Ägare: Peggen Andersson |
Byggd av: Magnum Racing |
Byggår: 1985 |
Ombyggnation 1986 (Restaurering): Volvo Motorsport |
Restauration 1989/90 (efter krasch 1989): Jorma Krook ✞ & Kurt ”Kurre” Bäck |
Chassi no#: 604/245280 (504/245280 – 1985) |
Status: Står tävlingsklar |
1985
(bild från 240grupp-A.se© Arkiven)
2013
(bild från Peggen Andersson)
Tekniska bilder 1986
Bilder ifrån krasch i Finland 1989 i Finland samt renovering
(bilder från Leif Wiik & Pasi Rantamäki)
Tekniska bilder nutid efter renovering
(bilder från 240grupp-A.se© Arkiven & Christian Breum Fisker)
Bakgrund
Magnum Racing fick i uppdrag av Volvo Motorsport (att bygga vad som skulle bli två bilar – 503 och 504) och själv driva ett team i ETC 1985. Mats ”lillen” Magnusson (✞) antar rollen som både teamchef och som chefstekniker. Som förare för Magnum Racing så valdes Ulf Granberg och Anders Olofsson (✞) som förstaval men att man också hade tagit in rallyföraren Ingvar Karlsson (✞), där Olofsson och Karlsson skulle göra varannan tävling men att Olofsson kom att köra flertalet mer tävlingar.
Teamet som kom att fungera tom ett testteam för Volvo Motorsport under 1985, det och att man skulle finnas för att pusha Eggenberger Motorsport på banan. Även om teamet gör en del bra tävlingar så tampas man med en del materialfel under säsongen, största orsakerna till felen är topplockspackningen samt ett motorhaveri där Volvos WTT-system kunde pekas ut som boven då det inte ännu fungerade optimalt, men att Magnum Racing var under kontrakt att använda detta, resultaten fick alltså komma i andra hand – Eftersom Magnum var ett testteam 1985.
Efter kraschen med fransmannen och motorjournalisten Jean-Pierre Malcher (gästföraren) på Nogaro i Frankrike (Malcher hade varit inblandad i en seriekollision), vilket resulterade i att 503 inte gick att tävla med, utan var tvungen att tas tillbaka till Magnum Racing i Stockholm för att lagas (teamet tvingades Magnum att stå över att köra på Zolder i Belgien). Så i säsongens nästa sista tävling på Estoril i Portugal så sätter Magnum in 504-bilen (teamets reservbil), dessvärre för Granberg så var olyckan framme igen i en rätt allvarlig krasch sker som fotona nedan visar! Granberg skulle köra om en långsammare bil (Alfa Romeo), och det blev ett missförstånd mellan de båda förarna om spårval…
Resultatet av kollisionen resulterade i att hela förarsidan (samt lösa plåtdelar) av 504-bilen fick bytas ut – Motorhuv, front (lykta+blinkers samt stötfångare), framskärm (samt del av inneskärm), dörr, tröskel och bakskärm – Och var även tvungen att sättas i riktbänk då chassit hade blivit skevt.
(Den rejäla kraschen på Estoril i Portugal som resulterade i att man blev tvungen att byta ut en del paneler!)
(Videoklipp från 240grupp-A.se© Youtubekanal)
Efter säsongen 1985 så togs 503 & 504 tillbaka till Volvo Motorsport för att byggas om och uppdateras då Volvo 1986 hade satt RAS Sport från Belgien under kontrakt (Volvo Dealer Team) att styra deras nya satsning. I och med det nya teamet så antogs en ny nummerserie bland Volvos tävlingsbilar så 503 blev sedermera 605 menas 504 blev 604, där 604 kom att bli reservbil för RAS-teamet menas 605-blev en testbil för Volvo Motorsport.
Saken som tillhör var att 604 kom faktiskt snabbare till användning än vad man kunnat förutsett, i tidiga tester på Monza i april 1986 så fattade 602-bilen eld (med Johnny Cecotto bakom ratten då han tvingats att sätta bilen i ett räcke för att en bensinslang hade gått av), och en ersättningsbil behövdes fort eftersom man skulle tävla med två bilar – Och det blev 604. Ulf Granberg och Anders Olofsson körde med 604 på Monza i Italien, Donington England samt i Hockenheim i Tyskland (där placerade man sig som bäst med 604-bilen på en 3:e plats på Donington).
