(Notera att all text på sidan är skriven i dåtid)
RAS Sport har erfarenhet inom både rally och racing. I rally har man bland annat tävlat med stora märken som Porsche och Audi i grupp-B serien. De senaste tre åren har RAS Sport kört banracing med VW Golf i Grupp-A klass 1 med stor framgång. På meritlistan finns bland annat segrar i SPA 24-timmars, Donington och på Brno, man har dessutom tagit flera andra och tredjeplaceringar. Men nu när man tar det stora klivet upp i den största klassen är det med bra erfarenhet och samt men främst i ett starkt team.
Teknisk chef på företaget RAS Sport, Belgien, Henri Lotterer äger företaget tillsammans med partnern Charles Loius Jouret, som har bred erfarenhet inom racing. Ett språng in i säsongen lyckades teamet att få in engelsmannen John Wickham som Team Manager. Wickham har en lång erfarenhet inom racing, bland annat från Formel 1 men också rally. Förutom två skickliga tekniker med Volvo-erfarenhet så finns dessutom chassi-experten Claude Roulle, som tidigare vart med i Luigi-Racing stallet som körde Alfa Romeo i Grupp-A.
I februari 1986 så testade RAS tysken Hans Heyer mot 240 Turbon, detta var ett gemensamt beslut som Henry Lotterer och chef för Volvo Motorsport Bo Wikås hade kommit överens om. Samtidigt så hade även den belgiska Le Mans föraren Jacky Ickx visat intresse för att köra Volvo Turbon. Thomas Lindström och Johnny Cecotto hade testats mot varandra, och RAS testade och ville även ha med Anders Olofsson men de varit tveksamma till Ulf Granberg och att RAS ansåg att hans körstil inte var passande för teamet. I grunden så hade RAS velat haft ett hel-belgiskt team, men Volvo Motorsport hade sista ordet om detta och så blev det inte.
RAS tog över och återanvände de bilarna som från föregående säsong (Eggenberger), bilarna med chassinummer 501 och 502, dessa bilar blev nu 601 och 602. (För att förklara varför bilarna fick dessa chassinummer är simpelt. I #601, stod siffran ’6’ för produktionsår ’1986’, och att ’01’ stod för bilens ordning i produktionen vilket då var att bilen som bar nummer ’1’ var först och så vidare).
Belgiska RAS tog emot 601-bilen i februari 1986, bilen demonterades till tom kaross och man gjorde en total genomgång, karossen satte i en riktbänk och man kollade karossen ifall den blivit sned vilken den inte var och monterade ihop bilen igen. Den var nu startklar.
Lite senare i februari månad mottog man även 602-bilen, samma procedur blev det här. Man blev dock tvungen att byta vänster bakskärm efter en skada som Gianfranco Brancatelli åsamkat på Macau Grand Prix i slutet av november 1985.
Bil 603 (Thomas Lindströms före detta bil från 1984) 240A 401, som Volvo Motorsport hade byggt om till högerstyrd inför tester i effektivare kurvtagningar och fann att en högerstyrd bil gick bättre i högerkurvorna, då banor mer eller mindre är högerorienterade. RAS fortsatte dock att köra vänsterstyrt då det blev för komplicerat att lära förarna att köra högerstyrt, detta då det var för tidspressat och kommande säsong låg runt hörnet. Bilen kom att användas i PR-syfte, att RAS-förarna skjutsade PR-folk (på Monza). Man tog sedan beslutet att sälja bilen, och på plats på Monza var även Mark Petch (NZ) och John Sheppard (AUS) som observatörer, detta då man startat ett Volvo Dealer Team i Australien (Australian Volvo Dealer Team – AVDT). Petch och Sheppard fick då förfrångan om dem var intresserade av att köpa den högerstyrda 603-bilen, dem tvekade inte och köpte bilen och som anlände till Australien till den fjärde deltävlingen på Adeladie, och kördes då av John Bowe (AUS).
Bil 604 (före detta Magnum Racing, 1985) blev en bil som Volvo Motorsport hade uppdaterat för 1986 som testbil, men att bilen snart blev intagen som reservbil efter det att 602-bilen hade fattat eld på Monza under träning i försäsongen, och blev på så sätt obrukbar för stunden och man behövde då snabbt en reservbil för RAS-teamet. 602-bilen återställdes och återgick i tjänst efter 3 deltävlingar. 604-bilen förblev test/reservbil men återgick i tjänst i slutet av säsongen då Volvo Motorsport satte in bilen med förarna Peggen Andersson och den italienska föraren Mauro Baldi, de körde de tre sista tävlingarna av säsongen. Bilen var även utrustad med Brembo-bromsar och 17″ Speedline-fälgar (med ihåliga ekrar). Övriga bilar var alla utrustade med 16″ BBS-fälgar.
