Ägare: Volvo Heritage |
Byggd av: Magnum Racing |
Byggår: 1985 |
Ombyggnation 1986 (Restaurering): Volvo Motorsport |
Chassi no#: 605/245279 (503/245279 – 1985) |
Status: Föremål på museum |
1985
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
2014
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder 1985
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder 2014
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Bakgrund
Magnum Racing fick i uppdrag av Volvo Motorsport (att bygga vad som skulle bli två bilar – 503 och 504) och själv driva ett team i ETC 1985. Mats ”lillen” Magnusson (✞) antar rollen som både teamchef och som chefstekniker. Som förare för Magnum Racing så valdes Ulf Granberg och Anders Olofsson (✞) som förstaval men att man också hade tagit in rallyföraren Ingvar Karlsson (✞), där Olofsson och Karlsson skulle göra varannan tävling men att Olofsson kom att köra flertalet mer tävlingar.
Teamet, som kom att fungera tom ett testteam, för Volvo Motorsport under 1985, det och att man skulle finnas för att pusha Eggenberger Motorsport på banan. Även om teamet gör en del bra tävlingar så tampas man med en del materialfel under säsongen, största orsakerna till felen är topplockspackningen samt ett motorhaveri där Volvos WTT-system kunde pekas ut som boven då det inte ännu fungerade optimalt, men att Magnum Racing var under kontrakt att använda detta, resultaten fick alltså komma i andra hand – Eftersom Magnum var ett testteam 1985. Som bäst placerar sig Granberg/Olofsson på en andra placering (Anderstorp, Sverige) och en vinstplats (Brno, Tjeckoslovakien). Magnum Racing, som nämnt innan skulle fungera som ett testteam, och skulle därför testa nya delar och lösningar, bland annat testade man att köra med stötdämpare från Öhlins och bromsar från Brembo vid några fåtal tillfällen 1985.
Precis som man gjort under 1984 (med Frank Jenlinsky i Tyskland på Nürburgring) så hade man låtit en utländsk förare få chansen att hyra in att köra under en tävling, och på Nogaro i Frankrike så blev det fransmannen och motorjournalisten Jean-Pierre Malchers tur (att köra med Ulf Granberg). Dessvärre så hamnar Malcher i en seriekollision och därmed tvingas bryta racet, vilket resulterade i att 503 inte gick att tävla med utan var tvungen att tas tillbaka till Magnum Racing i Stockholm för att lagas. Tack vare detta så tvingades Magnum även att stå över att köra på Zolder i Belgien (och Granberg missade chansen att försöka repetera sin vinst på Zolder -84!), och Magnum sätter in 504-bilen (som var teamets reservbil) på Estoril i Portugal (säsongens näst sista tävling).
Till säsongsfinalen på Jarama i Spanien (i den nyrenoverade 503-bilen) så kör den tyska duon Christan Danner och Prins Leopold von Bayern, därför att Ulf Granberg hade blivit bänkad (som straff sägs det) efter kollisionen (med en långsammare bil) med 504-bilen på Estoril.
Innan säsongen 1985 var över så använde Volvo Motorsport 503-bilen under utvärderande tester för att testa nya och tilltänkta förare inför tävlingssäsongen 1986, förare som då testar bilen är (inte så oväntat) Ulf Granberg, Carlo Rossi och Antonio Rodrigues (Johnny Cecotto samt Herve Regout testade i 501).
(Magnum teamets två tappningar under 1985 där Anders Olofsson ej finns med på bild)
(Videoklipp från testet med Antonio Rodrigues från 240grupp-A.se© Youtubekanal)
Efter säsongen 1985 så togs 503 & 504 tillbaka till Volvo Motorsport för att byggas om och uppdateras, detta då Volvo 1986 hade satt RAS Sport från Belgien under kontrakt (Volvo Dealer Team) att styra deras nya satsning. I och med det nya teamet så antogs en ny nummerserie bland Volvos tävlingsbilar så 503 blev sedermera 605 menas 504 blev 604, där 604 kom att bli reservbil för RAS-teamet menas 605-blev en testbil för Volvo Motorsport.
605, som endast kom att användas vid tester 1986 testades endast under tävlingsförhållanden under säsongen sista tävling, där Peggen Andersson tillsammans italienaren Mauro Baldi, testkörde Volvos nya ETC-system (läs mer här: TEKNISK FAKTA->ELEKTRONIK) på Estoril i Portugal. Detta var kortfattat ett nytt och revolutionerande säkerhetssystem som assisterade bilen i att inte få sladd under förhållanden som vanligtvis frammanade en sladd, systemets namn var ETC-systemet och som stod för ’Electronic-Traction-Control-System’ (läs mer på ELEKTRONIKSIDAN).
