Magnum Racing #504

Ägare: Peggen Andersson
Byggd av: Magnum Racing
Byggår: 1985
Ombyggnation 1986 (Restaurering): Volvo Motorsport
Chassi no#: 604/245280 (504/245280 – 1985)
Status: Står tävlingsklar

1985

(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)

Idag

(bild från Peggen Andersson)

Tekniska bilder 1986:
  
  
 

Bilder ifrån kraschen i Finland 1989 i Finland samt renovering:
  
  
(bilder från Leif Wiik & Pasi Rantamäki)

Tekniska bilder nutid efter renovering:
  
  

(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven & Christian Breum Fisker)

Bakgrund


Magnum Racing fick i uppdrag av Volvo Motorsport att bygga två bilar (503 & 504) och att själv driva ett team i ETC 1985. Mats ”lillen” Magnusson (✞) antog både rollen som teamchef och som chefstekniker. Som förare tog Magnum Racing Ulf Granberg och Anders Olofsson (✞) som sina första val men att man också hade tagit in rallyföraren Ingvar Karlsson (✞).

Teamet kör inte på Zolder utan man måste samtidigt som man fixar
503-bilen sätta ihop en ny bil för att hinna till Estoril i Portugal, som var säsongens näst sista tävling. Bilen man snabbt fick sätta ihop var 504, och som bara användes på Estoril, dessvärre för Ulf så var olyckan framme igen! Och en rätt allvarlig krasch sker som fotona nedan visar!


(Den rejäla kraschen på Estoril i Portugal som resulterade i att man blev tvungen att byta ut en del paneler!)


(Videoklipp från 240grupp-A.se© Youtubekanal)

Efter säsongen så gick 503 & 504 tillbaka till Volvo Motorsport för att byggas om och uppdateras då Volvo 1986 hade satt RAS Sport från Belgien under kontrakt att styra deras nya satsning. I och med det nya teamet så antogs en ny nummerserie bland Volvos tävlingsbilar så 503 blev sedermera 605 menas 504 blev 604, där 604 kom att bli RAS teamets reservbil.

604 kom faktiskt snabbare till användning än vad man kunnat förutsett, i tidiga tester på Monza i april så fattade 602-bilen eld med Johnny Cecotto bakom ratten då han tvingats att sätta bilen i ett räcke för att en bensinslang hade gått av, en ersättningsbil behövdes fort och det blev 604-bilen. Ulf Granberg och Anders Olofsson körde med 604 på Monza i Italien, Donington England samt i Hockenheim i Tyskland (där placerade man sig som bäst med 604-bilen på en 3:e plats på Donington).

Lagom efter Hockenheim och i Misano i Italien så hade RAS Sport blivit klara med restaureringen av 602-bilen. 604 ställdes då undan och kom inte att användas i tävling igen för ens senare inpå säsongen på Zolder i Belgien (med tre resterande tävlingar kvar), då Volvo Motorsport tagit beslutet att sätta in en tredje bil för att öka på chanserna för Volvo att vinna märkes mästerskapet, 604 med #26 på dörren kom att köras av Peggen Andersson (som tidigare tävlat flitigt med en egen 240 turbo) och Mauro Baldi från Italien (som kört för Volvo på Spa 24-timmars med Eggenberger Motorsport 1985), de placerade sig som bäst på en 5:e plats i finalen på Estoril i Portugal.


(604-bilen var den enda av Volvos Dealer Team bilar som tävlade med Speedline 17×9)

604-bilen som var byggd av Magnum Racing 1985 som reservbil hade de klassiska nedsänkningarna i torpedplåten under rutan för luftanslutning, brandsläckare och strömbrytaren som var ett signum av Magnum Racing, men 604 hade även ett extra och centrerat hål för torkararm. Och precis som man gjort tester med Brembo 1985 på 503-bilen så testade man även bromsar från Brembo även på 604 menas ordinarie bilarna 601602 hade bromsar från AP.


Efter det att man avslutat säsongen 1986 så tillkännagav Volvo att man skulle dra sig ur racing , syskonbilarna splittrades upp och 604 såldes tillsammans med Volvo Motorsports semi-trailer (F10-lastbil med släp) till Leif Wiik (✞) i Finland, (samma Leif som köpt TL2401, Thomas Lindströms första Volvo 1983).


(604-bilen vid testkörning/uppvisning inför Volvo Team Finland -86/-87 på Volvos testbana i Hällered)

Volvo Team Finland iscensattes 1987 och i detta team kom totalt tre bilar att ingå i – 1. Leif Wiik ✞ (604), 2. Heikki Salmenautio ✞ (IPS183) och 3. Juhani Koskinen ✞ (TL2401, fortfarande ägd av Wiik).

