Ägare: Mark Petch |
Byggd av: TL Racing AB |
Ombyggnation 1986 (till högerstyrd): Volvo Motorsport |
Restaurerad 2017: Pelle Nilsson (Wargia Engineering) & Ulf Granberg (Granberg Produktion) tillsammans med Joakim Magnusson, Rune Larsson, Mikael Letterström & Mark Petch |
Byggår: 1984 |
Chassi no#: 603/245283 (240A 401/245274 1984-1985) |
Status: Undergår renovering |
1984
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
2017
(bild från Mark Petch)
Tekniska bilder (1984)
(bilder från Ronald Janssens)
Tekniska bilder (2000)
(bilder från Pelle Nilsson)
Tekniska bilder (under renovering 2017)
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven, Pelle Nilsson & Mark Petch)
Bakgrund (berättad i kronologisk ordning)
1984
TL Racing AB bygger två identiska Grupp-A bilar (240A 401 & 402) hemma i Norrköping (en ordinarie bil samt en reservbil). Säsongen inleds med att Thomas Lindström kör tillsammans med belgaren Valentin Simons (bild 2-3) i de två första tävlingarna (Monza samt Vallelunga i Italien) efter det så anslöt sig Anders Olofsson ✞ (bild 4) till teamet igen. Det är en bra säsong då teamet alltid låg i bland topp tio där bästa placeringarna var en fjärde placering på Zeltweg i Österrike och en tredje placering i finalen på Mugello i Italien. Efter säsongen -84 så säljs båda bilar, där 401-bilen säljs till Volvo Motorsport (VMS) menas reservbilen, 402 (bild 4), såldes till Portugal via Volvo Portugal till en privatperson vid namn António Rodrigues.
(Thomas Lindström fortsatte i det svarta temat även 1984 tillsammans med Valentin Simons och Anders Olofsson ✞)
(Unik bild från Essen Motor Show 1985, där man ser 401-bilen där man inte bara kan notera flertalet Eggenberger Motorsport dekaler men också namnet Sigi Müllers på framskärmen – Något här skvallrade om framtiden!)
Vintern/hösten 1985
401-bilen, kom att funka som en referens-/test- eller i nödfall, reservbil, för Eggenberger Motorsport 1985. Under försäsongen när man testade i Frankrike på Nogaro så hade 401-bilen hade fortfarande 1984 års specifikation (Gen2), och i vilken utsträckning 401-bilen användes under tester 1985 är inte känt men bilen kom aldrig att användas under tävling.
Vidare, som kan noteras var att bilens högra och vänstra sida lackas i två olika röd/vita teman (se bild 3-4), detta då man inte bestämt sig för hur bilens färger/tema skulle bli ännu, varför man endast kan se promotionbilder på bilen från förarsidan. Låt även notera att bilen ännu också är svart i motorrum.
(Den svarta bilen blev vit, men endast exteriört! Notera även att bilen såg olika ut från vänster och höger sida)
Vintern/hösten 1986
Vintern 1985 så skriver Volvo kontrakt med RAS Sport (Ring Auto Service) från Belgien, där 401-bilen tidigt 1986 fick en mer dokumenterad och aktiv roll som testbil. Vidare så uppdaterar Volvo Motorsport 401-bilen till 1986 års specifikation (Gen4) och bygger samtidigt om bilen till högerstyrd, varför kan läsa nedanför. 401 lackas om i samma färger som RAS-bilar fått (vit/blå/grå). Vidare då Volvo Motorsport uppdaterat 401-bilen så fick den samtidigt ett nytt chassinummer – 603 – Då samtliga bilar 1986 följde chassinummerserie – 601-607 (som finns att läsa mer om på CHASSI-SIDAN).
RAS Sport och VMS (Volvo Motorsport) utför tester med 603 på vårkanten på Monza i Italien, och kommer då fram till slutsatsen att 603 var snabbare i högerkurvor (anledningen till dessa tester var låg till grund då de flesta banor de facto är högerorienterade). Trots dessa positiva resultat så väljer ändå RAS Sport att fortsätta köra med de vänsterstyrda bilarna man hade – 601,602,604&605). Detta berodde på att det blev alldeles för kort tid för förarna vänja in sig att köra högerstyrt följt till att det endast bara var några månader kvar tills dess att säsongen startade, det och att man hade mycket testkörning kvar att göra för att ställa in övriga bilar inför säsongen.
