Säkerhet
Skyddsbur 1983 (störtbåge) – Matter (Tyskland)
De första generationens skyddsbur (störtbåge) var av en rad olika fabrikat men mest kännbara var Matter, en tidig skyddsbur i aluminium med grövre dimension fast med färre stag. Olika fästpunkter – Bakre stag gick antingen till hjulhus (bild 6) eller hatthylla (bild 1-5). Skruvad i kaross på svetsade förstärkningar på alla fästpunkter.
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, FIA & Leif & Niklas Larsson)
Skyddsbur 1984-1990 (störtbåge) – Rubi ”über rollbügel” (Tyskland)
Andra generationens skyddsbur (störtbåge) i aluminium – En skruvad skyddsbur med justerbara fästen (bild 7) på 23 stag och som endast väger 29kg. Också skruvad i karossen på svetsade förstärkningar (i kaross) på alla fästpunkter.
Fanns även en variation med färre rör/stöttor illustrerat i bild 3-4, vilket alltså var exakt samma skyddsbur minus några stag.
Vidare, i bild 17-18 så syns specialfästen för ratt samt värmepaket som svetsats dit i efterhand, detta förekom vanligen inom rally om något och som annars skruvades i standardfästen i kaross eller övriga standardfästen.
Sedan att en Volvo 240 var en säker bil visste man redan sedan innan, men betydelsen av en skyddsbur kan man ändå se i de två sista bilderna av 403 v1!
Fanns även en skyddsbur för 244 klassad.
Fun fact – Något som få förmodligen noterat eller varit medvetna om, var att Thomas Lindström i 401-bilen hade målat den synliga av skyddsburen svart vid A-stolpe (bild 22-24), detta för att slippa störande ljusreflektion mot skyddsburen. Detta var något som först kom i mitten av säsongen 1984, men att denna detaljen fanns kvar så sent som 1986, då 401-bilen befann sig i Australien. Andra team som Magnum Racing, dem lackerade hela skyddsburen i 403-bilen.
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Göran Sällström)
Stol & Säkerhetsbälte
Racing-stol (Recaro, ASS eller Autosport (där till exempel Autosport var en inhemsk stol i just Australien) i kevlar med 6-punktsbälte (ASS Sportsitze med flera) monterat i öglor som satt monterade i hatthylla på fästen (bild 1-2).
Stolfäste i aluminium och som monterades på ordinarie stolsinfästning i golv, och var därför inte justerbar. För att kompensera för detta så hade kortare förare en kudde med sig för att kompensera för sin kortare längd. Ett exempel på detta var den Australiensiska föraren John Bowe (bild 5-6), då han körde tillsammans med Robbie Francevic, som var en längre förare.
Fun fact – På 605 så hade man till exempel behållit mekanismen för att kunna flytta stolen fram och bak (bild 2), där man märkt ut ”PGA” som var kort för Per-Gunnar Andersson och ”MB” för Mauro Baldi med röd markeringspenna. Detta var förstås då de hade olika längd, detta är något som blivit kvar sedan de båda körde bilen 1986.
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)
Interiör – Instrumentbräda & Ratt
Original instrumentbräda (oftast svart eller mörkblå) med knappkonsol som man till viss grad fick modifiera och handskfack fick avlägsnas helt (och ersättas med en panel av valfritt material). Mittkonsol, där handbromsen normalt fanns, borttagen helt.
Värmesystemet (noggrannare förklaring finns på sidan Elektronik-sidan) var tvunget att finnas i kvar i bilen, detta enligt Grupp-A reglementet.
Förekom sedan flertalet modeller av rattar med antingen tre eller fyra ekrar (Volvo R-Sport eller Momo med flera) med olika ratt-nav. Vissa körde utan plastpanelerna runt rattstången, även om det förkom mer sällan.
Fun fact – Rolig kuriosa (och som förmodligen få var medvetna om!) var att man valde att tävla med Volvos stora originalratt från fabrik (bild 9-10) i InfraPaint-bilen, detta var något man tyckte var kul internt på Volvos Serviceavdelning när man byggde bilen. Och originalratten förblev där tills dess att bilen avyttrades 1987 (notera att man faktiskt hade bytt ut ratten 1984 till nyare modell!). Ett annat lustigt val var att man använde en brun instrumentbräda (bild 11), vilket detta också var ett internt skämt (tillsammans med dörrpaneler i matchande färg!). Men att detta byttes ut till svart 1985, då bilen användes frekvent vid tester och modifierades därför ofta av Volvo Motorsport.
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Ronald Janssens & Koen Van Brusselen)
Rutor
Tunnare specialrutor runt om på bilen, värmeslingor i bakruta (som var standard) - Dörr och bakre sidorutor kom från Sunex. Man fick heller inte ta bort armaturen i framdörren för att kunna veva upp och ned rutan, samma gällde öppningsanordningen i sidorutorna.
Ska ha förekommit att man använde bakruta från Volvo 140, då den rutan var utan värmeslingor, men i vilken utsträckning detta användes är inte känt.
Paneler & Brandvägg
Dörrpanel samt passagerare-panel bak skulle bevaras och fick inte tas bort, detta enligt reglementet. Brandvägg i aluminium (bild 1 & 3) för att skydda mot om brand skulle uppstå i bagageutrymmet. Och eftersom det var krav på säkerhet så monterade man även in en panel som skyddade via insidan hjulhus i från bagaget (bild 10-11) samt panel som monterades på insida c-stolpe (7-9) samt ventilation på vid hatthylla (bild 6). Vad gällande den panel på insida c-stolpe så förkom olika varianter, så som bilderna illustrerar.
Tävlade man med Volvo 244 så skulle dörrpaneler bevaras både fram och bak (bild 3-4).
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Thomas Stammler, Christian Breum Fisker & Stewart Huston)
Pedalställ
Bromspedal modifierades med bromsvåg och bromsbalans (bild 2-4 & 8) och bromsservo helt borttagen och ersatt av två huvudbromscylindrar med egen separat oljepåfyllning (bild 5). Övriga pedaler förblev annars standard.
Volvo klassade även in ett särskilt pedalställ för högerstyrda bilar (bild 6), men att det även förkommit att man byggt om pedalställ för vänsterstyrt, som sett i bild 7. Behållarna för bromsvätskan för högerstyrda bilar var monterade innanför instrumentbräda (bild 9-10), detta berodde naturligtvis på grund av värmen från grenrör och turbo som hade fått oljan att koka (läs mer på Bromsar om detta).
(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Kari Hakanen, Tony Mårtensson & Thor Rustad)