Lagom efter Hockenheim och i Misano i Italien så hade RAS Sport blivit klara med restaureringen av 602-bilen, och 604 ställdes då undan och kom inte att användas (i tävling) igen förrns senare inpå säsongen på Zolder i Belgien (med tre resterande tävlingar kvar). Volvo Motorsport hade tagit beslut om att sätta in en tredje bil, detta för att på så sätt öka på chanserna för Volvo att vinna märkesmästerskapet -86, så 604 (med #26 på dörren) kom att köras av Peggen Andersson (som flitigt tävlat med en egen 240 turbo i DTM och i Nya Zeeland 1984-1986) och Mauro Baldi från Italien (som kört för Volvo på Spa 24-timmars med Eggenberger Motorsport 1985), de placerade sig som bäst på en 5:e plats i finalen på Estoril i Portugal.
(604-bilen var den enda av Volvos Dealer Team bilar som tävlade med de unika Speedline 17×9 fälgarna)
En klassisk detalj på just en bil som är byggd av Magnum Racing är att de alltid hade nedsänkningar i torpedplåten under rutan för luftanslutning, spakar för brandsläckare och strömbrytare, denna detaljen fanns på 605-bilen och även på 604-bilen, men det fanns ändå en rätt distinkt skillnad mellan 604 och 605, och det var att 604 hade även ett extra och centrerat hål för torkararm. Och precis som man gjort tester med Brembo 1985 på 503-bilen så testade man även bromsar från Brembo även på 604 menas ordinarie bilarna 601–602 hade bromsar från AP.
Efter det att man avslutat säsongen så tillkännagav Volvo i november 1986 att man skulle dra sig ur racing, och syskonbilarna 604 & 605 splittrades upp – 604-bilen såldes till Leif Wiik i Finland (tillsammans med Volvo Motorsports semi-trailer (F10-lastbil med släp), densamma Leif som köpt TL2401, Thomas Lindströms första Volvo 1983). 605-bilen kom att ställas undan i kall-förvaring i nästan ett decennium på Volvo (tillsammans med två andra bilar – 01A (chassi 8201) samt 240A, som sålts redan 1987).
(604-bilen vid testkörning/uppvisning inför Volvo Team Finland -86/-87 på Volvos testbana i Hällered under perfekta väderförhållanden!)
Volvo Team Finland iscensattes 1987 och i detta team kom totalt tre bilar att ingå i – 1. Leif Wiik ✞ (604), 2. Heikki Salmenautio ✞ (IPS183) och 3. Juhani Koskinen ✞ (TL2401, fortfarande ägd av Wiik). Och teamet leddes av Martti Hahl.
Leif Wiik vinner de finska mästerskapen 1987 i 604, en före detta Magnum Racing bil. Wiik fortsätter att tävla under sitt eget namn framgångsrikt både 1988-89, där han sedan kraschar 604 såpass illa på Ahveniston att man blev tvungen byta ut hela bakpartiet (från bagage till C-stolpe!), då Wiik vid kraschen hade slagit i såpass hårt att bilen fattade eld, och bakdelen ja den fanns liksom inte mer… Wiiks mekaniker, Jorma Krook (✞) och Kurt Bäck, fick jobbet att återställa 604 igen, och vid renoveringen så togs hela bilen isär – Hela bakpartiet byttes ut – Bakskärmar, rambalkar samt golv byttes ut fram till c-stolpe. Man var så seriös att när man satte ihop bilen att den blev i utställningsskick.
Leif Wiik ställde sedan bilen i ett motormuseum i Tampere, Finland och kort därpå efter en tidssjukdom, så förlorade Wiik kampen mot cancer 2002.
(Diverse bilder från 1987-89 samt efter renoveringen och där 604-bilen stod i många år – Ett museum i Tampere i Finland)
Bilder ifrån branden där Leif Wiik hade kört på en oljefläck och därmed tappat kontrollen över bilen och åkte då in i skyddsräcket och bakpartiet ordagrant ”exploderade” som bilderna kan avslöja, nå anledningen till att branden uppstått berodde på att man bytt ut säkerhetstanken/blåsan som man vanligtvis hade bränslet i, detta eftersom man bara körde sprinttävlingar så ville man spara in på vikt och valde att sätta dit den mindre varianten av bränsletank som fanns för rallybruk.