Bäst i test hade Ulf Granberg varit då han haft tidigare erfarenheter med att köra högerstyrt sedan Volvo Cupen på 1970-talet, även Thomas Lindström hade erfarenheter av detta men att hans tider inte varit likvärdiga till Granbergs enligt uppgifter. Menas Anders Olofsson och Johnny Cecotto inte alls hade fått lika övertygande tider, vilket i sig kan ha varit orsaken till varför man definitivt övergav tanken om att gå över till att köra högerstyrt. Fast man hade ju likväl kunnat satt Granberg och Lindström i samma bil, fast Volvo hade andra planer om vem som skulle köra med vem.
(Enda bilden, som dessvärre är en ’Print Screen’ från ett filmklipp, som finns på 603 som högerstyrd med RAS Sport – film från 240grupp-A.se© Youtubekanal)
Våren/hösten 1986
På vårkanten av mars/april så säljer Volvo Motorsport 603-bilen till Volvo Australiens nystartade Volvo team – Australian Volvo Dealer Team (AVDT). Mark Petch (AVDT) samt John Sheppard (AVDT) hade då varit på plats på Monza under tester/PR-arrangemang för motorjournalister (där Ulf Granberg skjutsat motorjournalister några varv på Monza-banan i 603-bilen) anordnat av Volvo Motorsport. Petch (NZ) och Sheppard (AUS) blev erbjudna att köpa 603-bilen på plats (efter slutsatsen att inte köra högerstyrt), ett tillfälle dem tog! 603-bilen, som blivit uppdaterad med senaste specifikation för 1986 (Gen4).
Till en början i Australien så kör enbart John Bowe (AUS) 603-bilen men senare in på säsongen så kör Robbie Francevic (NZ) uteslutande 603-bilen. Vidare på James Hardie 1000 på Bathurst, i slutet av säsongen så kör Graham McRae ✞ (NZ) och Neville Crichton (NZ) 603-bilen, detta då Francevic (NZ) hade blivit avskedad från AVDT på grund av meningsskiljaktigheter med team-chefen John Sheppard (AUS) tävlingen innan. Men med redan samlade poäng så vinner Francevic de Australiensiska mästerskapen i Grupp-A (med 5 poäng över George Fury (AUS) som kommit tvåa i sin Nissan Skyline). Kort därefter så meddelar Volvo att de nu kommer att dra sig ur att tävla i Grupp-A. Detta innebar att Volvo återkallade 603-bilen tillsammans med två andra bilar (405-bilen & 2428A1168048) från Australien till Sverige i November 1986.
Christer Simonsen hade då visat intresse att köpa 603-bilen av Volvo Motorsport, och gör så under vintern 1986.
(603-bilen i Australien 1986)
1987
Team CMS, bestående av far och son (Kurt ✞ och Christer Simonsen, tävlar i de Europeiska Mästerskapen i Grupp-A (ETC) med 603-bilen där de placerade sig som bäst på en sjätte plats på Donington i England och totalt som 21:e bil i Spa 24-timmars i Belgien, där Simonsens kör tillsammans med belgaren Jean-Marie Baert (som kört Volvo med GTM 1984). De klarar sig till en tredje plats totalt i sin klass för bilar över 2500cc.
(603 med Team CMS i ETC 1987 – film från 240grupp-A.se© Youtubekanal)
Team CMS blir, tack vare sin tredje placering, inbjudna att tävla i Macau Grand Prix 1987 (i slutet av november), de tävlar dock aldrig då de istället hyr ut 603-bilen till Hans-Åke Söderqvist (Söderqvist Racing Sport-SRS) på plats i Macau. Anledningen till detta var att SRS hade lovat Kamachi att tävla med två bilar, den andra bilen (2428A1168048), hade dessvärre fastnat i Japan efter Fuji Inter-Tec. Men att SRS då lyckades att övertyga team CMS att stå över att tävla i utbyte mot ett bra gage. 603-bilen fixas upp i Kamachi tema (som Volvo haft även 1986), 603-bilen körs av italienaren Gianfranco Brancatelli (Volvo 1985) som dessvärre tvingas avbryta tävlingen på grund av en trasig differential (vilket då kanske även hade kunnat bli Team CMS öde…).