Bil 605 (före detta Magnum Racing, 1985) en bil uppdaterad med ETC-systemet som man testade för stunden (Electronic-Traction-Control-System). Man körde bevisligen snabbare än övriga Volvobilar med detta system. Bilen gick under Volvo Motorsport men fungerade som en reservbil åt RAS. Bilen var också utrustad med Brembo-bromsar och 17″ Speedline-fälgar.
Bil 606 är den samma bil som Volvo Motorsport utnyttjade som sin egen testbil under startåren i Grupp-A 1983-84, InfraPaint-bilen. Bilen var flerfärgad ända fram tills 1986, då den lackades om i samma färger som RAS-teamets bilar. Bilen tävlades aldrig med utan användes, återigen, som testbil, åt förarna men bilen nyttjades även för PR-folket under tester för media och så vidare.
(RAS Sport teamet 1986 – bild från Hans-Åke Söderqvist)
Volvo 240 Turbo Grupp-A 1986 – RAS Sport
Motor – Volvo B21ETAL (med vatteninsprutning)
Effekt – 340hk (253kW) @ 6.600rpm / 420Nm @ 4.000-5.500rpm.
Toppfart – Strax över 250km/h beroende på utväxling på bakaxel.
Tekniska bilder 602
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Tekniska bilder 604
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven)
Chassi – 601
(bild från Dan Morgan)
Chassi – 602
(bild från Dan Morgan)
Chassi – 603 (Såld till Australian Volvo Dealer Team)
(bild från oldracephotos.com)
Tävlingskalender 1986 – Chassi 603 (245274) | |||
860325 | Monza | Ulf Granberg Thomas Lindström Johnny Cecotto Anders Olofsson ✞ |
PRE-SEASON TEST |
860326 | Monza |
Ulf Granberg | TEST – PUBLIC RELATIONS (PR) |
Chassi – 604 (Volvo Motorsport)
(bild från Marc Boels Photography)
Tävlingskalender 1986 – Chassi 604 (245280) | |||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
860323 | Monza Slutresultat – DNF (orsak växellåda) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
860406 | Donington Slutresultat – 3 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
860413 | Hockenheim Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
860928 | Zolder Slutresultat – DNF (orsak avkörning) |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi (Anders Olofsson ✞ ) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
861012 | Jarama Slutresultat – 7 |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
861019* | Estoril Slutresultat – 5 |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1986 | Estoril |
Diverse förare (motorsportjournalister) | TEST – PRESSTEST |
Chassi – 605 (Volvo Motorsport)
(bild från Joao Abreu)
Tävlingskalender 1986 – Chassi 605 (245279) | |||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
1986 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Ulf Granberg Carlo Rossi Antonio Rodrigues |
DRIVERS TEST – VOLVO |
1986 | Monza Slutresultat – ENDAST TEST |
Thomas Lindström | TEST – PUBLIC RELATIONS (PR) |
861019 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi |
ETC-TEST – VOLVO |
1986 | Estoril Slutresultat – ENDAST TEST |
Mike Cotton – ”Auto Select” | TEST – PRESSTEST |
Chassi – 606 (Volvo Motorsport)
(bild från Hans-Åke Söderqvist)
Tävlingskalender 1986 – 606 (210002) | |||
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
1986 | Kemora |
Anders Lindberg Diverse finska testförare |
TEST – PUBLIC RELATIONS (PR) |
1986 | Imola |
Johnny Cecotto | TEST – VOLVO |
1986 | Nogaro |
Thomas Lindström | TEST – PUBLIC RELATIONS (PR) |
Team Manager
John Wickham (GB)
Bakgrund
John Wickham har en bakgrund inom rally, både som förare (endast som hobby) och som tävlingssekreterare för BARC i England. Vidare så har Wickham en bakgrund inom F2 med John Surtees, March och Honda, där Wickham jobbade med Stefan ”lill-lövis” Johansson. Vidare så jobbade Wickham sedan med ’lill-lövis’ igen då Honda slagits ihop med Williams i Formel 1.