Leif Wiik vinner de finska mästerskapen 1987 i 604, den före detta bilen från Magnum Racing. Leif fortsätter att tävla under sitt eget namn framgångsrikt både 1988-89, där han kraschar 604 såpass illa på Ahveniston i Finland att man blev tvungen byta ut hela bakparti fram till C-stolpe, då Leif vid kraschen hade slagit i såpass hårt att bilen fattade eld, och bakdelen ja den fanns liksom inte mer… Leifs mekaniker Jorma Krook och Kurt Bäck fick jobbet att återställa 604 igen och vid renoveringen så plockades hela bilen ned, hela bakpartiet från c-stolpe och bakskärmar byttes ut, och man var så seriös att när man satte ihop bilen igen att den blev i utställningsskick. Leif Wiik ställde sedan av bilen i ett motormuseum i Tampere, Finland och kort därpå, efter en tidssjukdom, så förlorade Leif Wiik kampen mot cancer 2002.



(Diverse bilder från 1987-89 samt efter renoveringen och där 604-bilen stod i många år – Ett museum i Tampere i Finland)

Bilder ifrån branden där Leif Wiik hade kört på en oljefläck och därmed tappat kontrollen över bilen och åkte då in i skyddsräcket och bakpartiet ”exploderade” ordagrant som bilderna kan avslöja, nå anledningen till att branden uppstått berodde på att man bytt ut säkerhetstanken/blåsan som man vanligtvis hade bränslet i, men eftersom man bara körde sprinttävlingar så ville man spara in på vikt och valde att sätta dit den mindre varianten av bränsletank som fanns för rallybruk. 

(Foto Kari Näätänen)

Leif Wiiks familj, i samarbete med Matti Hakkala ✞ (Leifs vän), placerar ut en annons i bland annat Bilsport 2002, för €55.000 (cirka €73,800 eller SEK754.000 enligt dagens inflation) kunde bilen bli din. Men 604 blev aldrig såld och förblev stående på museet där bilen stått i många år innan och har ej tävlats med sedan renoveringen, bara startad vid tillfällen.

I juni 2013, efter mycket förhandlande fram och tillbaka, så köper Peggen Andersson 604 av Leif Wiiks änka, han kör hem bilen på en trailer hela vägen från Finland och hem till Falkenberg. Sedan dess så har bilen florerat på diverse bilutställningar i Sverige och även vid ett tillfälle i Essen i Tyskland 2014. 604 har sedan dess blivit uppstartad och eventuella planer på att tävla med bilen har funnits men inget som blivit satt i effekt.


(Bilder tagna av Peggen Andersson då han hämtade 604-bilen på plats i Finland 2013! Och första uppstart på över 20 år!)

Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©

Tävlingskalender


Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.



År: 1985

Ägare: Magnum Racing (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Luna/Magnum Racing
Förare:


Ulf Granberg

Ingvar Karlsson ✞
Datum Bana Förare Mästerskap
851013 Estoril
Slutresultat – DNF (orsak olycka)
Ulf Granberg
Ingvar Karlsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A


År: 1986

Ägare: Volvo Motorsport
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Nordica
Förare:


Ulf Granberg

Anders Olofsson ✞

Per-Gunnar Andersson

Mauro Baldi
Datum
Bana
Förare
Mästerskap
860323 Monza
Slutresultat – DNF (orsak växellåda)
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860406 Donington
Slutresultat – 3
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860413 Hockenheim
Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning)
Ulf Granberg
Anders Olofsson ✞
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
860928 Zolder
Slutresultat – DNF (orsak avkörning)
Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
(Anders Olofsson ✞ )
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861012 Jarama
Slutresultat – 7
Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
861019* Estoril
Slutresultat – 5
Per-Gunnar Andersson
Mauro Baldi
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
1986 Estoril
? TEST – PRESSTEST


Å
r: 1987-1989
Ägare: Leif Wiik Racing Team
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A & Kemora 500
Utseende/Livery: Nordica/Union/Coca Cola
Förare:


Leif Wiik ✞

Harri Toivonen
Datum
Bana
Förare
Mästerskap
 870425/26 Sadan Auton Ajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870502/03 Hämeelinna Race
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ ✞
Finska Mästerskapen i Grupp-A
870516/17 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870606/07 Ahveniston Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870613 Anderstorp
Slutresultat – 1
Leif Wiik ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870627/28 Seinäjoen Vauhtiajot
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870808 Ahvenisto
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870808/09 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
870822 Jyllandring
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Nordiska Mästerskapen i Grupp-A
870912/13* Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880604/05 Ahveniston VM-Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880702/03 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
880820/21* Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞
Harri Toivonen
Kemora 500
890513/14 Hämeelinna Race
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
890603/04 Ahveniston VM-Vauhtipäivät
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
890617/18 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
890715/16 Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
890805/06 Ahveniston Syyskilpailut
Slutresultat – DNF (Orsak krasch)
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
890909/10* Kemora
Slutresultat – ?
Leif Wiik ✞ Finska Mästerskapen i Grupp-A
error: Content is protected!