(Branca i 603 på Macau 1987 där han tyvärr tvingades att avbryta på grund av en havererad diff.)
1988
603-bilen är fortfarande kvar hos Söderqvist Racing Sport i början av 1988, som bygger om 603-bilen till vänsterstyrd (utan CMS vetskap!) åt den italienske föraren Giorgio Chipelli (bild 1-2), då han skulle testköra bilen på Magione i Italien. SRS som inte vid detta tillfälle hade en bil använde därför CMS-bilen då SRS ville försöka att övertyga Chipelli att köpa en bil (som SRS då skulle bygga hemma i Sverige), dessvärre så föll affären igenom.
På vårkanten i april 1988 får Team CMS tillbaka den vänsterstyrda 603-bilen som sen lackas om i silver, och Team CMS tar in föraren Ulf Granberg och bildar Team CMS-Luna Racing. Granberg tävlar i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988 och blir tvåa totalt efter Lennart Bohlin i en BMW M3.
(Först Italien (bild 1-2) och sedan de Svenska Mästerskapen i Grupp-A (bild 3-4) samt ett filmklipp från Knutstorp 1988 (se från 00:00 till 00:39)
1989
Robert Koistinen (Finland) hyr 603-bilen av Team CMS, via mellanhanden Veli Packalen ✞ (vid bagagelucka i bild 1), som då jobbade på Team CMS, Koistinen testkör bilen på Gelleråsen i Sverige.
(En ung Robert Koistinen testar 603-bilen på Gelleråsen i Sverige, fortfarande i samma utseende som Ulf Granberg körde bilen i de Svenska Mästerskapen i Grupp-A 1988)
I Finland, 1,5h in i ett långdistanslopp på Kemora 500 på kommer Koistinen i slutet av den långa raksträckan på banan och då exploderar vänster bromsskiva och samtidigt går vänster styrstag av(!) vilket gör att bilen knappt gick att styra! Men Koistinen får dock till slut stopp på bilen och då var han dryga 200 meter utanför banan! Innan olyckan inträffade så låg Koistinen tvåa i tävlingen. 603-bilen lackas därefter om till gul av Koistinen och han tävlar i de Finska Mästerskapen och även en deltävling i de Nordiska Mästerskapen på Anderstorp under 1989-1990.
(Gul var en färg Robert Koistinen haft på tidigare tävlingsbilar han haft)
1990-1999
Christer Simonsen (Team CMS) får tillbaka 603-bilen från Finland efter säsongen -90, och vid ett tillfälle så skall några mekaniker från Team CMS testat 603-bilen, och kört av banan och rullat på taket, vilket resulterade i skador på tak samt höger c-stolpe. Team CMS säljer kort därpå 603-bilen (i sitt befintliga skick) till en Stefan Larsson (SL Turbo) i Värmland, och Stefan provkör endast 603-bilen en gång, på Gelleråsen, något som resulterade i att topplockspackningen gick sönder, efter detta så blir 603-bilen ståendes i 9 år…
(603-bilen på Gelleråsen)
1999-2016
Pelle Nilsson (Zacco-Pelle) köper den gamla 603-bilen i sitt befintliga skick, planen var att bilen skulle återställas till originalskick, så den tas isär och alla delar placeras i L4-pallboxar, karossen ställs undan i väntan på renovering. Men tiden rullade på och Nilsson finner aldrig tiden till någon renovering, detta då han är egen företagare, och 603-bilen (läs karossen) blir stående i 7 år…
Under vårkanten av 2016 så kontaktar Mark Petch från Nya Zeeland undertecknad (Björn Ohlson), och förklarar att han är intresserad av att köpa 603-bilen och undrar vidare om den är till salu? Så undertecknad kontaktar Pelle Nilsson, och svaret är ja, 603-bilen är till salu. Så till augusti 2016 har Nilsson hunnit att sammanställa alla delar, varpå Petch (NZ) kommer på besök för att studera skicket på delar och kaross, och konstaterar då (efter att ha sett vilket jobb man kan utföra på Wargia Engineering) att Nilsson skall renovera karossen på sitt företag, som är en stor mekanisk verkstad – Wargia Engineering i Vänersborg.