Teknisk Chef
Henry Lotterer (B) ✞
Racing Ingenjör
Claude Rouelle (B)
Team Koordinator
Hans-Åke Söderqvist
Mekaniker Chassi 601
Ledare Alain Tieri (B) |
Mekaniker Roger Perin (B) |
Mekaniker Jean-Michel Fameree (B) |
Mekaniker Jean-Louis Aerts (B) |
Mekaniker Tage Lindström |
Mekaniker Chassi 602
Ledarmekaniker Marc Wouter (B) ✞ |
Mekaniker Jean-Michel Hebert (B) |
Mekaniker Ronny Wathelet (B) |
Mekaniker Jean-Louis Aerts (B) |
Mekaniker Tage Lindström |
Mekaniker/Tekniker Volvo Motorsport
Mekaniker/Tekniker Björn Scheuer |
Mekaniker/Tekniker Göran Sällström ✞ |
Mekaniker/Tekniker Frank Millqvist |
Tekniker Lars Sanberg |
Tekniker Kent Melin |
Mekaniker Olavi Hakala |
Mekaniker Matti Hakala ✞ |
Mekaniker Dan Boström |
Mekaniker Peo Kallies |
Mekaniker Stefan Heijus |
Mekaniker/Tekniker Tony Ganemyr |
Mekaniker Kenneth Larsson |
Motor Bengt Andersson |
Mekaniker Håkan Ivarsson |
Chassi – 601
Förare
Thomas Lindström
Bakgrund
Som nuvarande Mästare i de Europeiska Mästerskapen (ETC) som han tog tillsammans med Italienaren Gianfranco Brancatelli. Man vann sju stycken tävlingar av fjorton möjliga, då skall även nämnas att man alltid placerade sig på prispallen.
Tillsammans med sin far, Tage Lindström, så öppnade Thomas en verkstad (TL Racing AB) i sin hemstad Norrköping och var snart så var man i full gång med att bygga och trimma standard bilar i en tidig ålder. Thomas och Tages mekaniska kunskap erkändes av många, speciellt de som de byggt riktiga vinnarbilar åt. I det sena 1970-talet och tidiga 1980-talet så var Thomas både Svensk och Nordisk Mästare då i bilar som man byggt i sin egen verkstad i Norrköping, Volvo och VW.
När Grupp-A reglerna blev introducerades 1982, blev Thomas genast intresserad och startade jobbet att bygga om en Volvo 240 Turbo för att passa de nya reglementet. Thomas började tävla i ETC 1983 och då med goda resultat. Thomas startade sedan säsongen 1984 i ETC med att slå Tom Walkinshaw, som då körde Jaguar XJ-S, på Monza banan i Italien, och som det verkade så behövde Thomas heller inte anstränga sig något större heller för att göra det. Därmed gjorde Volvo 240 Turbon och Thomas kända inom racing i de Europeiska Mästerskapen. Så när Thomas i Eggenbergers Volvo vann de Europeiska Mästerskapen (ETC) förra året, var det helt enkelt både logiskt och ett framsteg för Volvon, och Thomas.
Thomas Lindström är en extremt professionell förare. Han är inte bara snabb, han bär även gåvan att köra i timmar utan att någon gång förlora sin koncentration. Detta år kommer Thomas att köra för det Belgiska RAS Sport stallet och fortsättningsvis försvara sin titel i ETC 1986.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | RAS Sport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1985 | Volvo 240 Turbo | Eggenberger Motorsport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Volvo 240 Turbo | TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Johnny Cecotto (VE)
Bakgrund
Johnny Cecotto startade sin racing karriär som 16-åring. Men på den tiden var det racing på två hjul som gällde, en Honda 750cc och en lokaltävling i Caracas, Venezuela, blev starten på hans karriär, och vägen till hans vinst av Världs Mästerskapen skedde 1972. I de följande åren var Johnny latinamerikansk Mästare inom Road Racing. 1975 kom Johnny till Europa för att tävla. Han gjorde succé och blev tvåa i Världs Mästerskapen 1976. Nästkommande säsong ruinerades av en armskada, men 1978, nådde han sin topp. Johnny visade sig i otrolig form och tog hem segern i att vinna Världs Mästerskapen i 750cc klassen och han blev även trea i 500cc klassen med Yamaha.
Säsongen 1979 ruinerades även den av ytterligare en skada, och 1980 började Johnny att tävla inom racing, fast nu på fyra hjul. Han började i Formula 2 med stor framgång och var snart erbjuden ett Formula 1 kontrakt av Minardi 1981. March teamet gjorde Johnny till fabriksförare 1982, senare och han visade snart sin begåvning och potential som förare genom att vinna en rad olika Formula 2 tävlingar i de Europeiska Mästerskapen.