(Kraschen 1989! Foto Kari Näätänen)
Leif Wiiks familj, i samarbete med Matti Hakkala ✞ (Wiiks vän), placerar ut en annons i bland annat Bilsport 2002, för €55.000 (cirka €73,800 eller SEK754.000 enligt dagens inflation) kunde bilen bli din. Men 604 blev aldrig såld och förblev stående på museet där bilen stått i många år innan och har ej tävlats med sedan renoveringen, bara startad vid tillfällen.
I juni 2013, efter mycket förhandlande fram och tillbaka, så köper Peggen Andersson 604 av Wiiks änka, han kör hem bilen på en trailer hela vägen från Finland och hem till Falkenberg i Sverige. Sedan dess så har bilen florerat på diverse bilutställningar i Sverige och även vid ett tillfälle i Essen i Tyskland 2014, då för Volvos räkning. 604 har sedan dess blivit uppstartad och eventuella planer på att tävla med bilen har funnits men inget som blivit satt i effekt ännu.
(Bilder tagna av Peggen Andersson då han hämtade 604-bilen på plats i Finland 2013! Och första uppstart på över 20 år!)
Text och research av Björn Ohlson©, www.240grupp-A.se©
Tävlingskalender
Fattas det tävlingar så kan detta bero på att bilen antingen inte deltog eller så finns det ej data att tillgodose med. * markerar sista tävlingen för säsongen, enskilda tävlingar markeras ej. ✞ markerar att personen ej längre finns i livet.
År: 1985
Ägare: Magnum Racing (Volvo Motorsport)
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Luna/Magnum Racing
Förare:
Ulf Granberg |
Ingvar Karlsson ✞ |
Datum | Bana | Förare | Mästerskap |
851013 | Estoril Slutresultat – DNF (orsak olycka) |
Ulf Granberg Ingvar Karlsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
År: 1986
Ägare: Volvo Motorsport
Serier: Europeiska Mästerskapen i Grupp-A
Utseende/Livery: Nordica
Förare:
Ulf Granberg |
Anders Olofsson ✞ |
Per-Gunnar Andersson |
Mauro Baldi |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
860323 | Monza Slutresultat – DNF (orsak växellåda) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
860406 | Donington Slutresultat – 3 |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
860413 | Hockenheim Slutresultat – DNF (orsak topplockspackning) |
Ulf Granberg Anders Olofsson ✞ |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
860928 | Zolder Slutresultat – DNF (orsak avkörning) |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi (Anders Olofsson ✞ ) |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
861012 | Jarama Slutresultat – 7 |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
861019* | Estoril Slutresultat – 5 |
Per-Gunnar Andersson Mauro Baldi |
Europeiska Mästerskapen i Grupp-A |
1986 | Estoril |
Diverse förare (motorsportjournalister) |
TEST – PRESSTEST |
År: 1987-1989
Ägare: Leif Wiik Racing Team
Serier: Finska Mästerskapen i Grupp-A, Nordiska Mästerskapen i Grupp-A & Kemora 500
Utseende/Livery: Nordica/Union/Coca Cola
Förare:
Leif Wiik ✞ |
Harri Toivonen |
Datum |
Bana |
Förare |
Mästerskap |
870425/26 | Sadan Auton Ajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870502/03 | Hämeelinna Race Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ ✞ |
Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870516/17 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870606/07 | Ahveniston Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870613 | Anderstorp Slutresultat – 1 |
Leif Wiik ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870627/28 | Seinäjoen Vauhtiajot Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870808 | Ahvenisto Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870808/09 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
870822 | Jyllandring Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Nordiska Mästerskapen i Grupp-A |
870912/13* | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880604/05 | Ahveniston VM-Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880702/03 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
880820/21* | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ Harri Toivonen |
Kemora 500 |
890513/14 | Hämeelinna Race Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890603/04 | Ahveniston VM-Vauhtipäivät Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890617/18 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890715/16 | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890805/06 | Ahveniston Syyskilpailut Slutresultat – DNF (Orsak krasch) |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |
890909/10* | Kemora Slutresultat – ? |
Leif Wiik ✞ | Finska Mästerskapen i Grupp-A |