(603-bilen i det tråkiga skick Pelle Nilsson fann den i! Här behövs lite TLC)
2016-idag
I slutet av 2016 (i november) så återvänder Mark Petch (NZ) tillbaka till Sverige, och 603-bilen har nu bytt ägare, och Petch (NZ) besöker Wargia Engineering för att se över karossrenoveringen av 603 – Ett tämligen stort projekt! Karossen, som var så illa tilltygad, att mycket plåt var tvungen att bytas ut.
Efter lack (i juni 2017) så tar resterande av renoveringen plats (hemma i Ulf Granbergs garage) tillsammans med Ulf Granberg, Mark Petch (NZ), Joakim Magnusson och Mikael Letterström (med flera).
I augusti 2017 så står 603-bilen färdig på hjul i rullande skick, och visas då upp i samband med VROM (Volvo Rendezvous Owner Meeting) utanför Volvos museum i Arendal i Göteborg (Sverige). Under hösten 2017 så sätts 603-bilen i en container för att skeppas hela vägen till Nya Zeeland, och i november -17 så anlände 603-bilen till sin slutdestination och nya ägare – Mark Petch.
Vidare väntar resterande arbete hos Petchs mekaniker för att 603-bilen skall bli färdig och köras av en ivrig John Bowe (AUS) igen, som kört den över 30 år tidigare.
(603 från tom kaross till nästan färdig bil på hjul i Sverige och sedan i Nya Zeeland!)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med.* markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1984
Ägare: TL Racing AB
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Cirkel Kaffe/TL Racing
Förare:
Thomas Lindström |
Valentin Simons |
Anders Olofsson ✞ |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
840401 | Monza Slutresultat – 6 |
Thomas Lindström Valentin Simons |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840408 | Vallelunga Slutresultat – 13 |
Thomas Lindström Valentin Simons |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840429 | Donington Slutresultat – 15 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840513 | Enna-Pergusa Slutresultat – 6 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840610 | Brno Slutresultat – DNF (orsak lager) |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840617 | Zeltweg Slutresultat – 4 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840701 | Salzburgring Slutresultat – Okänt |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840708 | Nürburgring Slutresultat – 6 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840909 | Silverstone Slutresultat – 6 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
840923 | Zolder Slutresultat – 5 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1984 | Anderstorp | Tommy Wiking ✞ | TEST – PRESSTEST |
841021* | Mugello Slutresultat – 3 |
Thomas Lindström Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1985
Ägare: Volvo Motorsport
Serier: –
Utseende/Livery: Eggenberger Motorsport
Förare:
Thomas Lindström |
Gianfranco Brancatelli |
Pierre Dieudonné |
Sigi Müller |
||
1985 | Nogaro |
Thomas Lindström Gianfranco Brancatelli Pierre Dieudonné Sigi Müller |
TEST – VOLVO/Eggenberger |
År: 1986
Ägare: Volvo Motorsport
Serier: –
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Ulf Granberg |
Thomas Lindström |
Johnny Cecotto |
Anders Olofsson ✞ |
860325 | Monza |
Ulf Granberg Thomas Lindström Johnny Cecotto Anders Olofsson ✞ |
PRE-SEASON TEST |
860326 | Monza |
Ulf Granberg | TEST – PUBLIC RELATIONS (PR) |
År: 1986
Ägare: Austarlian Volvo Dealer Team (AVDT) (Volvo Motorsport )
Serier: Australienska Mästerskapen i Grupp-A, Better Brakes AMSCAR Series, Sandow Castrol 500 & James Hardie Bathurst 1000
Utseende/Livery: Australian Volvo Dealer Team/Valvoline
Förare:
John Bowe |
Robbie Francevic |
Graham McRae ✞ |
Neville Chrichton |
||
År: 1987-1988
Ägare: Team CMS Sweden
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A & Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Team CMS Sweden 1987, Kamachi 1987 (Macau) & Team CMS-Luna Racing 1988
Förare:
Christer Simonsen |
Kurt Simonsen ✞ |
Jean-Marie Baert |
Gianfranco Brancatelli |
Giorgio Chipelli |
Ulf Granberg |
År: 1989-1990
Ägare: Team CMS Sweden (hyrdes endast av Robert Koistinen 1989-1990)
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska ”Mästarmötet” i Grupp-A, Sturup Raceway & Svenska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery:
Förare:
Robert Koistinen |
Lasse Lethinen |
Janina Österholm |