Detta i sig ledde till mer Formula 1 tävlingar, först med Theodore Racing, Johnny tog en poäng redan i sin andra Grand Prix tävling men efter det gick det allt tyngre för honom, och senare med Toleman, tillsammans med en viss Ayrton Senna. I kvalet i Storbritanniens Grand Prix 1984 bröt Johnny båda benen och därmed var hans säsong, men främst, karriär i Formel 1 över.
Standardvagns racing är något som är nytt för Johnny fast ändå inte, förra året (1985) körde han i en Schnitzer BMW 635. Men i år kommer Johnny att köra hela säsongen i en av RAS Sport stallets Volvo 240 Turbo bilar.
Citat från Johnny själv angående ämnet:
”-Jag ser fram i mot denna säsong med mycket entusiasm och självsäkerhet. Volvo visade sin värdighet på banan förra året men en del imponerande banvinster. Testkörningarna jag har gjort i år i bilen har lämnat mig väldigt häpen, bilen känns otroligt snabb och väl balanserad. Så jag ser fram i mot en bra säsong…”
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | RAS Sport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1985 | BMW 635CSi | BWM Belgium | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Toleman TG184 (Hart) | Toleman | F1 |
1983 | Theodore N183 (Ford) | Theodore Racing Team | F1 |
Förare
Anders Olofsson ✞
Bakgrund
Det var under 1970-talet Anders blev en av de nya och stora stjärnorna inom Formula racing. Med ett stort antal titlar i bagaget av Svenska Mästartitlar, gjorde Anders entré på de Europeiska banorna 1975. Med perfekta resultat inom Formula 3 gjorde att Anders blev känd och ett stort namn i racingvärlden och att han klättrade inom Formula 3 och blev en favorit till de Europeiska Mästerskapen 1977. Han visade vilken talangfull förare han verkligen var. Och var (vad man kallade på engelska ”cucumber cool”) lugn som en filbunke som den Svensk han var. Inte mindre än ett år senare hade Anders vunnit totalt sju stycken Forumula 3 titlar och i slutet av säsongen delade han första plats med Jan Lammers. Detta gjorde att Anders blev ett eftersökt namn inom Formula 1, Anders gjorde en del testkörningar med Formula 1 stall så som Wolf och Brabham.
Men slutligen så beslöt sig Anders att koncentrera sig på sig civila jobb som var att han var försäkringsman inom godstransport branschen. Hur som helst så kunde Anders inte dämpa sitt brinnande intresse för motorsporten och hans racing instinkt drog honom sakta men säkert tillbaka inom racing. Först var det mest på en hobbynivå, och under 1982-83 körde Anders tillsamman med Greger Petersson i en Volvo 240 Turbo i Europa Mästerskapen, och samma sak under 1984 men då tillsamman med Thomas Lindström i hans svart 240 Turbo. Men 1985 verkade Anders som fabriksförare åt Svenska Magnum Racing teamet som tävlade med Volvo 240 Turbo.
Citat från Anders angående ämnet:
-”Det är en självklart utveckling att jag i år på heltid kommer att köra som fabriksförare åt Volvos nya RAS Sport team. Jag känner en allt starkare motivation än jag gjort förut och ser fram i mot kommande säsong med RAS Sport stallet och Volvo.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | RAS Sport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1985 | Volvo 240 Turbo | Magnum Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Volvo 240 Turbo | Sportpromotion/TL Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
Förare
Mauro Baldi (IT)
Bakgrund
Baldi började tävla i rally 1972, övergick till racing i Renault 5 Racing i Italien 1975, blev en toppförare i formel 3 1980 och vann det europeiska F3-mästerskapet 1981.
Baldi tävlade sedan i formel 1 i tre olika stall under fyra säsonger i början av 1980-talet. Hans bästa resultat var en femteplats på Zandvoortbanan i Nederländerna 1983 och en sammanlagd sextondeplats i formel 1-VM 1983. Baldi fortsatte med F1 under 1984-85 i Spirit Hart stallet.
Har fått pröva en del Volvo nu under 1986, först var Mauro tänkt att köra i en tredje bil redan på Anderstorp i Sverige som var den femte deltävlingen i TCC då tillsammans med landsmannen Teo Fabi, senare kom även Robert L. Kvist som ett alternativ på Anderstorp. Varför detta inte blev av vet man inte idag… Tidigare testkörningar, då inofficiella, för Volvo gjorde Mauro bland annat på Misano i Italien, som var tävlingen före Anderstorp.
