FÄLGAR

Fälg/Hjul


På tidiga Grupp-A bilar 1983 så användes 5-bults fälgar (med gjutet Compomotive-centrum) med en pressad kona i centrum-delen. Detta för att kunna köra med centrumbult (bild 5-6). En att till exempel göra detta var Thomas Lindström 1983.

Det var vidare klassat för både 16-17-tums fälgar då Grupp-A reglementet sa att man fick köra med fälgar som var upp till 2-tum större än originalfälg (en Volvo 240 Turbo-fälg var 15-tum). Vad gällande spårvidden, som var 1420 mm fram och 1360 mm bak original, förändrades nödvändigtvis inte då andra bredare fälgar inte breddade så mycket utåt utan mer inåt.

Dessa två typer av fälgar (med mått) använde man 1984-1986 (och senare):

1. 3-splittsfälg (bild 2) med helgjuten centrum-del i magnesium (BBS, Ronal eller Speedline) med 16-tum x 8¾-tum fälgbanor, där 16-tum var standarden 1984-86, fastän man experimenterade även med 17-tum x 8¾-tum 1984 vid enstaka tävlingar i ETCC. Senare 1986, så kom det Australiensiska Australian Volvo Dealer Team (AVDT – se exempel här), i ATCC, att endast köra med 17-tum x 8¾-tum (eller 9-tum) bak (och 16-tum x 8¾-tum fram). Men förekom såklart att AVDT körde med 17-tum fram också.

Fälgbana för 16-tum – Inre fälgbana 6-tum (15,24 cm) och yttre fälgbana 2,5-3-tum (6,35-7,62 cm) beroende på vilket centrum som användes, till exempel så kom BBS-centrum (bild 4) längre in menas Ronal (3) så kom centrum längre ut och detta skapade på så sätt olika ”offset” och ”ET” för er som undrar.

Men det skall tilläggas att det fanns de förare i Sverige som körde med 8,5-tum breda hjul fram och 8,75-tum breda hjul bak. Ja det fanns till och med så breda som 8,75-9-tum breda hjul fram och 9-9,75-tum breda hjul bak!

2. Helgjutna fälgar i magnesium, Momo 8×16-tum eller Speedline 17×9-tum för centrum- eller fem-bult (annan modell).

Alla fälgcentrum/helgjutna fälgar var skapta på sätt att den ”sögs”/läckte ut värmen som skapades innanför fälgen (så som bromsar och hjulnav/hjullager, se bild 7).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Peggen Andersson, Thor Rustad & Irmler Racing)



Centrumbults-system


De första Grupp-A bilarna 1983 hade ett special centrumbults-hjulnav (bild 1), och som sattes direkt på original-hjulnav (på utsida bellhouse för bromsskiva). Dessa producerades av TL Racing AB i Norrköping och som då såldes till olika team så som IPS Motorsport och Sportpromotion med flera under -83.

(OBS! centrumbults-hjulnavet på bild 1 är endast demonstrativt och inte ett aktuellt Volvo centrumbults-hjulnav)

1984 så introducerades Volvo Motorsport ett eget centrumbults-hjulnav (bild 4) och 1986 så introducerade Volvo Motorsport ytterligare ett nytt centrumbults-hjulnav, detta hade strategiska kylflänsar (bild 5), detta för att på så sätt öka kylningen för hjulaxellager, då detta var ett problem Volvo hade, att hjullager skar på grund av den höga värmen under längre påfrestningar. Specialtillverkade drivaxlar (med härdade splines) med centrumbults-hjulnav (6-7).

Vänster-/högergängad centrummutter från BBS (bild 8-11), som via en markering på själva muttern kunde man avgöra om det var vänster-/högergängat (bild 10-11). Åtdragningsmoment var 700 Nm (med luftdriven muttermaskin med M90 specialhylsa – bild 2-3).

Speciallåsning via fjäderlåsning, så att centrummuttern inte skulle kunna gänga upp sig och åka av under körning (bild 14-16), men som demonstreras i bild 16 så användes inte alltid denna fjäderlåsning och då kunder centrummuttern fara av!