(om ni läser om 240A så finns det ett filmklipp, förklarat av Carl-Ingemar Perstad (Trafikmagasinet), som demonstrerar detta system i både racing bil men även för sedvanliga gatbilar presenterat av vår folkkära favorit Christer Glenning (✞)
(605 under test och sedan race på Estoril i Portugal)
Efter det att man avslutat säsongen så tillkännagav Volvo i november 1986 att man skulle dra sig ur racing, och syskonbilarna 604 & 605 splittrades upp – 605-bilen ställdes undan i kall-förvaring i nästan ett decennium på Volvo (tillsammans med två andra bilar – 01A (chassi 8201) samt 240A, som sålts redan 1987). Och 604-bilen såldes till Leif Wiik i Finland.
Senare 1995, efter att Gunnar Andersson (tidigare chef för Volvo Competition Service & R-Team) fått i uppdrag att bygga Volvo ett museum på Arendal i Göteborg, så då togs beslutet att 605- och 01A-bilen skulle bli utställningsföremål där, och där har 605 (tillsammans med 01A) vilat sedan dess och finns där fortfarande för allmänheten att beskåda, ja i utbyte mot en liten entréavgift såklart.
(2014 när undertecknad (mitten i vit piké) anordnade ett möte för att fira 30-års jubileum för att fira Volvos första vunna race på Zolder i Belgien 1984 – Ulf Granberg (i rutig flanellskjorta) som körde på Zolder -84 deltog såklart!)
Det har förkommit vid speciella tillfällen så som vid PR-events att man har tagit ut 605-bilen på rundturer på olika banor tillsammans med pressen, sist ska ha varit 1994! 605 har även funnits för uppvisning utanför Volvos museum vid tillfällen.
(Sist gång 605-bilen kördes var under ett test med den engelska tidningen Car Magazine när man testade konceptbilen av Volvo 855 som skulle komma att tävla i BTCC 1994)
En klassisk detalj på just en bil som är byggd av Magnum Racing är att de alltid hade nedsänkningar i torpedplåten under rutan för luftanslutning, spakar för brandsläckare och strömbrytare.
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1985
Ägare: Magnum Racing (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Luna/Magnum Racing
Förare:
Ulf Granberg |
Anders Olofsson ✞ |
Ingvar Karlsson ✞ |
Jean-Pierre Malcher |
Pierre Francois Rousselot /PR-TEST |
Christian Danner |
Leopold von Bayern |
Pär Brandt – ”Bilsport” /PR-TEST |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
850331 | Monza Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850421 | Vallelunga Slutresultat – 13 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850505 | Donington Slutresultat – 5 |
Ulf Granberg Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850512 | Anderstorp Slutresultat – 2 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850609 | Brno Slutresultat – 1 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850616 | Zeltweg Slutresultat – DNF (orsak motor) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850630 | Salzburgring Slutresultat – DNF (orsak differential) |
Ulf Granberg Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850707 | Nürburgring Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
850728 | Spa Slutresultat – DNF (orsak topplocks packning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1985 | Nogaro |
Pierre Francois Rousselot (F) | TEST – PRESSTEST |
850915 | Nogaro Slutresultat – DNF (orsak krasch) |
Ulf Granberg Jean-Pierre Malcher |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
851020* | Jarama Slutresultat – 6 |
Christian Danner (D) Leopold von Bayern (D) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1985 | Jarama |
Pär Brandt – ”Bilsport” |
TEST – PRESSTEST |
År: 1986
Ägare: Volvo Motorsport
Serier:
Utseende/Livery: Volvo Dealer Team Europé/Nordica
Förare:
Ulf Granberg /ENDAST ESTORIL TEST |
Carlo Rossi /ENDAST ESTORIL TEST |
Antonio Rodrigues /ENDAST ESTORIL TEST |
Thomas Lindström /PR |
Per-Gunnar Andersson /ENDAST ESTORIL TEST |
Mauro Baldi /ENDAST ESTORIL TEST |
Mike Cotton – ”Auto Select” /PR-TEST |
Flemming Haslund – ”Bilen – Motor og Sport” /PR-TEST |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
1986 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Ulf Granberg Carlo Rossi Antonio Rodrigues |
DRIVERS TEST – VOLVO |
1986 | Monza Slutresultat – ENDAST TEST |
Thomas Lindström | TEST – PUBLIC RELATIONS (PR) |
861019 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi |
ETC-TEST – VOLVO |
1986 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Mike Cotton – ”Auto Select” |
TEST – PRESSTEST |
1989 | Hällered (Volvo testbana) Slutresultat – ENDAST TEST |
Flemming Haslund – ”Bilen – Motor og Sport” | TEST – PRESSTEST |
1994 | Hällered (Volvo testbana) Slutresultat – ENDAST TEST |
? – ”Car Magazine” |
TEST – PRESSTEST |