Men Mauro fick sin chans med Volvo på Spa 24-timmars, då tillsammans med rutinerade Volvoförare som Anders Olofsson och Johnny Cecotto. Men egentligen var det planerat av RAS teamet att man skulle delta med en ytterligare en tredje bil på Spa 24h och Mauro var då planerad att köra tillsammans med Nya Nyzeeländaren Robbie Francevic, som tävlat med 240 Turbo sedan 1985 då han bland annat vann på Wellington 500 tillsammans med Michel Delcourt och gick sedan vidare och tävlade i de Australiensiska Mästerskapen 1985. Med denna tredje bil skulle man öka Volvos chans att vinna märkesmästerskapen och även att vinna på Spa men även detta var något som inte hände.
Senare så fick Mauro en mer men kortare permanent plats i Volvos fabriksteam då tillsammans med Peggen Andersson. De båda körde tillsammans i de tre sista deltävlingarna i TCC under 1986.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | RAS Sport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1985 | Lancia LC2-85 | Martini Racing Lancia | FIA World Endurance Championship |
1984 | Spirit 101 – Hart | Spirit | F1 |
1983 | Alfa Romeo 183T | Marlboro Team Alfa Romeo | F1 |
Chassi – 602
Förare
Ulf Granberg
”Världens snabbaste lokförare” är smeknamnet på Ulf som ofta förekommer sett till hans civila jobb, som just är lokförare. Hur som helst är Ulf sällan på jobbet nu för tiden. Över de två senaste åren har han framgångsrikt tävlat i Svenska Magnum Racing teamet med Volvo 240 Turbo, och det med en del goda resultat och vinster. Ulf bar ansvaret, tillsammans med Robert L. Kvist, att bli den första föraren i en Volvo 240 Turbo att vinna en tävling, detta skedde på Zolder banan i Belgien 1984.
I sitt hem i utkanterna av Göteborg, ser man klart och tydligt bevis på Ulf skicklighet som förare. Och precis som Thomas Lindström så har Ulf dominerat de klasser inom racing som han deltagit i de 10 senaste åren. Ulf är en mycket snabb förare med en mycket välutvecklad känsla för att vinna och på det ett underbart temperament. Han besitter den typ av uthållighet man behöver vid de långa 3-3,5-timmars loppen i ETC.
Ulf säger sig ha en fruktansvärd aptit för den typ av standardvagnsmästerskap som existerar idag, och det är något som kommer att öka hans chanser i att bli en av de snabbaste förarna inom ETC-serien över kommande säsong med RAS Sport stallet bakom ratten i en Volvo 240 Turbo.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | RAS Sport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1985 | Volvo 240 Turbo | Magnum Racing | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1984 | Volvo 240 Turbo | Luna/Sportpromotion | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) |
1983 | Volvo 240 Turbo | Team Luna | Volvo Turbo Cup |
Förare
Thomas Lindström
Bakgrund
Samma som ovan.
Förare
Anders Olofsson ✞
Bakgrund
Samma som ovan.
Förare
Didier Theys (B)
Bakgrund
För andra året i rad så kommer Theys att köra för Volvo i 24-timmars på Spa (Förarna som körde med honom dock fann honom lite väl långsam mellan förarbytena).
Chassi – 604
Förare
Ulf Granberg
Bakgrund
Samma som ovan.
Förare
Anders Olofsson ✞
Bakgrund
Samma som ovan.
Förare
Per-Gunnar Andersson
Bakgrund
Efter många år som förare i privatregi i både DTM och ETC i en Volvo 240 Turbo har Peggen visat sig värdig. Han får därför chansen att ratta en Volvo under RAS Sport 1986. Peggen kommer att köra en bil tillsammans med Italienaren Mauro Baldi, de tre sista deltävlingarna.
Statistik | |||
År | Bil | Team | Mästerskap |
1986 | Volvo 240 Turbo | Beckers Racing (Team ML Racing)/RAS Sport | ETC (Europeiska Mästerskapen i Grupp-A) & DTM (Deutsche Tourengwagen Meistershaft) |
1985 | Volvo 240 Turbo | OK Motorsport (Team ML Racing) | DPM (Deutsche Produktionswagen Meistershaft) |
1984 | Volvo 240 Turbo | Team ML Racing | DPM (Deutsche Produktionswagen Meistershaft) |
1983 | Volvo 240 Turbo | Team ML Racing | Volvo Turbo Cup |
Chassi – 605
Förare
Mauro Baldi (IT)
Bakgrund
Samma som ovan.
Förare
Per-Gunnar Andersson
Bakgrund
Samma som ovan.