Bild 12-13 visar ett exempel på transportmutter som man hade för att låsa fast bilarna under transport.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven & Dan Morgan)



(Annons)


RS-Felgen i Tyskland erbjuder ett gediget sortiment för dig som söker de där specifika racing-fälgarna med retrostuk! Men RS-Felgen erbjuder också ett komplett paket med fälgar och centrumbults-system (centrum-mutter samt centrumbult) och skruvar med mera! Klicka på bilden eller på den här länken för att komma vidare!

rs-felgen.de


Fälg-centrum / Solid fälg



BBS E55 för centrumbult (1-2) eller BBS E50 för 5-bult (bild 7-8) med 16-17-tums /fälgbanor (de i bild 1-2 & 5-6 är 17-tums rimmar/fälgbanor).

Alternativ kylarkåpa/tallrik med flänsar på insidan (som ytterligare skulle hjälpa till att suga/läcka värme från insida fälg (bild 3-6).

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)

 


Ronal Racing för centrumbult eller 5-bult med 16-17-tum fälg – Där det (precis som med BBS) förekom två olika varianter hos Ronal – Centrumbult och 5-bult (där 5-bults endast användes av det tyska teamet Kissling Motorsport i DTM).

Notera att endast fälgcentrum kom från Ronal menas rimmar/fälgbanor kom från BBS.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Torbjörn Johansson & Tommie Lindström)

 


Speedline (bild 1-2) för centrumbult (inte helt olik Ronal Racing) med rimmar/fälgbanor från BBS, och som förekom tidigt på Volvo-testbilar under 1984/85, då på Grålle eller InfraPaint-bilen. Men att IPS Motorsport och Peggen Andersson tävlade med den här fälgen i DPM 1985.

1985 så introducerade Volvo Motorsport en ny och helgjuten 9×17-tums 5-eker fälg i magnesium, där varje eker var ihålig för att få ner vikten (bild 5-6). Det fanns också två olika gjutningar av dessa fälgar, ett där centrumet på fälgen antingen var upphöjt (bild 3-4) eller med nedsänkt centrum (bild 5-6), vilket skapade olika offset på fälgarna.

Specialbeställda utav Volvo direkt från Speedline i Italien, vilket då innebar att dessa fälgar har inte funnits på någon annan bil än Volvo 240 eller  kommersiellt för allmänheten.

Introducerades 1985 av Peggen Andersson i tävlingssammanhang (på test), och då endast vid ett fåtal i Sverige. Speedline 9×17-tum fälgarna kom inte att användas igen förrän 1986 (av Volvo Motorsport) på bil 604 och 605. Men Speedline 9×17 användes också på 606, men då endast i samband med tester eller PR-sammanhang.

Det kan idag existera knappa dussinet (+/- 12) uppsättningar av de extremt ovanliga Speedline 9×17, inkluderat de som finns att finna på de bilar som i dag står för beskådning på Volvos museum 8201 samt redan omnämnda 605. Vidare så existerar det endast (enligt min kännedom), två set av den Speedline med upphöjt centrum (ett set på 8201 samt ett set i en privat samling), resterade i existens har nedsänkt centrumet.

Inom rally så fanns ytterligare en helgjuten 5-bults fälg (7×15-tum) i magnesium från Speedline (bild 9). Dessa användes av Susanne Kottulinsky 1985-86 (LSO933), Berndt-Inge Steffansson (Steffansson Automotive, LPO340) 1985 samt utav Volvo Motorsport 1986-1987 (LPO340). Beskrevs senare av Berndt-Inge Steffansson, ”att den tål även att köras utan däck – Rallyvärldens främsta fälg?”

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven, Rolf Öhberg, Peter Kelly – Speedhunters & Thomas Stammler)



 


Compomotive Turbo på 16-tums 5-bult (på rimmar/fälgbanor från BBS) med skruvad/pressad kona för centrummutter (mest noterbart på bild 2). Användes egentligen bara 1983 men förekom även 1984.

(Foto credit – 240grupp-A.se© Arkiven)

 


Helgjuten 8×16-tums 5-ekers fälg i magnesium för centrumbult. Mest ovanliga och användes endast av IPS Motorsport 1984 samt  Team Cattelin 1985. Men kom fortsättningsvis att användas även i Finland under 1987-89, då utav Hekki Salmenautio, som hade köpt IPS Motorsports bil från 1983-84.

(Foto credit – Per Stureson)

error: Content is protected!