Cameron |
Thomas Lindström |
År: 1986
Ägare: Australian Volvo Dealer Team (AVDT)
Serier: Australienska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Australian Volvo Dealer Team/Nordica/Valvoline
Förare:
Robbie Francevic |
John Bowe |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860413 | Sandown Park Slutresultat – 2 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860427 | Adeladie Slutresultat – 1 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860501 | Wanneroo Slutresultat – 3 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860518 | Surfers Paradise Slutresultat – 2 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860601 | Calder Slutresultat – 3 |
John Bowe | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860621 | Lakeside Slutresultat – 4 |
Robbie Francevic | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860629 | Winton Slutresultat – 4 |
John Bowe | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
860713* | Oran Park Slutresultat – 6 |
John Bowe | Australienska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1987
Ägare: Söderqvist Racing Sport/SRS
Serier: Europeiska Svenska & Nordiska Mästerskapen i Grupp-A, Benson & Hedges & Nissan Mobil 500
Utseende/Livery: Nordica/SVECAR & U-BIX Copiers
Förare:
Giorgio Cipolli |
Bruno Corradi |
Per-Gunnar Andersson |
Leo Andersson |
Ulf Granberg |
Massimo Siena |
Gary Croft |
Ian Tulloch |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
870426 | Estoril Slutresultat – 9 |
Giorgio Cipolli Bruno Corradi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
870524 | Anderstorp Slutresultat – DNF |
Giorgio Cipolli Bruno Corradi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
870607 | Zolder Slutresultat – DNF |
Giorgio Cipolli Bruno Corradi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
870614 | Zeltweg Slutresultat – 17 |
Giorgio Cipolli Bruno Corradi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
870628 | Imola Slutresultat – 5 |
Giorgio Cipolli Bruno Corradi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
870705 | Falkenberg Slutresultat – 8 |
Leo Andersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
870822* | Jyllandring Slutresultat – DNF (orsak gaswire) |
Ulf Granberg | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870913* | Nogaro Slutresultat – 7 |
Giorgio Cipolli Massimo Siena |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
871026 | Wellington Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Per-Gunnar Andersson Ian Tulloch |
Nissan Mobil 500 |
871101 | Pukekohe Slutresultat – DNF |
Gary Croft Ian Tulloch |
Benson & Hedges |
År: 1989
Ägare: Steffansson Automotive
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Anders Lindberg
År: 1990
Ägare: Imser Motorsport
Serier: Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Åke Ernstsson ✞ |
Stefan Pettersson |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
1990 | Anderstorp |
Åke Ernstsson ✞ | TEST – ”Teknikens Värld” |
900422 | Sturup Raceway Slutresultat – 3 |
Åke Ernstsson ✞ | Sturup Raceway |
900513 | Mantorp Slutresultat – 10 |
Åke Ernstsson ✞ | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
900527 | Knutstorp Slutresultat – 10 |
Åke Ernstsson ✞ | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
900610 | Anderstorp Slutresultat – 11 |
Åke Ernstsson ✞ | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
900715 | Falkenberg Slutresultat – 6 |
Åke Ernstsson ✞ | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
900729 | Kinnekulle Slutresultat – 10 |
Åke Ernstsson ✞ | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
900805* | Knutstorp Slutresultat – 14 |
Stefan Pettersson | Svenska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 2004/05
Ägare: ISA-Racing
Serier: 500 Km Rennen & Egon 500
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Peter Kroeber ✞ |
Per Stureson |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
040611 | Nürburgring Slutresultat – 1 |
Peter Kroeber ✞ Per Stureson |
500 Km Rennen |
050000 | Nürburgring Slutresultat – ? |
Peter Kroeber ✞ |
Egon 500 |